Simpel cms-systeem voor babywebsite

Mijn broer wordt (als het goed is) binnen 2 weken vader en daarvoor wil hij een simpele website opzetten waarop hij de laatste nieuwtjes en foto's van de baby gaat plaatsen. Aangezien hij geen ervaring heeft met html en nu [url=www.hoogwerf-online.nl/index.htm]dit online heeft gezet[/url] (schande voor de familie) wil ik een leuke layout maken met daaraan een cms-systeem zodat hij zelf foto's en teksten kan plaatsen.

De meeste cms-systemen zijn te complex voor het simpele doel (een soort kruising tussen de site van MacOSX.nl-lid WasFrans en van AppleFlap). Ik heb pogingen gedaan met WordPress {klik} (werkt erg prettig, maar het foto-album krijg ik niet werkend) en Mambo (veel te complex). Ook Eggblog {klik} heb ik geprobeerd, maar ook daar werkt het foto-album niet bij. De webserver waar het op draait heeft wel de beschikking over de GD-plugin voor php (zie hier de specs).

Heeft iemand misschien tips voor me? iWeb zou ideaal zijn voor dit doel, maar de beste man werkt helaas met Windows XP.

Alvast enorm bedankt.
Groeten, Arno

Een vriend van me gebruikt hiervoor CMSimple... Blijkt ook echt heel simpel te zijn. Ik zou zeggen probeer het eens:

http://www.cmsimple.dk/

of

http://www.cmsimple.nl/

Volgens mij is een mailing-list voor dit soort dingen meer geschikt. Wanneer een noob het moet onderhouden zal je nooit het edele niveau van de prachtige site van Was Frans bereiken, en dan is het ook niet snel interessant voor derden lijkt mij.

Check eens [url=http://www.beebiesite.nl]beebiesite.nl[/url]. M'n zus is in januari bevallen en heeft hiermee gewerkt.

weet je zeker dat de manier waarop ik mijn site heb te ingewikkeld is? De basis is namelijk gewoon te [url=http://www.pixelpost.org]downloaden[/url] vervolgens kun je ook nog allemaal verschillende templates downloaden om het geheel een ander uiterlijk te geven of je maakt je eigen template.

Als je het eenmaal 'geïnstalleerd hebt (wat overigens niet moeilijk is) is het uploaden van foto’s erg simpel. Je gaat naar je ‘admin’ pagina en geeft daar door 1 klik op de knop aan welke foto je wilt uploaden. Daarna kun je je foto voorzien van een titel en eventueel ook nog een beschrijving. Als laatste geef je nog de datum aan van wanneer de foto is gemaakt, je kunt op die manier ook terug in de tijd.

Al met al werkt het erg snel en eenvoudig, ideaal voor als je je niet wilt bezig houden met telkens opnieuw pagina’s maken en het je alleen om de foto’s te doen is zoals ook in mijn geval.

Pixelpost is voor foto's ideaal. Wil je meer een blog met ook stukjes verhaal erbij dan is [url=http://nucleuscms.org/]Nucleus[/url] ook heel makkelijk te installeren en te onderhouden.

Heren, bedankt voor jullie suggesties. @ Was Frans; ik wist niet dat jouw site op een bestaand cms-systeem draaide (dacht dat het een eigen gemaakt systeem was). Pixelpost werkt inderdaad erg makkelijk. Ik heb nu ook Nucleus geïnstalleerd, alleen om het gallery-gebeuren online te krijgen vergt meer tijd dan gedacht.

Van 't weekend ga ik eraan verder en hoop ik m’n broer te overtuigen dat dit beter is en professioneler oogt dan die zelf in elkaar gegooide pagina’s d.m.v. een (slecht) html-pakket.

en lukt het allemaal?

Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Kijk eens op de blog van mijn pa (Jha)

www.adriaanse-online.nl/fotos/

Hij heeft een heel handig fotoboek gevonden…

[quote:78d36bdcec="was frans"]en lukt het allemaal?

Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.[/quote:78d36bdcec]

Het lukt wel, maar dat foto-gebeuren is een lastige zaak. Ik ga zo naar m’n broer en kijken we even wat we precies willen. Zelf vind ik de fotoalbum-optie, geïntergreerd in Nucleus CMS, op deze website supermooi. Misschien dat ik ook ga proberen om dat voor elkaar te krijgen.

Verder lukt het wel om telkens een enkele foto te uploaden en bij een bericht te zetten, zoals je hier kunt zien op wat ik tot nu toe heb.

Bedankt voor jullie reacties.
Groeten, Arno

Heb je al op de weblog van mijn pa gekeken?

[quote:226fca3fa4="Radar"][quote:226fca3fa4="was frans"]en lukt het allemaal?

Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.[/quote:226fca3fa4]

Het lukt wel, maar dat foto-gebeuren is een lastige zaak. Ik ga zo naar m’n broer en kijken we even wat we precies willen. Zelf vind ik de fotoalbum-optie, geïntergreerd in Nucleus CMS, op deze website supermooi. Misschien dat ik ook ga proberen om dat voor elkaar te krijgen.

Verder lukt het wel om telkens een enkele foto te uploaden en bij een bericht te zetten, zoals je hier kunt zien op wat ik tot nu toe heb.

Bedankt voor jullie reacties.
Groeten, Arno[/quote:226fca3fa4]

Hmm… Die va hcgtv lijk wel heel erg op een theme van Blogger…

[offtopic]Krijg je een kindje? Oh zie nu natuurlijk het gaat om een baby site… :P[/offtopic]

Hoe heb je die mooie [url=http://www.zusjezusje.nl/index.php?x=browse&archivedate=2006-03&monthname=March,%202006&pagenum=1]rollovers[/url] gemaakt?

[quote:b4372d3e52=“was frans”]weet je zeker dat de manier waarop ik mijn site heb te ingewikkeld is? De basis is namelijk gewoon te downloaden vervolgens kun je ook nog allemaal verschillende templates downloaden om het geheel een ander uiterlijk te geven of je maakt je eigen template.

Als je het eenmaal 'geïnstalleerd hebt (wat overigens niet moeilijk is) is het uploaden van foto’s erg simpel. Je gaat naar je ‘admin’ pagina en geeft daar door 1 klik op de knop aan welke foto je wilt uploaden. Daarna kun je je foto voorzien van een titel en eventueel ook nog een beschrijving. Als laatste geef je nog de datum aan van wanneer de foto is gemaakt, je kunt op die manier ook terug in de tijd.

Al met al werkt het erg snel en eenvoudig, ideaal voor als je je niet wilt bezig houden met telkens opnieuw pagina’s maken en het je alleen om de foto’s te doen is zoals ook in mijn geval.[/quote:b4372d3e52]

alpha of opacity filter

[quote:7ad74c5b6b="konijn"]alpha of opacity filter[/quote:7ad74c5b6b]

Dat begrijp ik, maar is het met CSS gedaan, is het een addon voor pixelpost…?

Uit de broncode: [code:1:ed2e916b41] #central a img { filter: alpha(opacity=60); opacity: 0.60; } #central a:hover img { filter: alpha(opacity=99); opacity: 0.99; } [/code:1:ed2e916b41]

Zal dus niet werken in Internet Explorer bijvoorbeeld.

[quote:542d33696c="lucasraggers"][quote:542d33696c="konijn"]alpha of opacity filter[/quote:542d33696c]

Dat begrijp ik, maar is het met CSS gedaan, is het een addon voor pixelpost…?[/quote:542d33696c]
blijkbaar met CSS:

[code:1:542d33696c]#central a img {
filter: alpha(opacity=60);
opacity: 0.60;
}
#central a:hover img {
filter: alpha(opacity=99);
opacity: 0.99;
}[/code:1:542d33696c]

//edit:
Tennapel was me net voor :stuck_out_tongue:

[quote:83b9b370c7="Deskman"]Pixelpost is voor foto's ideaal. Wil je meer een blog met ook stukjes verhaal erbij dan is [url=http://nucleuscms.org/]Nucleus[/url] ook heel makkelijk te installeren en te onderhouden.[/quote:83b9b370c7] heeft er dan misschien iemand een demo van Pixelpost? op de website van Pixelpost zelfs ligt ie eruit.

[quote:fae9942186="tennapel"]Uit de broncode:

Zal dus niet werken in Internet Explorer bijvoorbeeld.[/quote:fae9942186]

Dat klopt. Hebben wij ook eens iets waar exploristen geen gebruik van kunnen maken. Afgezien daarvan werken de linkjes wel dus is het vooral ‘eye candy’ dat ze ontberen.

[quote:b80cb04c16="Deskman"][quote:b80cb04c16="tennapel"]Uit de broncode:

Zal dus niet werken in Internet Explorer bijvoorbeeld.[/quote:b80cb04c16]

Dat klopt. Hebben wij ook eens iets waar exploristen geen gebruik van kunnen maken. Afgezien daarvan werken de linkjes wel dus is het vooral ‘eye candy’ dat ze ontberen.[/quote:b80cb04c16]
daar was ook de shadow-element in CSS voor :wink: in IE zien ze ook geen schaduw. Alleen in Safari, toch?