simpele oplossing reason en audio opname?

Ik ben op zoek naar een betaalbaar (liefst gratis) alternatief voor cubase/protools om live instrumenten op te nemen in combinatie met reason, dus met rewire-achtige ondersteuning. Ik hoef geen uitgebreide (studioachtig) opnameprogamma, maar zoek een eenvoudige oplossing voor het grote gemis in reason, het ontbreken van elke vorm van audio tracks.

Het mee laten lopen van een simpel opnameprogramma geeft weer de grootste moeite met importeren (in rex of nn19?) en combineren (timing) en is dus niet praktisch voor het terugluisteren van m’n opname. Het is uiteindelijk wel mijn bedoeling om de live fragmenten in het reasonproject te zetten. Bestaat zoiets of moet ik toch weer diep in mijn buidel tasten?

O ja, Garageband is een leuk progamma (en ik heb de nieuwste versie net geinstalleerd) maar voldoet in dit geval dus niet aan mijn belangrijkste eis; de koppeling van de progamma’s.
Dus.

[quote:86f0fe5348="earnst jelke"]O ja, Garageband is een leuk progamma (en ik heb de nieuwste versie net geinstalleerd) maar voldoet in dit geval dus niet aan mijn belangrijkste eis; de koppeling van de progamma's. Dus.[/quote:86f0fe5348]

oh… maar Reason & Garageband zijn via Rewire gewoon te koppelen…

citaat : [quote:86f0fe5348]GarageBand Update Brings ReWire Support

By Christopher Breen

MIDI hepcats understand the benefits of Propellerhead Software’s technology (a technology that allows two applications to share audio data). The recent hints that good things are coming in regard to ReWire support.

When you launch GarageBand 1.0.1 and then Propellerhead’s too-cool-for-words-music-station-software, Reason, you’ll discover that the two programs talk to one another. Reason enters slave mode and when you press the Spacebar or Play button, both Reason and GarageBand begin playing. Any master volume settings you’ve created in GarageBand also apply to a running Reason sequence.

A tiny gotcha: If you also have ableton live installed, you won’t hear your Reason tracks. If you move Live’s support files (do a search under “Ableton” and move anything you find), log-out, log back in again, and launch GarageBand and then Reason, the Reason tracks play as they should.
[/quote:86f0fe5348]

Wist ik niet , ga ik direct proberen. Gek genoeg staat er geen woord over in "aan de slag met Garageband" en ook niets op de website. Ik had het misschien gewoon moeten proberen, bedankt voor de tip!

persoonlijk gebruik ik daar liever Logic express voor, want om een of andere reden gebruikt garageband veel meer geheugen als Logic

garageband hikt al na 4 sporen terwijl 14 sporen in logic ( samen met reason ) geen enkel probleem opleveren

emac G4 / 1 Ghz / 1 Gb

Meteen een probleem, de nieuwe garageband is voorzien van een splinternieuwe bug waardoor rewire dus niet goed werkt in combinatie met reason. Geheugen en snelheid zijn voor mij op dit moment niet echt een probleem, ik heb vrij recent een dualcore g5 gekocht met (binnenkort) flink wat extra ram. Helaas is de pot nu dus wel even leeg, nieuwe prosoftware moet dus even wachten. Met Logic heb ik overigens niet veel ervaring, wel met cubase, maar die keuze kan dus later. Op dit moment heb ik het ook niet nodig, ik doe 90% met reason, maar vraag zo nu en dan live muzikanten om een stukkie in te spelen. Ook speel ik vaak een bas en gitaarloopje in als begin van een project. Ik heb dus aan een paar sporen meestal genoeg, maar moet wel direct kunnen terugluisteren.

Dat de nieuwe Garageband een rewire-bug heeft is heel vervelend want het is de meest simpele en ook nog betaalbare oplossing. Ik ben net met Logic Ex begonnen maar dat is natuurlijk niet echt een goedkope oplossing. Wat ik wel vaak doe is stukjes opnemen in Audacity (gratis) of bestaande stukjes openen, een geweldig programmaatje waar je nog een beetje in kunt schaven en iig knippen en plakken.

Soms maak ik er nog rex-filetjes van. Dat is fijn vanwege het tempo syncen. Maar je kunt je samples/opnames ook bewaren als wav en dan laden in de NN-XT sampler. Ik las in Soundonsound een artikel waar ze zelfs hele nummers laden in de NN-XT.
Dat is fantastisch want je kunt niet alleen nog wat schaven (Sample/Loop start-end) maar ook de hele MClass mastering suite gebruiken om aan de geluidskwaliteit te verbeteren. Dat dan ook beter bij de rest van je reason instrumeneten past.

En dan hoef je dus helemaal geen cent uit te geven. En verder maar wachten tot die bug weg is…

Ik heb gemerkt dat de meeste muzikanten waar ik mee samenwerk het prettig vinden om in een keer, desnoods meerdere malen een nummer "mee te spelen" en mij verder mijn gang laten gaan wat knippen en plakken betreft. Als ik een serie samples heb (bijvoorbeeld gitaarslagjes) zet ik ze meestal in de NNXT, kun je onder iedere toets van een midikeybord (heb zelf een Edirol pcr) een ander slagje hangen. Dat werkt ook voor livesets uitstekend. Langere samples doe ik eigenlijk altijd met de NN19.

