server vaak niet (meer) bereikbaar vanuit finder navigatiekolom

In mijn navigatiekolom staan een aantal servers (waaronder een Mac OS OX server en Synology NAS) onder de rubriek ‘Gedeeld’.

In normale omstandigheden kan ik netjes op dat icoon klikken, en zie ik de volumes van de server (eventueel na ingave login en paswoord).

Maar het gebeurt vaak na een tijdje dat dit niet meer werkt. Dan staat er : ‘SERVER’ kan niet worden geopend, omdat het origineel onvindbaar is.
Als ik dan even het netwerk onderbreek en terug verbind, bv. de wifi af en aan zet op mijn MBP, dan gaat het weer wel.
Ik denk dat dit meestal gebeurt nadat de laptop lang dichtgeklapt blijft. Na kort dichtgeklapt te houden, blijft de verbinding bestaan.

Is dit een gekend probleem?

(Mac OS X laatste versie, Mac OS X server laatste versie, Synology DSM6.0 laatste versie…)

Alvast dank.

jups, heb ik al sinds 10.10 met verschillende MB, MBP en iMacs. En nu nog met diverse mac’s 10.10.6.
Echter met 10.9 nooit last van gehad. Zelfs met folder sharing mac’s onderling.

Ah, oei. Niet dat het een onoverkomelijk probleem is, maar het is toch niet zo… Apple.
Zijn er nog leden die dezelfde ervaring delen?

ik heb dezelfde ervaring en nog geen oplossing. de nas is op mijn macb gewoon te openen maar tegelijkertijd op de iMac niet. in/uit van wifi: geen verschil. cmd K etc: geen verschil. Over de kabel: geen effect. Mac helemaal uit/aan: soms werkt het dan. (maar nogal tijdrovend…)
Merkwaardig maar het zit m.i. in de iMac volgens mijn beperkte kijk hierop.

Is er al een oplossing voor dit probleem?
Sierra 10.12.6 op macb en iMac.
bvd!

Hier nog steeds het probleem aanwezig. Ik heb de indruk dat het met de wifi te maken heeft. Ik heb verschillende wifi access points in huis die in roaming geconfigureerd zijn. Misschien als hij van de ene naar de andere wifi is overgeschakeld, heb ik waarschijnlijk het probleem.

Het rare is dat hij het Time Machine volume op diezelfde NAS wél vindt zonder problemen.

ik werk met de iMac aan de kabel, macb. via wifi…

nog steeds geen oplossing lijkt het… idioot natuurlijk dat je de nas niet kan bereiken. Daar zitten wel bestanden op die ik nodig heb. In dezelfde sessie -dus zonder uit/aan of slaap- kan het dan wel en niet. En (tegelijk) op macbook: wel, iMac niet en andersom. totaal onvoorspelbaar.
Melding: “originele onderdeel onvindbaar”. Som lukt het als ik iMac helemaal opnieuw opstart maar dat is een tijdrovend en nog onzeker gedoe…
Zijn er nu echt geen deskundigen voor dit raadsel?
BVD!!!

als media-server gebruik ik een Raspberry Pi 3B, waarop o.a. Samba is geïnstalleerd.
keurig verschijnt de RPi in de navigatiekolom van Finder.
en soms kun je verbinding maken, door er op te klikken.
en soms lukt dat ook, soms mèt en soms zònder melding, dat er iets mis is.
en soms lukt dat niet en dan moet het via Cmd + K
en dat lukt altijd :slight_smile:

geen idee welke server ik heb maar cntr + K levert alleen “al mijn bestanden”.

oh, sorry, het moet zijn Cmd + K

Finder opnieuw opstarten werkt ook goed. Ik doe dat door rechts te klikken met de alt toets ingedrukt.

fred44nl: helaas krijg ik dan vragen die ik niet durf beantwoorden maar gelukkig dit kwam ook:
jv65: bedankt, want dit werkt. Even afwachten of dit niet die ene zwaluw is maar het is hoopgevend.