Serial-adapter, Apple LaserWriter en MacOSX 10.2?

Ik heb net van iemand een Apple LaserWriter/300 gekregen. Deze heeft enkel een seriële poort. Bij de printer kreeg ik ook een Keyspan Twin Serial Adapter (model: USA-28X), een Adapter die van USB naar seriëel omzet (printer- en modem-poort).

Nu vraag ik me alleen af hoe ik die printer moet toevoegen aan het Afdrukbeheer. Er staat nergens een seriële poort die ik kan selecteren, en als ik USB aanklik, verschijnt er ook niets. Iemand ervaring met dit soort zaken?

De oudere LaserWriters worden niet direct ondersteund is OS X.

Heb hier hetzelfde probleem met een LaserWriter 320.
Dus heb ik een LC 475 (uit de oude doos) neergezet, hier de Laser op aangesloten en vervolgens de 475 weer op het Ethernet gedrukt met LaserWriter Bridge geinstalleerd.

Nu kan je de Laser benaderen via AppleTalk.
Het werkt overigens ook met andere oude machines trouwens.

Balen. Ik vraag me dan af waarom die Twin Serial Adapter dan nog ondersteund wordt voor OSX...

Ik heb overal al gekeken. Maar via appletalk moet die toch verbonden zijn met een netwerk?

Zou het werken als ik de serial adapter aansluit aan een mac met classic, en dan via classic de printer “Share”. Ik denk niet dat print sharing op os9 en print sharing onder osX met elkaar communiceren…

Nou, de 475 staat Mac OS 8.1 op.... En dat werkt ook prima met OS X.

Dus mijn tip is: scharrel ergens een oud Macje op (68k Mac).
Zorg wel dat er een ethernet kaartje inzit.
Gooi aan de oude Mac de printer via de printer port en installeer LaserWriter Bridge erop.

OS X ziet dan via AppleTalk de laserprinter.

Ik heb als je wil nog wel een 630 staan, zijn daar ideaal voor…
Mag je gratis afhalen!

Grtz Eddy

Oude macjes genoeg, ik heb deze ooit nog gemaakt en die zou perfect dienen :P

http://www.applefritter.com/hacks/albook/

Maar wat is die “LaserWriter Bridge”? Wat doet het en waak kan ik het vinden?

Normaal kun je op je oude Macje alleen Appletalk OF Ethernet gebruiken.

Dit progje zorgt er dus voor dat dat gedeelte overbrugd wordt…
En hier is het te vinden.

Succes!!

Let me know…

Thanx, ik ga het morgen checken, en laat je weten wat het resultaat is.

Twee dingen:(waar ken ik dit van?) - er zijn twee soorten laserwriters van apple: localtalk en appletalk(netwerk) -localtalk wordt niet meer ondersteund door OSX. Dit is op te lossen door inderdaad de oude macjes van stal te halen, of ook handig: een kastje van 'Assante' de localtalkbridge. Dan is de oude laserprinter ook in osx te zien (werkt prima kost niet veel, is in ieder geval stukken goedkoper dan de keyspan!) -De appletalk printers werken wel met de twinserialadapter. Vaak zit er dan ook een ethernet connector op (hetzij een RS-plug, hetzij een aaui-plug, in het laatste geval heeft assante hier weer een adapter voor.)

hope it helps…

OK, met die assanté localtalt naar appletalk doet ie het wel?

Ik heb net geprobeerd met die Lokaltalk Bridge, maar het lukt niet.

De Laserwriter 300 is via de Modem/Printer poort verbonden met een PowerBook 5300. Die Powerbook heeft een PCMCIA ethernetkaart waarmee hij verbonden is met het netwerk. De printer heb ik via de chooser op “Sharing” gezet.

Als ik nu in “Print Center” in MacOSX een printer wil toevoegen, krijg ik niets te zien.

Wat doe ik fout?

Als je de printer rechtstreeks op de bridge aansluit zou het moeten werken..bij mij wel..

[quote:ce53cb13ac="MacMandela"]Als je de printer rechtstreeks op de bridge aansluit zou het moeten werken..bij mij wel..[/quote:ce53cb13ac]

De Bridge is alleen een stukkie software…
Dus daar kun je em niet rechstreeks op aansluiten…

Ik zal dit weekend eens kijken hoe ik em geconfigureerd heb, dan post ik dat hier wel ff neer, met schermschoten en al.

Ik gebruik niet de software maar het kastje:

http://www.asante.com/products/adapters/asantetalk/index.html

[quote:1300573aee="MacMandela"]Als je de printer rechtstreeks op de bridge aansluit zou het moeten werken..bij mij wel..[/quote:1300573aee]

Welk model van printer gebruik jij dan? De mijne is een laserwriter 300. En is het inderdaad zo dat als ik die printer mee in een LocalTalk netwerk hang, die zichtbaar wordt op elke verbonden computer?

Is het dan ook zo dat met zo’n localtalk naar appletalk bakje, er verder geen oude mac meer aan te pas hoeft te komen? Is die printer dan gewoon zichtbaar in MacOSX in het print center?

Ik heb ook eens nagekeken hoe het dan zit met de PPD file. In osX kan ik alleen een PPD vinden voor de laserwriter 320, en niet voor de laserwriter 300. Kan de file v/d 320 gebruikt worden voor de 300?

Ja, ja en ja!

Ik heb een laserwriter 300/360 geprobeerd en dat gaat ook met os x zonder extra drivers enzo. Tevens elke andere mac in het netwerk. werkt echt goed. Plus dat Assante er levenslang garantie op geeft ook weer prettig om te weten vond ik… :lol:

Dus jij zegt dat het met een LaserWriter300 en zo'n Assanté ethertalk bakje wel werkt. Welke driver selecteer jij dan bij het toevoegen aan het printcenter? De driver voor de 360 zit standaard in osX, die van de 300 niet.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem geprobeerd op te lossen: Onder OS 9 gebruikte ik nog steeds een oude, maar in perfecte staat verkerende en nauwelijks gebruikte LaserWriter Select 310. De eerste toner zit er nog in.

Mijn titanium powerbook heeft echter geen ‘old style’ printeraansluiting, en er is ook geen driver voor onder OS X trouwens.

Een kabel van USB naar appletalk moet een soort modem/vertaalkastje bevatten en daar kon niemand me aan helpen, althans niet met de garantie dat het zou werken.

Stonehouse raadde het af, omdat het niet zou werken (al kon ik zo’n ding wel bij ze bestellen).

Uiteindelijk is inderdaad de enige oplossing, wat ik eerst al deed: een oude mac gebruiken om te printen.

Tja, en of je dan Bridge-achtige software gebruikt, of het rechtstreeks vanaf een oude Mac print: Je moet die 2e Mac dan ook weer altijd aan hebben staan… of steeds aanzetten.

Bovendien zijn die oude laserprinters VRESELIJK langzaam. En voor het geld wat je kwijt bent aan een nieuwe cardridge, koop je een (kleuren) inkjetprinter, die je wel rechtstreeds op je OS X machine aan kunt sluiten.

Dus… Mijn conclusie: het is het niet waard!

Ik weet het, maar vind het zonde om een perfect werkende pinter bij het vuil te zetten. Ik ga het nu zo proberen:

Ik heb een oude PowerBook 5300 via ethernet aangesloten op het netwerk, met daaraan dan weer de laserprinter (op de PowerBook staat MacOS 9.1).

Op de PowerBook staat een folder met de actie dat als er een document in terrecht komt, dat meteen uitgeprint moet worden. Dat kan namelijk met AppleScript, maar ik moet nog uitzoeken hoe :smiley:

Van die map op de powerbook maak ik een alias, en die alias zet ik op het bureaublad van alle op het netwerk aangesloten computers. Het enige wat je dan hoeft te doen is in eender welk programma op “Print” te klikken, en ipv te printen te bawaren als PDF in die map op de PowerBook.

Deze oplossingen gelden deze ook voor mijn probleem?

http://www.macosx.nl:16080/forum/viewtopic.php?t=2285&highlight=griffin

bij voorbaat dank voor de antwoorden