Sitecheck, gebuisde opdracht :s

ik heb vandaag mijn punten terug gekregen van mijn portfoliosite. Nu is er nog veel werk aan, maar de punten werden gezet op het design... Ik haalde een 3/10... Onterecht vind ik maar haar commentaar was.

[quote:07b596dd45]C3 Michiels Jurgen 3 lay-out is nog niet af. Mis nog veel verfijning. Code: bedenk een goede title, is deze layout niet makkelijker te maken, met minder slices??[/quote:07b596dd45]

om op haar laatste vraag te antwoorden. Neen, anders deed ik dat wel ze. De profielpagina met die test das zit ik nog met de kleuren te sukkelen en op de rest kan je nog niet op. :p. Maar de vraag is wat kan ik nog veranderen aan deze lay-out ale verfijnen…

http://www.wendymichiels.be/portfolio/

:? Veel ervan werken doet het niet he? :?

Ik vind helaas dat ze wel gelijk heeft.

Wat moet het ten eerste voorstellen? De inhoud wordt weggedrukt naar rechts… de grafische elementen zijn niet afgewerkt (gekarteld). Precies alsof je rond de raden gegomd hebt. Typografie stelt ook niks voor, naast het feit dat de tekst nogal klein is.

Er valt inderdaad weinig positiefs over te zeggen hoor. Je gebruikt amper 1 kleur, en de vormen lijken nergens naar. Het kon ook helemaal anders gesliced worden. En niet alles hoeft een image te zijn, je kunt ook grafische elementen als achtergrond instellen. Dat is namelijk de gangbare manier.

Van iemand die jou richting volgt wordt meer verwacht.

Btw: design houdt meer in dan enkel wat achtegrondbeelden en tekst. Je moet oog hebben voor structuur, plaatsing, kleur, typografie, indeling, etc… Zonder inhoud valt een groot deel van je design dus weg.

Tja, ik zou hier niets aan veranderen maar het opslaan in het mapje "experimenten' en iets compleet anders gaan maken. Naast dat het esthetisch totaal niet fijn op me overkomt mis ik ook maar enige vorm van concept achter de vorm. (Waar gáááán al die lijnen en frutsels over?) Niets mis mee hoor, daar leer je van. Mijn crap-map zit vol met nog wel veel grotere meuk.

Ik vind het in ieder geval goed dat ze je nu terugfluiten en feedback op je site geven, op mijn vorige grafische opleiding vonden ze alles wel best met als resultaat dat negen van de tien personen muk inleverden, ook al vind ik het commentaar dat je krijgt een beetje vreemd, alsof er geen betere argumenten zijn te verzinnen dan het aantal slices waaruit je iets opbouwt.

Ik kan me goed voorstellen dat je hier maar een 3/10 voor krijgt. Dit ziet er gewoon uit als 2 random, erg lelijke, vormen met in elk een bloem, die er totaal niet bijpassen. De kwaliteit is ook nog eens slecht: Jagged edges. Tevens zijn de kleuren niet prettig om naar te kijken.

En of je dit met minder slices kan maken?
Ja zeker. Dat hele groene ding als 1 of 2 afbeeldingen als achtergrond gebruiken.

Maar zoals Nietzman al zei, kan je denk het beste gewoon helemaal overnieuw beginnen. Ik zie uit dit ontwerp geen mooie portfolio site meer komen.

Eens met voorgaande schrijvers. Denk bij een volgend eerst na over wat je wilt laten zien en maak daar ook ruimte voor.

omdat de voorgaande reactie toch oh zo vriendelijk waren durf ik het bijna niet meer vragen. Maar ik heb dan uiteindelijk toch een redesign gedaan. Dit is verre van af (de andere is ondertussen afgewerkt, de opdracht moest binnen). Nu op de nieuwe ben ik alleen nog maar tevreden wat er binnen het binneste rechthoek staat. Het menu links, de tittel enzo daar ben ik echt nog ni tevreden van, maar kzag ff zonder inspiratie... Dus eventuele verbeteringen mogen altijd paseren :) opmerkingen ook nog altijd hoor...

http://www.wendymichiels.be/portfolio/Afbeelding%204.png

Het gaat er iets op vooruit, maar ik zou nu nog geen voldoende geven. Het menu is niet afgewerkt. Totaal geen structuur in je layout. Alles schommelt maar binnen je ontwerp. De letters spingen rond, dus geen mooie typografie. De kleuren vind ik wel mooi!

Tip: zet als eerste eens je elementen rechtlijnig op een grid in PS. Dat doet al wonderen. Pas daarna die dansende letters aan en maak een fatsoenlijk menu. Dan ziet het er al een stuk beter uit.

Als je geen kritiek wilt, kan je beter niks posten. Ik verwacht niet echt veel positieve reacties hierop. Als ik heel eerlijk ben :P. Met kritiek (en daarom vind ik nog dat je docent vrij mild is geweest over het vorige ontwerp) kom je tot een veel, veel, VEEL beter eindproduct. Ik moest in het begin erg slikken op school, maar je merkt dat kritiek nooit persoonlijk is en dat het je 300 stappen vooruit helpt. Je leert je eigen werk ook kritischer te benaderen. Succes man.

Nee, beide ontwerpen zijn simpelweg niet goed.

