simpele uitleg?

Hoi

Ik had een hotmail account in mailapp via de htpp plugin.
Nu werkt dit niet meer (gratis) met nieuw aangemaakte hotmail accounts.
Ik wil graag een ander gratis mailaccount regelen en die in mail ‘inpluggen’

Er zijn natuurlijk een heleboel gratis email-opties (zijn ook genoeg posts over geweest), maar ik
begrijp eerlijk gezegd niets van pop en imac enzo.

Welk van de gratis mailopties kun je zonder veel gedoe in mail inpluggen
(en hoe moet dat?)

alvast bedankt!

Kijk eens bij Lycos. Lycos free kost niets, je krijgt 300 mb ruimte en pop3 mogelijkheden worden duidelijk worden. [url]http://mail.lycos.nl/[/url]

hoi

ja ik heb inmiddels ook een lycos account. Ik snap alleen niet zo goed, hoe ik die nu in mailappl krijg?

inloggen in webmail en instellingen aanklikken, er verschijnt een venster met tabbaden. Kies altijd toegang en selecteer pop, daar vindt je de instellingen voor b.v. mailclient.

Ik ken Lycos niet echt qua instellingen en zo, maar ik gebruik al geruime tijd SpyMac.

Als je daar een account aanmaakt krijg je 1GB inbox en is het een POP3-account. Iets dat een POP3-account is of een iMac-account, kan je inlezen via een mailprogramma zoals bvb Apple Mail, Eudora, Outlook,… Je moet dus niet steeds je browser openen en gebruik maken van webmail en zo.

(Hotmail is geen POP3-account, maar je kon er toch wel eens aan, maar microsoft had dit wat teruggeschroefd ofzo en je had hiervoor een extra plug-in nodig eh)

Als je SpyMac-account hebt, vul je je gegevens gewoon in, dit zal bij Lycos ook wel grotendeels zijn: jouw mailadres, username(meestal alles voor het @-symbool) en paswoord. Als uitgaande mailserver, gebruik je best de mailserver van jouw internetprovider (zie anders eens bij de andere accounts) en als inkomende mailserver (die je kan intikken in Mail) gebruik je die van je gratis maildienst: bij Spymac is dit: mail.spymac.com.

dank voor de reacties.

het probleem is dat ik vanachter een firewall zit te werken: op een netwerk van een groot ziekenhuis.
Ik kan mijn tiscali (pop3)-mail hier niet ophalen. Ik heb geprobeerd een lycosaccount aan te maken, maar het lezen van die mail in mailappl (mbv pop3) lukt niet, waarschijnlijk dus door de firewall. Mijn hotmailaccounts enzo lukte dus wel. Weet iemand of imap-mail wel lukt vanachter een firewall? Of weet iemand een andere gratismail die ik mbv webmail kan binnenhalen?

Ik meen te geloven dat poort 22 gebruikt wordt voor uitgaand mailverkeer en dat ook Mail dit gebruikt. Dit herinner ik van op kot met de firewall :-)

Dus controleer eens of de firewall poort 22 (of 20 of 25, weet niet echt meer, maar denk eerder 22) zeker open staat. Normaal gezien zou die het zelfs komen zeggen als hij geen mails kan versturen.

Zorg er ook zeker van dat de uitgaande mailserver wel degelijk die van Tiscali dan is! Ik weet hier in België dat zowel SkyNet als Telenet Vlaanderen mails die verstuurd worden met andere uitgaande mailservers sowieso blokkeren! Hierdoor moet je dus zeker de uitgaande mailserver van hen instellen in je mailprogramma.

dank je

hoe controleer je of een poort open staat?

Lycos free kun je ook gebruiken met webmail.

@macX: gebruik jij die webmail in mailappl?

Nee, soms als ik onderweg ben gebruik ik webmail via de browser.