Simpel netwerk moet kunnen... - Hoe krijg ik  X masjien in 9 netwerk

Ok..netwerk tcp/ip..aantal machines 9.2 en aantal ook 10.1.3/4..Computers met X zijn in de Kiezer van 9 niet meer te vinden..toets echter het ipadres in en dan zie je Publicmap..Hoe krijg ik: 1. Meerdere mappen van X public en.... 2. Hoe krijg ik mijn X masjien in de Kiezer terug?!! Zonder deze truuk weigert hier iedereen om naar X over te stappen!!

M.a.w…HELP!! :0

wat dacht je van appleshare aan zetten in het samengebruik regelpanneel, en public mappen kan je zo aanmaken door de privileges aan te passen

Ok..enige config info... Samengebruik is aan..Ethernet en Appletalk (ondersteunt X appletalk wel ??? ...In de Netinfo Manager staan allebei de UseAppetalk en AFP waarde op 1 (da's aan)..privileges aanpassen? Hoe? Ik heb ook het SharePoints regelpaneel te pakken gekregen..ja,ja..root,admin,staff,guest? What the *&%^*^% is dat allemaal en hoe werkt het (wel)...grappige is wel dat ik in X via verbind met server alle 9 masjienes te zien zijn...Ik sanp er nix meer van..Volgens mij wordt ik gewoon gedwongen om overal X op te zetten (PowerPC 9500?? Denk ut niet...) :D

Je moet gewoon het prefpane "Netwerk", onder het tabblad "Appletalk" de optie "Maak Appletalk actief" aanvinken en dan zal je in je 'klassieke" macjes je os-x macje kunnen vinden in de kiezer. OS X zet namelijk standaard alleen samengebruik aan via tcp, omdat dat stabieler en sneller is, en een standaard. En de kiezer is nog niet aangepast aan die gedachte. In Netwerkbrowser kan je echter wel je Macos X-macjes waarvan appletalk uitstaat, gewoon in een lijst terig vinden!

Suc6! :wink:

:( ..helaas ook deze laatste tip boodt geen uitkomst...het enig dat werkt is het handmatig invullen van het ipadres in de kiezer..blijft alleen nog het feit dat allen de Public map te zien valt..hoe wijs ik mijn volledige computer als shared aan? ???

Vreemd dat je met Appletalk aan te zetten, de computers niet kan zien in de Kiezer??!! Je moet ook samengebruik aanzetten, hé!

Wat de Public-map betreft: MacOS X is een unix-variant, dus is draait systeem rond users. Als je vanuit een andere computer als gast inlogt, dan kan je enkel de public-mapjes zien van alle gebruikers. Log je als gebruiker "xxx" in, dan kom je in de user-map van "xxx" terecht. Als admin kan je daarenboven je gehele computer zien, zonder dat je daarbij bij andere gebruikers kan snuffelen. Wanneer je als root inlogt, heb je controle over het gehele systeem en kan je veel naar de zak helpen! Je ziet, inloggen via samengebruik is hetzelfde als lokaal inloggen en werken met macos x.
Standaard worden bovenstaande privileges toegekend aan de mappen. Voor de meeste gebruikers is dit voldoende. Wil je echter meer, kan je Sharepoints gebruiken!

Suc6! :slight_smile: :slight_smile:

Brute aanpak...ik ga mijn G4 (30Gb) volledig op een FireWire schijf backuppen (en dan ook volledig). Schijf opnieuw formatteren in 2 partities X en 9...hoppekee geen genade :p us ff kijken wat dat oplevert ;)