Sinds inbouw SSD hoger toerental van ventilator

Ik heb de HDD schijf van mijn iMac medio 2011 vervangen voor een SSD schijf, iets wat een enorme verbetering geeft m.b.t. de snelheid van de Mac. Nu zit ik met 1 ding en ik weet niet of dit goed is en wat ik er eventueel aan kan doen ( of moet doen ). Ik heb het idee dat de ventilator erg veel schommelingen heeft in het toerental, hij gaat b.v. een paar seconden naar een hoger toerental en zakt hierna weer terug. Ook lijkt het dat het toerental soms erg fors is, ik heb er hiervoor nooit op gelet en het kan natuurlijk zijn dat je de ventilator door het geluid van de oude HHD schijf niet hoorde. Nu zag ik gisteren bij de installatie van de SSD schijf wel dat de ventilator redelijk stoffig was en ik heb geprobeerd deze met een stozuiger iets schoon te maken, maar hierbij durfde ik niet te zwaar te werk te gaan, want we praten toch over elektronica. Ik heb de SMC gereset, maar dit brengt geen verandering. Op de oude HDD zat geen warmte sensor, dus dat kan het volgens mij ook niet zijn.

Is dit wat ik hier beschrijf normaal, zo niet, wat is er dan tegen te doen en is het zinvol om de binnenkant van de Mac met name de ventilator te reinigen en hoe kan ik dit veilig doen. De inblaas- en uitblaasopeningen van de Mac heb ik schoon gemaakt.

Dank voor de hulp

Ter aanvulling, lijkt het er op dat de ventilator snelheid heel erg reageert op de CPU. Als ik op de activiteiten weergave kijk en deze gaat omhoog (ook al is het maar voor een korte tijd) dan zal de ventilator hier direct op reageren.

Je hebt toch een fan control software nodig voor de iMac.

Je kunt met een zachte penseel of zo’n stofblazer met een kwastje voor een cameralens òf een ongebruikte make-up ‘scheerkwast’ zachtjes de ventilatorschoepen afstoffen. Het ergste eraf is wel voldoende, het hoeft er niet als nieuw uit te zien.
Zolang je de ventilatorlagers maar niet belast.
Ik heb het indertijd met een compressor gedaan, maar met een fietspomp kun je ook heel gericht blazen. (eentje pompt, de ander richt de slang).
Als je duur wilt doen zijn er ook spuitbusjes met samengeperste lucht.

Qua oorzaak gooi ik eens een balletje op:
Omdat een SSD zoveel sneller is dan een ouderwetse harddisk, krijgt de CPU de gegevens ook veel sneller aangeleverd en kan die ze ook veel sneller verwerken. En dat genereert een warmtepiek die voorheen door de trage aanvoer meer werd uitgesmeerd. Benieuwd wat de huisnerds van deze theorie vinden.

Volgens mij heeft de oorzaak te maken met het missen van firmware. Op de oude HDD zat firmware van Apple geïnstalleerd die correspondeerde met de ventilator, deze firmware mis je nu en dan is de oorzaak van het harder/sneller draaien van de ventilator.

Ik weet echter niet of dit enkel is bij de iMac 2011 of elke Mac waar je zelf een SSD in plaatst.

Dank voor jullie reactie, ik ben inderdaad verschillende apps tegen gekomen voor de besturing van de ventilator, maar ik weet niet of die betrouwbaar zijn als het gaat om de werking als de Mac echt een keer warmer wordt. Ik heb ook kids gezien, ik geloof Omc, om in te bouwen voor de temperatuurmetingen. Alleen ik weet de zin of onzin hier niet van. Als ik inderdaad de fan kan schoonmaken met een fietspomp of zachte kwast is dat de moeite van het proberen in iedergeval waard.

Dank

Het fenomeen schijnt bij meerdere jaartallen voor te komen als je een schijf vervangt voor een niet Apple schijf. Als ik het web mag geloven ( en waarom niet)

Ssd fan control. Simpel programma wat doet wat het belooft.

Inderdaad: http://exirion.net/ssdfanctrl/

Moet iedereen dit installeren?

Ik zie hier zo tegenop. Je HD wisselen voor een SD en dan weet ik veel wat voor hink-stap-sprongen moeten doen om het fatsoenlijk te laten functioneren. Al die RAID en SIP en dit soort praat, daar zit toch niemand op te wachten. Je wilt toch gewoon een schijfje wisselen je OS installeren en klaar.

Dank voor jullie reactie, deze heb ik inderdaad ook gezien, maar wat ik mij afvraag is of dit er inderdaad ook voor zorgt dat eea niet warm loopt. Kijk de SSD schijf geeft niet zoveel warmte, maar de rest kan natuurlijk wel redelijk warm worden. Wordt dat dan wel goed geschakeld?

Ik heb het inbouwen eens laten doen, en toen had ik daar ook last van.
Ze hebben toen zo’n vergelijkbaar appje geinstalleerd, van afstand, en daarna was het meteen opgelost.

Van de week nog 2 iMac’s omgekat van HDD naar SSD.
Stel niet zoveel voor, maar je moet het rustig aan doen, iets kapot trekken is zo gebeurd.
Al de iMac’s die ik om hebt gebouwd hadden allemaal een extra draadje van de moederbord naar een voelertje op de schijf of aangeprikt ergens naast de SATA connector en de stroom voorziening.
Dit is een 2 aderig draadje wat inderdaad voor de ventilator is, onderbroken is een signaal dat de HDD gekoeld moet worden, gesloten is een signaal dat de HDD niet warm is, in de voeler zal wel een stukje bimetaal zitten denk ik.
Maar goed, als de kabbel los is, dan is de verbinding verbroken en dat is koelen dan.
Oplossing is deze draadjes te verbinden en je probleem is opgelost, wees niet bang, de iMac heeft meer voelers voor andere componenten die warm worden.

…maar het ligt aan 't model of er een voeler is, of dat de sensor in de draad zit, of dat er géén sensor meer is. Ik heb dat ooit uitgezocht maar is lastig achter te komen. Wat opvalt is dat @psteintj zegt dat de fan alleen harder gaat draaien als de CPU warmer wordt, niet continu hard dus. En dat laatste is bij mijn weten juist het symptoom van de missende sensor, dan blijft de fan hard draaien.

Ik heb eerst het advies van TheBigZ opgevolgd en SSDFanControl geinstalleerd, de ventilator slaat nu weinig meer aan en als de gegevens kloppen van SSDFanControl blijven de 2 aangegeven sensoren beneden de 45 graden, het grootste gedeelte hangen ze rond een graad of 38. Na het lezen van de reactie van Pivni Pes heb ik de oude harde schijf bekeken en daar blijkt inderdaad naast de SATA aansluiting nog een aansluiting te zitten met 4 pinnetjes ( deze zijn anders da de SATA aansluiting overdekt met een plastic plaatje waardoor ze niet opvallen. Waarschijnlijk zijn deze dus inderdaad voor de temperatuur meting en omdat ze geen contact hebben zal dus daardoor de ventilator aanslaan. Ik draai niet meteen alles weer open, maar wil toch eens kijken hoe het met die stekker zit en of en hoe ik hem kan kortsluiten ( het zijn namelijk 4 pinnen, dus ik wil geen problemen maken die ik nu niet heb ). SSDFanControl werkt, voor zover ik dat kan beoordelen, goed dus een echte noodzaak heeft het niet.

Dank allemaal voor de moeite

Al die software draait allemaal mee op de achtergrond terwijl het probleem is dat je HDD over hit is, althans, dat denk je computer.
Ik heb even gezocht op internet, maar ik kon het niet zo snel vinden, maar er is een uitleg welke 2 draadjes je van die 4 pins moet kortsluiten.
Een andere oplossing die ik voorbij zag komen is van een oude HDD de printplaat losschroeven, deze vast plakken aan de SSD, en daar het stekkertje in steken.
Is geen schoonheidsprijs, maar wel effectief, dat dan weer wel.

Hmmm, even aan het spitten geweest in mijn grijze massa, maar dat stekertje, is dat niet een plaat stekkertje met 4 aansluitingen op 1 rij?
Dan zit er volgens mij alleen maar 2 draadjes aangesloten en die moet je dan kortsluiten en het is opgelost.

Of is het zo’n stekkertje met 6 aansluitpuntjes, 3 boven en 3 onder?
Ik meen te herinneren dat je dan de middelste boven en onder met elkaar moet verbinden.
Dat stekkertje heeft 4 draadjes dacht ik.
Dit alles uit mijn grijze massa, dus wel even internet raadplegen als er meer dan 2 draadjes zijn, zijn er maar 2 draadjes dan is het geen probleem.

Het is inderdaad een aansluiting met 4 pinnetjes op een rij, ik zal eens kijken of er inderdaad 2 of 4 draden aan de stekker zitten en dan eens zien of en hoe dit te verbinden is. (Wordt waarschijnlijk het weekend) Het werkt nu goed, maar ja soms ben je wel eens nieuwsgierig of het ook zonder app op te lossen is.

Ik dank je weer voor de moeite en jullie horen het als ik eea open gemaakt heb.

wij verbinden die connector vaak door.
Als je nou toevallig een oude sloop iMac hebt staan, op de dvd speler zit ook een temp sensor.
Het laatste jaar van de “dikke” 21,5 inch macs had de temp sensor op het printje van de harddisk zitten.
een ssd heeft die niet.
Dan moet je een andere kabel op de achterkant van het moederbordje gebruiken.

De temp sensor is een transistor, gewoon een standaard ding(model nummer staat er op) , heb het wel eens op gezocht, kosten 18 ct in china.
Als je die in het stekkertje drukt heb je gewoon een normale temp read out.

Ik heb nog niet eerder gezien bij zo’n stekkertje met 4 gaatjes op rij dat er meer dan 2 draden worden gebruikt.
Maar goed, je weet maar nooit, ik heb wel meer verschillen gezien bij de iMac’s vanuit een zelfde jaar.
Je kan er ook en transistor in steken zoals Arjan schrijft, maar je kan jezelf afvragen hoe vaak je naar die temperatuur statistieken kijkt.