Logic staat overigens hoog op de verlanglijst. Voor schoonknippen enz vind ik persoonlijk peak de beste, meest uitgebreide optie. Maar ik gebruik ook regematig felttip soundstudio

[quote:7be7bdb51b="earnst jelke"]Dat werkt ook voor livesets uitstekend. Langere samples doe ik eigenlijk altijd met de NN19.

Logic staat overigens hoog op de verlanglijst. Voor schoonknippen enz vind ik persoonlijk peak de beste, meest uitgebreide optie. Maar ik gebruik ook regematig felttip soundstudio[/quote:7be7bdb51b]

Op het laatst nog ff fine-tunen met Peak is natuurlijk nooit weg. Maar ik sta steeds meer versteld van wat de Mastering Suite kan. En als de NN-19 voldoet dan is dat ook goed want minder zwaar.

Maar je zou het artikel in SOS toch 'ns moeten lezen:

[color=darkblue:7be7bdb51b](Although it’s touted as a sampler, NNXT can play back any digital audio file, including ones that are quite long (within the limits of available RAM, as it doesn’t stream from disk). So you may not be able to fit an entire CD in there, but you can certainly fit most songs.

So why use NNXT instead of NN19? Either will work, but NNXT allows layering. So if you want to crossfade two songs, or add another last-minute effect or transition, you can do so very easily. You don’t need to load a patch, as the Init Patch works just fine for our purposes. )[/color:7be7bdb51b]

Ik zag trouwens dat dit artikel in de laatste SOS staat.

Een andere tip als je misschien ook Logic wil: In de SOS hebben echt goeie artikelen gestaan over technieken in verschillende progs. tis een harstikke duur blad maar een online abonnement kost maar een fractie en je kunt putten uit eindeloze archieven. En hun artikelen zijn echt heel wat interessanter dan bv Interface ofzo. En je print gewoon dat uit wat je wilt weten.

soundonsound

Maar ja, misschien hoort dit weer meer thuis op een reason-forum

[quote:c2866ad8c6="earnst jelke"]Meteen een probleem, de nieuwe garageband is voorzien van een splinternieuwe bug waardoor rewire dus niet goed werkt in combinatie met reason. [/quote:c2866ad8c6]

Uh… : Is het erg dom als ik vraag of je Reason en Garageband wel in de juiste volgorde opgestart hebt…? (Eerst GB, dan Reason, afsluiten in omgekeerde volgorde). :lol:

Kan ff niks vinde over de bug. Maar heb de laatste GB niet, wel Reason 3.

Vraag me overigens af waarom Apple zo geheimzinnig over rewire doet. Ik heb bij Logic ook goed moeten zoeken voor ik uitgevonden had of het rewiren kon. Ik wou dat perse weten vóór ik Logic kocht. Ook de Propellerheads-site geeft alleen rewire aan bij de oudere E-magic versies van Logic.

En verder. Heb je Cubase of bedoel je dat niet met ‘wel ervaring met cubase’. Dat heeft nl. volgens mij ook Rewire.

dat zou inderdaad "jouw"bug kunnen zijn.....

reason moet je altijd als laatste opstarten, dus na de master (GB, Logic, Cubase, etc.)

Ik heb goed opgelet, en ben dus in de juiste volgorde gestart, dus eerst GB. Reason "ziet" GB ook, en schakelt braaf over naar slavemode. Punt is dat ik overal de meters zie uitslaan behalve in de Midi interface/Audio out. Ik heb nog even met google gezocht en kwam dit probleem ook op een [url=http://www.macjams.com/forum/viewtopic.php?forum=15;showtopic=41338]ander forum[/url] tegen. Ik ga nu garageband 2 installeren en dat voorlopig maar gebruiken. Gisteren ook Apple al gemaild maar nog niets van ze gehoord. Ik kan in Garageband ook nergens iets vinden (voorkeuren ofzo) waarin ik iets kan instellen. Voorlopig lijkt me het probleem toch daar te zitten.

Ja, ik denk het ook. Ik zie net dat het probleem ook al gesignaleerd is op het user forum van Propellerheads. En daar wordt ook door niemand een oplossing gegeven...

Zou [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=70994]hier[/url] een oplossing in zitten?

Ik weiger iLife te kopen als dat nie opgelost is.

:expressionless:

Ook al koop ik t daar nie voor

Ik heb een ietswat lelijke oplossing gevonden voor dit probleem. In de Application support folders (HD:bibliotheek en HD:Gebruikers:jouwnaam:bibliotheek) zoeken naar Ableton bestanden. Deze weggooien en het werkt. Het probleem is voor mij nu opgelost, hoewel ik me afvraag hoe die Ableton spullen op mijn mac terecht zijn gekomen. Zit kennelijk standaard in os x?