Simpel en snelle fotobewerking software

Momenteel ben ik bezig een fotogallery te maken voor een website. Het gaat over grote aantallen foto's en ik heb mijn tijd verspild met Voorvertoning. In voorvertoning had ik veel foto's gedraaid en opgeslagen. Na het maken van de flash galleries bleken de foto's niet gedraaid... Alleen in Voorvertoning zelf of de Bridge van adobe waren ze wel goed gedraaid. Erg handig dus en pure tijdverspilling. Ik kan de flash galleries weer opnieuw gaan maken!

Nu vraag ik me af of iemand een tip heeft voor een simpel en snel fotobewerkingsprogramma waarmee ik de basis bewerkingen zoals roteren, knippen enz. snel kan uitvoeren zonder photoshop te gebruiken. Uiteraard moet het programma zo slim zijn dat wanneer ik na een bewerking de foto opsla, hij ook daadwerkelijk het bestand opslaat zoals de foto bewerkt is… Photoshop is een mooi programma, maar om snel even wat te veranderen is hij te zwaar voor mijn iBook (opstarten duurt lang enz.).

Iemand een goede tip voor me?

Photoshop lijkt mij toch wel handig, je kan daar een soort macro maken, en die op een groot aantal foto's loslaten. Hoef je niet alles apart te doen. Als dit niet kan, dan kan je misschien iPhoto gebruiken.

Dr. Rengers

Ik weet niet of het veel 'beter' is, maar gimp? Is zowat het opensource broertje van .. deze pagina is altijd wel handig: http://www.opensourcemac.org/ ... al weet ik nu niet of ze hier van toepassing is.

In Photoshop zit tegenwoordig een functie "Web Photo Gallery" (onder File->Automate). Je kan hierbij voor zowel HTML als Flash kiezen. Op zich geen verkeerde functie, werkt snel en duidelijk: mapje met foto's kiezen en Photoshop doet de rest. En het maakt niet uit of het liggende of staande foto's zijn, Photoshop verwerkt ze allebei! :lol:

Bedankt voor de tips jongens, maar Gimp vind ik ook te zwaar voor deze kleine bewerkingen en Photoshop ook. Photoshop is ook de oplossing (voor bijna alle fotobewerkingsproblemen), maar ik vind het vaak lastig als ik een kleine simpele bewerking wil utvoeren, Photoshop moet opstarten. Dit kan veel beter gedaan worden met een klein programmatje wat in enkele seconden opstart. Je moet je voorstellen dat ik Dreamweaver , Flash en andere programma's al geladen heb en mij iBook dicht gaat slippen wanneer ik even Photoshop wil gebruiken. iPhoto vind ik eigenlijk ook al te zwaar hier voor. Ik ga zometeen nog eens zelf zoeken, als ik een programma gevonden heb, plaats ik hier de naam. Zodat eventuele zoekers op het forum met dezelfde vraag hier een antwoord kan vinden.

Advies: sluit programma's die je niet nodig hebt, gewoon af! Dan werkt alles een stuk sneller... En het verhaal 'een programma opstarten kost tijd' vind ik persoonlijk een beetje onzin. Je bent langer aan het wachten als alles zo traag draait als dikke str**t door een vergiet als dan je eventjes moet wachten op een opstartscherm...

Maar goed, ieder zijn mening :stuck_out_tongue:

GraphicConverter van Lemkesoft is al sinds MacOS 7 één van mijn favoriete shareware programma's. Bij lange na niet zo kractig als Photoshop, maar er kan een hoop mee.

http://www.lemkesoft.com/en/graphcon.htm

als je Tiger hebt heb je ook automator. daar zitten standaard o.a. deze taken bij: roteren bijsnijden spiegelen vergroten/verkleinen etc. had je die al geprobeerd?

[quote:82846798e3="chatsmit"]Alleen in Voorvertoning zelf of de Bridge van adobe waren ze wel goed gedraaid. Erg handig dus en pure tijdverspilling. Ik kan de flash galleries weer opnieuw gaan maken! [/quote:82846798e3]

Wel vreemd, voorvertoning doet dit hier precies zoals jij wil. En alle wijzigingen zijn te zien in alle andere programma’s waar ik bv deze beelden dan gebruik. Ook niet adobe programma’s.

[url=http://gallery.menalto.com/]Gallery[/url] misschien een idee? Heb het hier even niet bij de hand dus weet niet of ie ook foto's roteert....

[quote:4950a5507f="Macflippo"][quote:4950a5507f="chatsmit"]Alleen in Voorvertoning zelf of de Bridge van adobe waren ze wel goed gedraaid. Erg handig dus en pure tijdverspilling. Ik kan de flash galleries weer opnieuw gaan maken! [/quote:4950a5507f]

Wel vreemd, voorvertoning doet dit hier precies zoals jij wil. En alle wijzigingen zijn te zien in alle andere programma’s waar ik bv deze beelden dan gebruik. Ook niet adobe programma’s.[/quote:4950a5507f]

als ik roteer in voorvertoning en het dan opsla en bijv. upload in Flickr zijn ze ook niet geroteerd hoor, werkt niet helemaal zoals het hoort!

wat dacht je van automator? :D [img:5a1342e5f8]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11840[/img:5a1342e5f8]

[quote:5cf2d09acb="MauZ"]wat dacht je van automator? :D [/quote:5cf2d09acb]

die had ik al gepost…

oh.. kan ik m nog verwijderen?

Bedankt voor jullie tips. Het probleem wat er met Voorvertoning speelt is dat de geroteerde foto's wel goed in fotobewerkingsprogramma's te zien is, maar niet in bijvoorbeeld Safari. Open maar eens een foto met voorvertoning, roteer hem en sla hem op. Open dan foto in Safari en je ziet dat de foto niet gedraaid is.

Automator is mijn oplossing, bedankt voor deze tip! Het gekke is dat automator ook Voorvertoning gebruikt om te roteren, maar de rotatie dan wel goed opslaat…

edit: Waarschijnlijk kan er extra informatie in een fotobestand staan, waarin staat dat de foto anders weergegeven moet worden, terwijl niet de pixels daadwerkelijk anders opgeslagen worden. Een soort meta info ofzo?

Je kunt misschien in de toekomst ook eens aan Photoshop Elements denken? Dat kan best een hoop, zeker als het om dit soort eenvoudige bewerkingen gaat. Ik ken een hoop fotografen die in Photoshop niet meer doen dan dat PS Elements ook kan. En het kost maar 80 euro ofzo.

Vroeger had ik 'ns een programmaatje ACDSee. Dat draaide toen niet echt lekker op de mac, maar ik begrijp dat dat ondertussen wel aardig ontwikkeld is. Weet niet of dat het er nog is voor de Mac.
Is geloof ik wel een stuk goedkoper dan PS Elements

[quote:450dfc0179="MauZ"]oh.. kan ik m nog verwijderen?[/quote:450dfc0179]

maakt niet uit - met plaatje was het nog overtuigender :smiley: