Server met CentOS grafisch besturen (dmv SSH).

Hallo

Ik heb een dedicated server en daar draai ik momenteel CentOS 4.1 op. Nu beheer ik hem voornamelijk dmv van de Terminal applicatie en dan inloggen met ssh. Maar ik heb gehoord dat ik in principe ook op mijn server zou kunnen werken met de grafische interface en dat dmv X11 (wat op de server geïnstalleerd is).

Maar hoe zit dat juist? Wat heb ik nodig en hoe geraak ik dan in die grafische interface?

Alvast bedankt

Inloggen, "Remote Desktop" aanzetten, en op je mac met een VNC client (bv. Chicken of the VNC) er naar connecten. Let wel op dat je poortje 5900 open zet in de firewall als je die hebt draaien onder Linux.

Die remote desktop moet ik dat op mijn server of op mijn mac aanzetten?

Alvast bedankt

In X11 zit ook een soort van 'remote desktop' ingebouwd (eigenlijk nog veel leuker: een remote GUI, programma's gestart op de ene computer kunnen op de ander bediend worden alsof ze daar draaien). Ik heb dit echter nooit goed aan het werk gekregen.

Het beste kun je inderdaad een VNC server aanzetten op de CentOS machine en dmv VNC je bak op afstand bedienen.
http://www.realvnc.com/

Dat is onder Fedora/RedHat/Centos een optie in het menu, heet daar Remote Desktop o.i.d. Kwestie van even de opties aflopen, ik ben vergeten waar het precies zat.

Als je de desktop op je server niet nodig hebt of je wilt geen extra poort op je server openzetten voor VNC, dan kun je ook via SSH werken.

Hiervoor moet je in ieder geval X11 op je Mac installeren, dit is gewoon beschikbaar via de Apple website dacht ik en staat anders wel op bijvoorbeeld je Tiger cd. Start nu X11 op je Mac en selecteer dan in X11: Applications > Terminal ( of :apple: - n).

Je kunt nu in de geopende terminal bijvoorbeeld intypen:

[code:1:856a0a01cb]
ssh -X user@server

Wachtwoord invullen

firefox
[/code:1:856a0a01cb]

Firefox (als de Firefox directory in je $PATH staat) wordt dan op je server gestart, maar je krijgt het op je Mac te zien.