Sibelius 6 F-major

Hee muziekliefhebbers!

Ik ben op het moment sibelius aan het ontdekken, en ik zat mij iets af te vragen.
maak een nieuwe ‘score’ aan, en ik stel de key signature in op f-major

In principe zou er dan voor aan de kantlijn een molletje op de F moeten komen te staan.
maar wat ik krijg zijn een stuk of 6 kruizen!
hoe kan dit??

OnlyNK

Uhm dat klinkt alsof je per ongeluk F# heb gekozen i.p.v. F :wink:

Da was ook 't eerste waar ik aan dacht ja...

toch niet, ik heb het meer dan 3 keer overgedaan, en hij doet t elke keer niet. F-major klik ik aan, dus het zou toch moeten werken, of vergeet ik iets?

Is het misschien zo dat je in een 'Master' instelling misschien al iets hebt verschoven. Want dan is mijn vraag nu waar staat die nu standaard op dan? op C? Even een denkertje...

En even muggenziften...

Als je voor F-major kiest, krijg je een molletje op de B en niet op de F.

Maar ok.

[quote:b77ed324c4="Marius1976"]En even muggenziften...

Als je voor F-major kiest, krijg je een molletje op de B en niet op de F.

Maar ok.[/quote:b77ed324c4]

Sorry, mijn fout :wink:

Ik maakte zojuist een project aan, en toen lukte het wel. Maar nu doe ik het nog een keer, en dan staat er weer heel wat anders… ???
Volgens mij doe ik iets verkeerd. kan iemand mij vertellen op welke manier je ‘precies’ een Key signature aanmaakt?

[quote:b77ed324c4=“Blieper”]
Is het misschien zo dat je in een ‘Master’ instelling misschien al iets hebt verschoven. Want dan is mijn vraag nu waar staat die nu standaard op dan? op C?
Even een denkertje…[/quote:b77ed324c4]

Dit verhaal snap ik niet helemaal. waar zou ik die instelling moeten vinden?

• OnlyNK

De vraag is, kies is voor een C-scale. Krijg je dan geen mollen en kruizen of toch ook wel?

Maak je wel een partituur voor een C-instrument en niet per ongeluk voor een alt- of tenorsax om maar wat te noemen?

Volgens mij zit het probleem in het programma, want zodra ik F-Major selecteer in het rechter vak, verandert in het linker vak C naar D (#), als ik voltooi, krijg ik een D (#) en geen F-major (mol) Als ik het programma afsluit, en het opnieuw opstart, en dan F-major aanklik, vertoont hij het probleem niet. Dan wordt alleen de F-major (mol) geselecteerd. Dus volgens mij heeft het programma kuren...