Slapen, ja of nee?

wat willen een iMac G5 en een Powerbook G4 het liefst snachts??

slapen of uit?

Slapen!

Tenzij je een lange tijd weg gaat (op vakantie bijv.)

OK! Waarom eigenlijk slapen, "slijten" ze dan niet?

Om nu in te spelen op deze vraag van "macosx4ever", doet je Mac dan zijn "reinigende" taken terwijl hij slaapt of moet hij echt aan staan?

Je Mac doet alleen systeemonderhoud wanneer hij daadwerkelijk aanstaat.

Met slapen worden alle processen gestopt en je HD in “uitgeschakeld”, hij verbruikt dan ook weinig stroom.

Wanneer je dus systeemonderhoud wilt laten gebeuren zorg er dan voor dat de Mac echt aanblijft staan. Of gebruik de terminal!

Mij lijkt het altijd beter om PowerBook helemaal uit te schakelen als ik hem langer dan 12 uur of zo niet gebruik :?

[quote:19b9c26877="AppelJuice"]

Wanneer je dus systeemonderhoud wilt laten gebeuren zorg er dan voor dat de Mac echt aanblijft staan. Of gebruik de terminal![/quote:19b9c26877]

wat bedoel je precies met " gebruik de terminal" ? Ik wil namelijk best dat mn Macs systeemonderhoud verrichten snachts…

[quote:fa0e5c6f50="Little_Meanie"]Mij lijkt het altijd beter om PowerBook helemaal uit te schakelen als ik hem langer dan 12 uur of zo niet gebruik :?[/quote:fa0e5c6f50]argumenten graag :)

ik doe hem namelijk nooit uit behalve als ik op vakantie ga oid.

[quote:9f3ae48750="macosx4ever"][quote:9f3ae48750="AppelJuice"]Wanneer je dus systeemonderhoud wilt laten gebeuren zorg er dan voor dat de Mac echt aanblijft staan. Of gebruik de terminal![/quote:9f3ae48750]

wat bedoel je precies met " gebruik de terminal" ? Ik wil namelijk best dat mn Macs systeemonderhoud verrichten snachts…[/quote:9f3ae48750]

Sorry hoor, maar je gaat je Mac toch niet de hele nacht aan laten staan voor die paar onderhoudstaken?! :roll:

Het is een koud kunstje om ze op een willekeurig moment te laten draaien. Met Anacron bijvoorbeeld.

hier gaan de systemen ook op slaapstand.. de ibooks worden dichtgeklapt. echter merken we wel dat ze na een paar weken super traag worden, en dan moeten ze een keer herstart worden. De g4 hier zet ik gewoon uit als ik hem niet meer gebruik. ding is zo opgestart, en uit kost ie geen stroom ook ;)

Snachts uit, en af en toe [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10491]MacJanitor[/url] eens draaien (zeer eenvoudig prog.) MacJanitor vervangt wat een actieve mac. tussen 3 en 5 uur doet.

En wat nou als jullie je Powerbook vervoeren(in (rug)tas); slaapt hij dan ook? of helemaal uit?

Eerlijk gezegd neem ik geen risico, als ik m'n iBook vervoer, dan staat hij uit. :roll:

En ‘Systeemonderhoud’ dat klinkt wel erg groots voor wat log-bestandjes verwijderen. :smiley:

[quote:014b264acc="Esquare"][quote:014b264acc="macosx4ever"][quote:014b264acc="AppelJuice"]Wanneer je dus systeemonderhoud wilt laten gebeuren zorg er dan voor dat de Mac echt aanblijft staan. Of gebruik de terminal![/quote:014b264acc]

wat bedoel je precies met " gebruik de terminal" ? Ik wil namelijk best dat mn Macs systeemonderhoud verrichten snachts…[/quote:014b264acc]

Sorry hoor, maar je gaat je Mac toch niet de hele nacht aan laten staan voor die paar onderhoudstaken?! :roll:

Het is een koud kunstje om ze op een willekeurig moment te laten draaien. Met Anacron bijvoorbeeld.[/quote:014b264acc]

Inderdaad dat staat er toch ook “of gebruik de terminal” maar er zijn zat mensen die zich niet aan de terminal gaan wagen en dan is aan laten staan helemaal niet slecht!

Gewoon Onyx gebruiken of een willekeurig ander progje. Ga overigens niet alle opties proberen, maar blijf bij de Cron-jobs en permissies, zolang je geen problemen hebt.

Ik gebruik Macaroni voor automatische taken.

[quote:d4b2912728="AppelJuice"]Inderdaad dat staat er toch ook "of gebruik de terminal" maar er zijn zat mensen die zich niet aan de terminal gaan wagen en dan is aan laten staan helemaal niet slecht![/quote:d4b2912728]

Nogmaals: je hebt de Terminal niet nodig om die onderhoudstaken op andere momenten te laten draaien. Anacron doet het gewoon als je Mac aan staat (niet op een vast tijdstip). En natuurlijk is het wel slecht om een Mac volkomen zinloos aan te laten staan, al was het maar voor je portemonnee.

is goed, doet je het daar toch mee! :cry:

ik doe de iMac G5 snachts gewoon uit... is dat slim of kan ik 'm beter op sleep zetten?

Ik zet m'n iMac en iBook ook altijd uit als ik ze een poosje niet gebruik, evenals 's nachts. :roll: