Server thuis ? Veel vraagjes !

Hallo allen,

Ik ben best nieuw met Apple (1,5 jaar) maar super blij, maar sommige dingen weet ik nog niet helemaal, vandaar deze mail. Nou surf ik al een jaar rond op dit forum en leer echt heel veel !

Nu wil ik het volgende, (maar wat ik vaak op dit forum tegen kom zijn meningen hoe het anders kan met dure systemen, sorry voor deze personen ) graag zou ik willen vragen om alleen mensen te reageren die me hiermee verder willen helpen. (Echt niet lullig bedoeld tegen de andere gebruikers !!!)

Ik wil graag een 2e hands PowerMac G4 kopen (kost niet veel, +/- tussen de € 200 & € 600 om het volgende te doen:

• Hij moet in / naast de kast staan, en bediend worden door mijn iBook: “G4 1,07 mHz 1,25 DDR 10.3.9” via airport extreme
  • De internet connectie naar Airport doen (routen?)
  • 4 laptops kunnen bedienen: 2x apple en 2x Dell deze moeten o.a. bij de iTunes, Appleworks, etc… files kunnen (ps: alles loopt via Airport)
  • Deze laptops moet ook hun mappen kunnen saven en heen en weer schrijven
  • Daarnaast wil ik ook dat hij een website’s (+/- 50 hids per dag) kan draaien. (webserver?)
  • Er moet kunnen worden ingelogd vanaf buiten om files op te halen (fileserver?)
  • Misschien alle mail ophalen ? (is dit handig?) (mailserver?)
  • Virus scan op alle mails en files die binnen komen
  • Synchroniseren met de .mac accounts
  • Heb ik bijvoorbeeld remote-acces nodig?

PS:

• Alle accounts hebben .mac

Wat heb ik dan voor (zie hieronder) nodig voor een servertje:

• mHz 400 / 433 / 733 etc…
  • DDR 256 / 500 / etc…
  • HD volume (heb nog 200 op de plank liggen)
  • of is er nog meer waar ik op moet letten?

Later zou ik hem ook nog wel aan een 26" LCD willen hangen om DVD’s af te spelen en bijvoorbeeld twee accounts op split screen (kan dit?) open te hebben staan, zodat ik via een bluetooth toetsenbord en muis aan tafel kan werken op het LCD scherm wat aan de wand hangt, heb ik dan bijvoorbeeld een DVI aansluiting / kaart nodig? TV loopt dan via Digitenne op een andere ingang op de LCD, maar zou mooi zijn als er een video input zit op de server, zodat je ook dingen kan opnemen.

Natuurlijk is een G5 2x bla bla gHz super, maar dat is voor later, liever investeer ik in nieuwe iBook’s of Powerbooks!

Als ik op internet rond snuffel kom ik best interessante deals tegen, maar ik weet niet echt wat ik nou precies nodig heb.

Alvast super bedankt voor de reacties !!!

Mocht ik nou dingen over het hoofd hebben gezien, graag een melding hiervan.

Marcel.

is nogal lang maar zal ff helpen, dvi hangt af van welk model je gaat kopen...

Wat jij wilt doen kan prima met een Mac mini. Hooguit heb je dan wat weinig schijfruimte, maar prik er een externe schijf aan en je kunt aan de slag. Je zit wel aan de bovenkant van je budget met de mini, maar je kunt er wel een tijdje mee vooruit. En hij is ook nog eens lekker stil en klein. Voordeel t..o.v. een PowerMac G4 is het formaat. Nadeel is dat je intern weinig toe kunt voegen.

Ga je voor een PowerMac G4, dan zul je voor €600 euro wel een leuke machine krijgen, maar qua snelheid zal het allemaal wat minder zijn.

Ik heb een G3 B&W 400 MHz als server gebruikt om onder andere muziek naar mijn SLIMP3 speler te streamen. Dat ging goed, maar af en toe bleef de muziek toch hangen. Terwijl er dan niemand op die machine bezig was. Ging ik zelf via Remote Desktop de machine benaderen, dan ging het echt met horten en stoten. Sinds ik een mini heb staan zijn die problemen verleden tijd.

Houd er ook rekening mee dat een PowerMac G4 alleen maar 11 MBit Airport kaartjes aan kan. Wil je 54 MBit snelheid, dan moet je overstappen op niet Apple produkten.

Wat je beschrijft dat je wilt doen kan in principe wel op een PowerMac G4, dus daar hoef je je niet echt zorgen over te maken. Indien je zelf een mail server wilt draaien moet je ook kijken of jouw provider dat wel toestaat. @Home blokkeert dit bijvoorbeeld.

Het split screen gedeelte met 2 accounts is me niet helemaal duidelijk. Wil je er een LCD scherm op aansluiten, dan zul je waarschijnlijk een DVI kaart nodig hebben, tenzij het LCD scherm ook een VGA poort heeft. De mini heeft standaard DVI aan boord, dus daar zit je al goed.

