Sinaasappel-sap op imac-scherm; Hoe schoonmaken?

Hallo mensen,

Op m’n imac beeldscherm in sap van een geperste sinaasappel terecht gekomen. Ik probeerde m’n scherm al schoon te maken Logilink tft/lcd cleaning kit. Maar dat gaf -zie onderstaande foto- nog geen bevredigend resultaat. Heeft er iemand een tip?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden. :slight_smile:

Allereerst hopen dat het zuur in het sap inmiddels niets heeft aangetast.

Schoonmaken met een licht-reinigend schoonmaakmiddel, zoals een drupje afwasmiddel op eenlicht-vochtig sponsdoekje (niet te nat maken!!!) en goed nawrijven met een droge, schone pluisvrije doek.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204172

Een schuurmiddel lijkt me niet echt een wijs advies, @brombeer!

[Edit]
Ik weet dat het een grapje is (het plaatje zegt genoeg), echter (en ik noem ook geen namen) zijn er genoeg onwetende forumleden, die de suggestie serieus zouden kunnen nemen. Vandaar mijn reactie.

Dit is een off-topic grapje @Night! Iemand anders, ik noem geen namen, een Grote Lolbroek, maakt ze doorgaans ook, maar dan platter. On-topic: het beste is Glassex te gebruiken. En eventueel de ontstane doffe plek op het aluminium een beetje oppoetsen met tandpasta (werd vroeger ook aangeraden om een doffe, bekraste cd mee te “repareren”).

Vim is inderdaad een beetje erg rigoureus maar het idee van schuurmiddel doet me denken aan die tubetjes met schoonmaak pasta om het scherm van je mobiel te ontdoen van lichte krasjes. Dat is in wezen een heel licht schuurmiddel. Wel altijd cirkelvormige bewegingen maken over je scherm en “lichte druk” toepassen, meen ik me te herinneren.

een beetje poetsazijn en warm water voorzichtig het sap verwijderen. niet te lang mee wachten want anders maakt het plekken.

Zo heel best is dat niet, ook Glassex laat vettigheid achter wat slecht te verwijderen.

scherm eraf doen en grondig poetsen

Dit soort dingen zijn altijd prachtig, hoe fanatiek mensen een vlekje kunnen analyseren.

Als Apple eens onderbroeken zou maken.

https://www.cameranu.nl/nl/p1161505/carl-zeiss-reinigingsvloeistof#tab-info
Wat goed is voor dure Zeiss lenzen kan geen kwaad op het scherm van een iMac lijkt mij.
Vloeistof nooit op het scherm spuiten, maar op het bijgeleverde microvezeldoekje en meteen met een droog gedeelte nawrijven.

[quote]Q.E.D.[/quote]Ik zat er inderdaad al op te wachten :stuck_out_tongue:

Maar goed, on topic:

Nadeel is dat het de Zeiss lens (coated glas of CR39) en een iMac (kunststof en aluminium) qua materiaal niet te vergelijken zijn.
Glassex laat inderdaad vettige sporen na op het beeldschermgedeelte en azijn bevat zuur, dat het aluminium kan aantasten.

Ik zou echt beginnen met een beetje Dreft.

Als je maar niet met brillosponsjes aan de slag gaat. Dat is een middel dat ook bij ruwere doeleinden erger is dan de kwaal. Brillosponsjes zijn in essentie in zeep gedrenkte ijzerschilfers en als je die na het schuurwerk niet heel grondig wegpoetst, gaan de restanten oxideren met bruine roestvlekken tot gevolg.
Ik heb er al eens de aluminium sierlijsten mee verknoeid van mijn oude schicht. Kon ik op de dag van de oldtimershow alsnog in alle vroegte met iets anders aan de slag en daarna kreeg jullie ouwe jicht…

Begin met iets veiligs. Gewoon een licht vochtige doek. Sinaasappelsap is voor een groot deel suiker, dus de kans dat dat lukt is er. Je kunt altijd nog naar zwaardere middelen grijpen als dat nodig is.

Man, man, man, … het gaat hier niet over een babypoepje. Gooi er een klets allesreiniger tegenaan. Werkt al jaren prima tegen allerlei vlekken.

In het ergste geval kan je nog altijd een nieuwe iMac kopen… :evil:

Precies, zo’n iMac staat vaak een jaar of 5 a 6 op een kamer achter het raam. Het volume UV-straling dat zo’n iMac per jaar over zich heen krijgt is niet eens krachtig genoeg om de machine aan te tasten maar een schoonmaakmiddeltje daar doen we altijd zo krampachtig over. Het is aluminium + een glasplaat geen papier-maché en zeehonden-vacht.