Shortcut programma

Laatst las ik iets over een stukje software dat me wel interessant leek maar ik ben de naam ervan vergeten (ook een beetje hoe het exact werkte). Het idee was een mooi in het systeem ingebedde applicatie waar je gewoon namen van programma's/documenten etc. kon invoeren en dat die vervolgens werden opgestart. Bijv. Photoshop bij het intikken van 'pshop', Quicktime Player met 'quicktime'. Die commando's kon je dan zelf bepalen. Weet iemand over welk programma ik het zou kunnen hebben na deze (vage) beschijving van me?

Groet, Wilfred

Niet echt, maar wat dacht je van spraakherkenning (speech onder systempreferences)? Hiermee kun je eigen commando's aanmaken. Bijvoorbeeld Safari, door deze speakable te maken en toetscombinaties aan stemcommando's te koppelen. Bijvoorbeeld: appeltje-P aan Print this page.

Ik heb hier een paar weken mee kunnen lachen totdat m’n huisgenoten begonnen te klagen (tegen wie praat je eigenlijk om half twee 's nachts?).

Programma heet LaunchBar. Ik kan niet meer zonder!

LaunchBar! http://www.obdev.at/products/launchbar/

Ik moet nog wel eens terug naar OS9 voor wat opmaakwerk in Xpress en dan kleurenprints maken ;-(

Ik ben dan volslagen de weg kwijt en probeer steeds launchbar te vinden.

Het is een ‘smart’ programma dat je activiteiten in de gaten houdt. Als je steeds Photoshop gebruikt heeft het aan pho al genoeg.er is ook een wereld aan instellingen te maken, maar het werkt right out of the box al als een tierelier.

Jep, that's the one!

Af en toe in de winkel waar ik werk, toets ik weleens command+space in puur uit gewoonte… Om er na een stuk of drie keer proberen weer achter te komen dat launchbar niet bij het systeem hoort…
Dat zou een goed idee zijn voor Apple, launchbar interegeren in de finder. :mrgreen:

[quote:31ca9a6b2d="El_Oy"]Jep, that's the one! Dat zou een goed idee zijn voor Apple, launchbar interegeren in de finder. :mrgreen:[/quote:31ca9a6b2d]

Ik stem tegen. Apple hoeft niet alles te hebben. Ik gun de ontwikkelaars van LaunchBar hun sharewarefee wel. Liever nog een handvol slimme ontwikkelaars dan alles aan Apple geven.

Toen Apple nog alleen een ‘CD Audio-player’ had bestond er ineens Sound-Jam. De ontwikkelaars hebben toen gekozen voor Apple en hebben iTunes gemaakt. Einde Sound-Jam. Leuke functies gingen er uit en de uitgever (Cassady and Greene) is nu op de fles. Dat was K** met peren inplaats van applelen. En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Grappig voorbeeld, zo vind ik audion nog altijd wat leuker/beter dan itunes. Al was het alleen maar om het feit dat elke functie die apple biedt, panic net even wat meer uitbreidt.

Bijvoorbeeld: ipod functionaliteit.

Jammer dat ik (nog) geen creditcard oid heb anders had ik bepaalde shareware programma’s allang al geld gegeven (ipv trial afwachten).

We lazeren een beetje of-topic... Maar ik had nèt SoundJam gekocht toen Panic (waarvan ik nog steeds Transmit gebruik) met Audion uitkwam. Ze ontwikkelden mooi naast elkaar door. Maar omdat Audion ook niet gratis was... Ben ik bij SoundJam blijven hangen.

Het zijn niet alleen apples die blinken. (ofzo)

Ik zeg niet dat Apple het moet stelen...

Bij alle macs wordt wel meer meegeleverd dan alleen het systeem… Spellen, OmniGraffle etc. Dus waarom niet met Launchbar?? Ik denk dat de shareware jongens daar juist erg goed aan zouden verdienen, want of consumenten nou credit cards hebben of niet, Apple heeft ze dan toch al betaald :slight_smile:

Goed, denk daar eens over na...

welke software levert apple naast haar systeem?

• De iApps vallen al af (zijn van apple)
  • stuffit expander? Dat zit er bij 10.3 niet meer bij en is trouwens een gratis programma
  • internet explorer? Er zit een reden bij dat apple deze leverde tot nu toe (heeft te maken met Office en een 5-jarig contract dat microsoft met apple sloot).

Voor de rest zijn het gratis programma’s, om een voorbeeld te noemen: appleworks en Final Cut Express worden niet bijgeleverd en dat is van apple!

Ergo: apple levert voornamelijk gratis (en basic) software. Als je wat meer wilt hebben dan moet je het een en ander kopen.

- Appleworks wordt wel meegeleverd op de consumenten macs. - Bugdom of bijv. Otto-Matic zijn zeker geen gratis spellen. - Stuff-It expander zit nog wel in 10.3, alleen is er nu ook built-in zip support. - Uiteraard wordt Final Cut Express niet meegeleverd, het is namelijk de bedoeling van apple dat je FCE koopt nadat je uit iMovie bent gegroeid.

En overigens kan ik me heel goed voorstellen dat het gratis leveren van stuff-it expander alladin soft. geen windeieren heeft gelegd. :wink:

Dus ik ben er niet van overtuigd dat het heel vreemd zou zijn…
Maar dat doet er verder niet toe, LaunchBar blijft het programma dat ik al mijn klanten aanraad.

:mrgreen:

Ik dacht dat we het over het besturingssysteem hadden? Want daar wordt het namelijk niet mee geleverd ;)

Ik dwaal weer af…

kijk ook een naar Key Xing, echt een toppertje in shortcuts. Allen in panther hebben we het denk ik niet meet nodig, daar zit al een dergelijke optie in (wel iets minder uitgebreid).

http://www.lumacode.com/keyxing/

[quote:c189e50886="Pier"]Programma heet LaunchBar. Ik kan niet meer zonder![/quote:c189e50886]

Ik heb 't gekocht, laatst tikte ik command+space om LaunchBar op te starten… hmm :smiley:

Bedankt voor jullie reacties! LaunchBar it is then :D

Groet, Wilfred

[quote:a7396710b5="Deskman"][quote:a7396710b5="El_Oy"]Jep, that's the one! Dat zou een goed idee zijn voor Apple, launchbar interegeren in de finder. :mrgreen:[/quote:a7396710b5]

Ik stem tegen. Apple hoeft niet alles te hebben. Ik gun de ontwikkelaars van LaunchBar hun sharewarefee wel. Liever nog een handvol slimme ontwikkelaars dan alles aan Apple geven.

Toen Apple nog alleen een ‘CD Audio-player’ had bestond er ineens Sound-Jam. De ontwikkelaars hebben toen gekozen voor Apple en hebben iTunes gemaakt. Einde Sound-Jam. Leuke functies gingen er uit en de uitgever (Cassady and Greene) is nu op de fles. Dat was K** met peren inplaats van applelen. En zo zijn er wel meer voorbeelden.[/quote:a7396710b5]

Het lijkt er op dat jij je zin krijgt. lees maar