Je eerste ontwerp is saai. Een fel groene vorm op een witte basis. met daarop een beetje tekst.
Het ziet er on-af uit, net alsof dit een van je eerste schetsen is. Het is niet spannend en geeft mij als kijker absoluut niet de indruk dat er interessant werk te vinden is in je porfolio.
Het beetje tekst dat er op de site staat is heel slecht gespatieërd. Waarom willen mensen zo graag een blokje tekst in blokvorm zetten? Kijk eens goed naar de gaten tussen de woorden die ontstaan. Als je een zin leest van je haast tussen de gaten door naar de regel eronder.

Het fel groene op het wit neemt de aandacht weg van het porfolio. Het ‘concurreert’ zoals ontwerpers dat wel eens zeggen en dat is nooit goed.
Ik zie meteen dat je echt totaal niet wist wat je wilde en gewoon in Photoshop wat bent gaan spelen. Ik zie geen visie en geen doordachte website. Je cijfer is dan ook terrecht.

Ontwerp nummer twee SCHREEUWT te hard. Weer heb je met een flitsende achtergrond geprobeerd het saaie in het ontwerp weg te moffelen. Kijk eens naar die tekst… wil je die lezen? Mijn ogen doen pijn om die witte tekst te lezen op die drukke en felle achtergrond. Als ik die site voor mij zie is het eerst wat ik doe op het rode bolletje links boven het browservenster klikken.

Allebei de ontwerpen zijn ver onder de maat. Ik denk dat je deze opdacht verkeerd benaderd. Sluit je Photoshop eens af en ga eens een lijstje maken met punten waaraan je website moet voldoen. Niet nadenken over design en ontwerptruucjes. Nee gewoon, wat moet een website hebben om jouw werk het beste naar voren te laten komen. Want dat is precies wat hier de opdracht is.
Je website moet een ondersteunende functie hebben en niet meer aandacht trekken dan je werk zelf.
Ook raad ik je aan veel kritischer te zijn op je eigen werk. Hoeveel schetsen maak je? Ben je bereid om alles om te gooien mocht je vast lopen? Leer afstand te nemen van je eigen werk, zo kan je het veel beter beoordelen. En luister goed naar kritieken van andere mensen die hier verstand van hebben.
Ga je ook orienteren op het gebied van de typografie. Dat is iets waar je zichtbaar geen kaas van hebt gegeten. Er zijn naast gewone boeken over typografie ook boeken over beeldschermtypografie.
Dus: allebei de ontwerpen in de prullenmand. Opnieuw beginnen met een duidelijk plan.

[quote:37bc2f8d29="J.?"]omdat de voorgaande reactie toch oh zo vriendelijk waren durf ik het bijna niet meer vragen. [/quote:37bc2f8d29]

Even voor de duidelijkheid. Jij stelt hier een vraag, en men geeft antwoord. Vat de comments niet persoonlijk op maar doe er wat mee en verbeter (ik zou zeggen redesign je product) met behulp van de comments die gegeven zijn…

Dit is niet te zien in je 2de design wat je net gepost hebt :slight_smile: Dit is gewoon spelen met photoshop tot je wat leuks vind…zet je computer uit en ga is even schetsen, maak een flowchart, werk uit wat er op je site moet komen, waar je site voor moet staan, welke uistraling jij wil dat je site heeft etc. Wanneer je met schetsen een bepaalde vorm/layout hebt gevonden die je bevalt kan je weer photoshop openen…
Doe ook gewoon is inspiratie op bij andere portfolio site’s

Bekijk deze site’s eens,
www.netdiver.net
www.fwa.net
www.moluv.com
www.newstoday.com

allemaal verzamel site’s van diverse website’s, vergelijk deze website’s eens met jouw ontwerp, wat zie je dan?

[quote:de3b24dde5="chilli dude"][quote:de3b24dde5="J.?"]omdat de voorgaande reactie toch oh zo vriendelijk waren durf ik het bijna niet meer vragen. [/quote:de3b24dde5]

Even voor de duidelijkheid. Jij stelt hier een vraag, en men geeft antwoord. Vat de comments niet persoonlijk op maar doe er wat mee en verbeter (ik zou zeggen redesign je product) met behulp van de comments die gegeven zijn…[/quote:de3b24dde5]

dat was eerder met een knipoog gezegd hoor, maar soit.

Nu wist ik dat het menu en den tittel eigelijk alles wat buiten de grote rechthoek slecht is…
Nu jullie zijn zeker al bedankt voor je comments (denk ik)… Maar nu weet ik het nog minder. Die site’s de chilli dude gegeven had, vind ik persoonlijk geen enkele goed. Ik zeg niet dat mijn beter is. Maar gewoon het zegt niks bij mij, zijn eigen portfolio deed dan dat ietje beter, totdat dat beest begon te knipperen.

Maar ff concreet nu, wat is juist mis aan, alles gewoon dan? Persoonlijk was ik tamelijk content van het foto gedeelte. Of ben ik nu echt de enigste die daarover denkt. Ik weet dat het alles buiten de rechthoek slecht is da wist ik al toen ik de screenshot trok. Maar dat heb ik al is gezegd denk ik :).

Dus ja ik weet het echt niet meer nu ze…

Laat dit gewoon even liggen joh. Als je hiermee verder gaat terwijl je niet weet wat je moet doen dan wordt het niks. Het is geen kwestie van aanpassen van je werk maar compleet overnieuw beginnen. Deze voorstellen hebben geen basis. Het zijn gewoon vormpjes die ook nog niet goed vormgegeven zijn. Is niet erg, je zit op school en je moet nog veel leren.