Server opzetten

Hoi,

Nieuwe uitdaging voor me. Ik heb binnenkort een nieuwe powerbook, een iMac G4 flatpannel en een iMac Dalmation. Tevens een externe hd. Nu wil ik van 1 van de macs een server maken, zodat we makkelijk allemaal bij die harde schijf kunnen.

Tevens zou ik een e-mailserver op willen zetten, dit om het voor de meerdere gebruikers makkelijker te maken.

Kan iemand me vertellen of ik dit enigzins makkelijk kan realiseren en wat ik allemaal hiervoor moet doen.

Makkie B.

Stiekem is het het makkelijkste om hiervoor OS X Server te gebruiken. Hier zit alles ingebakken én is dat ook nog eens makkelijker te bedienen (in de "standalone" Tiger/Panther is ook een hoop te doen, maar dat is wat lastig te beheren.) Dan heb je ook gelijk de overige handigheidjes er bij, zoals Software Update server (zodat je die slechts 1 keer over je internetverbinding hoeft te halen, en de updates daarna naar je computers kunt verspreiden.)

Met gewone OsX kun je evenveel doen als met de server versie, maar zoals [b:c1055d0914] tricksel[/b:c1055d0914] dat zegt, wordt het een beetje lastiger(iets meer werk). Voor je mail kun je postfix gebruiken die er standaard mee geleverd wordt en voor HD delen kun je nfs, samba,ftp, .... gebruiken.

Ik ben het niet helemaal eens met M.B., aangezien je met gewone OS X geen IMAP, portable home directories, standaard geinstalleerde spam- en virusdetectie e.d. kunt gebruiken. Vraag is natuurlijk in hoeverre je daarvan gebruik wilt maken; ik persoonlijk vind vooral de genoemde functies bijzonder handig...

Tuurlijk kan dat allemaal wel.

OSX = OSX server.

Alleen de configtools ontbreken en setup van eea is niet altijd voor de hand liggend. Ik draai een mailserver met IMAP, ClamAV, MySQL, PHP, Mapserver…

Geen portable homedirs, maar daar heb ik geen behoefte aan. En dat kan ook…

Vergeet niet dat OSX server toch wel een boel geld kost en voor een home setup echt niet nodig is.

En als je servers (muv simple filesharing) wil draaien, moet je studeren!

[quote:deb74852dd="tricksel"]Ik ben het niet helemaal eens met M.B., aangezien je met gewone OS X geen IMAP, portable home directories, standaard geinstalleerde spam- en virusdetectie e.d. kunt gebruiken. Vraag is natuurlijk in hoeverre je daarvan gebruik wilt maken; ik persoonlijk vind vooral de genoemde functies bijzonder handig...[/quote:deb74852dd] Ik zei toch: het kan maar het is iets meer werk ;). Alles wat je hier noemt is te doen, maar je moet er wel kennis van hebben. Zoals [b:deb74852dd]Cyrano[/b:deb74852dd] zegt, de tools ontbreken en dus niet de mogelijkheden.