Kortom: er zijn diverse mogelijkheden. Zet er voor jezelf een paar naast elkaar en hang daar prijskaartjes aan. Dan kun je uiteindelijk een keuze maken en een knoop doorhakken.
Houd wel rekening met het gevaar van oudere machines. Je koopt ze 2e hands en dan zijn ze vaak al wat onder de maat qua prestaties. Om ze op het juiste niveau te krijgen moet je nog investeren en dan ga je soms (ongemerkt) over de drempel van een nieuwe machine heen.

http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remotedesktopclient

ik denk dat remote desktop van Microsoft erg handig voor je is omdat je met windows en px’s werkt en een goedkope/gratis oplssing zoek. Hiermee kan je de computer bedienen. Er zijn ook nog tal van andere programma’s die je kan gebruiken. Je kunt de G4 bijvoorbeeld zo instellen dat hij de muziek van itunes deelt, en je streamt makkelijk gewoon muziek vanaf de G4

Dit is even wat ik je snel kan meegeven, de webserver kun je trouwens met die van Apache gebruiken die standaard in Mac OS X zit gebouwd (hierover zijn veel tutorials te vinden)

@ MacPro

Dank voor je uitgebreide info !

• Mac Mini heeft helaas maar 32 mb geheugen (toch?) op z’n kaart
  • Qua airport is het toch zo dat je DSL de G4 in gaat en evt door kan via (div. mogelijkheden) naar de Airport extreme en heb ik wel een 54 Mb verbinding. (de AP extr. heb ik al)
  • Het voordeel van een G4 is dat ik er m’n HD die op de plank liggen er gewoon in kan stoppen.
  • DVI kaaarten (kan ik via via voor weinig het volgende krijgen zoals bv ati9650) past dit ook in een G4?

@ Addyboy

Ik was al me aan het veriepen in Apache, Thanx

Wat ik kan vertellen: - Ga voor de 733! Ik draai zelf een server op een 400 Mhz die enkel dienst doet als router (DHCP, internettoegang, portforwarding en VPN) en dan is die 400 Mhz toch soms wat krap. Qua geheugen is 512 aanbevolen om OS X vlot te draaien. - Als je hem wil gebruiken voor internettoegang (als router dus), dan moet je er twee netwerkkaarten in kunnen steken.

• Gebruik OS X Server 10.4, daar zit eigenlijk al veel in dat jij nodig hebt (mailserver met virusscan en spamfilter, webserver, gateway met een makkelijke wizard,…)

• Gebruik Remote Desktop om hem te configureren, dat kan lokaal als over het internet.

• FileSharing kan met AFP of FTP

• Verder hangt veel van je provider af, alhoewel dat met trucjes allemaal wel valt te omzeilen.

@ Fredmatrack

Thanx

Provider is niet zo’n groot probleem, verder dank, ga even snuffelen.

@ all,

Ben zo off line, zie jullie posts morgen graag te weer tegemoed.

Greetz,

Marcel.

de Mac Mini heeft idd maar 32 MB videogeheugen, maar ik geloof niet dat een tweedehands PPC G4 van 300 euro veel meer zal hebben, ik werk hier zelf (als hoofdcomputer) op een Mac Mini en heb geen problemen met de "lage videokaart" (heb hier laatst op een 19" scherm een DVD gekeken en mijn neef, een apple-hater die thuis 256 MB videogeheugen heeft was jaloers ;) )

verder geloof ik niet dat een goede videokaart een echt vereiste is voor een schermloze server…?

Ik gebruik zelf een G4 Powermac (400 Mhz, vrijwel eerste model) als server. Werkt perfect, maar heeft inderdaad geen Airport kaartje (en anders te langzaam).

Ik zou je het volgende adviseren: Macmini (ca. 500 euro), osx-server 10 clientversie (ca. 500 euro).
Die combi kan alles aan wat jij wil: AFP (voor de macclients), SMB (voor de Windows-clients), Web (om intern (en evt. extern) sites te kunnen draaien/hosten), FTP (om evt. te ftp-en), MAIL (om als mailserver te dienen), enz. Kan zelfs dienst doen als DHCP-server en DNS-server.
Zelf beheer ik een tweetal OSX-server omgevingen:

• OSX-server unlimited, ca. 40 mac-clients, 5 windows-clients (Powermac G4, 733 Mhz als server)
  • OSX-server 10client, ca. 10 mac-clients (Powermac G5 als server)

OS X Server is veel te zwaar voor deze toepassing. Begin maar eens rustig met OS X standaard. Upgraden naar Server kan altijd nodig.

Van de hierboven genoemde wensen zal alleen het zelf hosten van een mail server wat moeilijk worden als je geen OS X Server hebt. De rest is kinderspel en gaat probleemloos met OS X.

ik snap eigenlijk niet wat bedoeld met "alle mail ophalen" zie er niet echt het nut van in, behalve dat je mail al gedownload is op je server en je het niet zelf hoeft te doen met Mail...?