Slechte DVD kwaliteit iMovie

In iMovie heb ik een aantal foto's (jpg) geimporteerd (auto kenburn) en daarna als DVD gebrand. De kwaliteit valt dan erg tegen, vooral in horizontale lijnen. Wat is de oplossing om de kwaliteit te verbeteren?

Antwoord met een tegenvraag: welke resolutie hebben de jpeg-afbeeldingen? Als deze (bron) niet hoog genoeg is zal je nog weinig kunnen verbeteren aan de kwaliteit.

Foto's zijn gesleept uit iPhoto 72 dpi, 2200 x 1500 pixels

Mijn algemene indruk van iMovie (en FCE trouwens ook) over de kwaliteit van DVD's is altijd maar zozo... Ik heb in het verleden met mijn <mond spoelen>Windows bak</mond spoelen> veel fraaiere DVD's geproduceerd als momenteel met iMovie of FCE. :(

Ik ben er nog steeds niet precies achter waar dit door komt, maar het eindresultaat in iMovie of FCE heeft veel meer compressie-artefacten als bij mijn voormalige PC systeem (Edius 2.0 met TPMGEnc). Meer blokkerige effecten bij fullscreen bewegingen, en soms meer interlace effecten.

Met Final Cut Expres kun je toch niet direct een dvd maken? Wat gebruik je dan? iDVD? Dan is het resultaat natuurlijk gelijk bij iMovie en FCE.

Ik gebruik DVD studio pro en daarmee zijn de resultaten niet slecht.
Je zou ook Main Concept kunnen gebruiken, die is erg goed.

Hans

Ik denk dat het probleem in de conversie naar MPEG zit, niet in de Edit of DVD software. Ik gebruik ook DVD Studio Pro en daarmee heb ik mijn mindere resultaten gehaald. Ze zijn niet slecht in de zin van storend slecht, maar ze zijn minder als destijds met Edius (editing) en TMPGenc om te converteren naar MPEG.

Laatst heb ik Constant Bitrate geprobeerd en toen was het redelijk te noemen. Nog steeds vind het het kwaliteitsniveau ver van een DVD die je in de winkel koopt zitten en ook nog enigszins van mijn met de PC gemaakte DVD’s, helaas…

Ik heb me ook al vaker afgevraagd of de voor Apple beschikbare codecs net zo goed zijn als die voor windows. Onder windows zijn de besten: Canopus procoder, Main concept en Cinema Craft encoder. TMPGEnc is misschien wel (bijna?) net zo goed. Voor OS X heb je alleen Main concept, Quicktime, Bitvice en Compressor. Ik weet echter niet of Compressor beter is dan Quicktime of slechts een uitgebreidere interface. Het zou toch beter moeten zijn?? En wat gebruikt DVD Studio Pro?

Hans

Ik moet helaas bekennen dat de export naar DVD kwaliteit uitermate slecht is...

Vorige week heb ik een bedrijfspresentatie in iMovie gemaakt en die op 2 manieren ge-exporteerd. Als Quicktime Movie direct naar de DV camera en naar iDVD. Buiten het feit dat het omgezet wordt naar PAL 700x500 nogwat zie je inderdaad blokken en een slechte kwaliteit film. Het menu ziet er gelikt uit, maar de content vanuit iMovie is drama.
Ik heb de presentatie uit nood via de camera getoond op de beamer.

Als ik het zo hoor is DVD Studio net zo ‘slecht’. Als iemand een oplossing heeft voor dit probleempje, graag !

[quote:f9689ecee8="hans dorsman"]Ik heb me ook al vaker afgevraagd of de voor Apple beschikbare codecs net zo goed zijn als die voor windows. Onder windows zijn de besten: Canopus procoder, Main concept en Cinema Craft encoder. TMPGEnc is misschien wel (bijna?) net zo goed. Hans[/quote:f9689ecee8]

Ah, dat verklaart al wat. Ik gebruikte inderdaad altijd TMPGenc en de Canopus codecs (Edius is ook van Canopus). Edius was zo wat het enige stabiele programma wat ik ooit op de PC heb gezien (maar nog altijd meer crashes dan Mac’s Final Cut, wat me nog NOOIT in de steek heeft gelaten).

[quote:f9689ecee8]Ik moet helaas bekennen dat de export naar DVD kwaliteit uitermate slecht is… [/quote:f9689ecee8]

Dat vind ik dus ook. Ik krijg redelijk resultaat als ik single pass kies met de hoogst mogelijke doorvoersnelheid (8 of tegen de 8 ). Dan past er echter maar amper een uur op een DVD en heb ik eigenlijk nog steeds niet de kwaliteit van een TMPGEnc gecodeerd dual pass DVD… Waar het hem wringt? Ik weet het niet.

Exporteren van iMovie of Final Cut terug naar DV tape is dan weer wel perfect. De kwaliteit gaat dan ook verloren met de compressie naar MPEG.

Momenteel ben ik wat met andere codecs aan het spelen, maar die krengen zijn allemaal zo DUUR voor een home-videootje en een (hobbymatig) project af en toe!

[quote:a483151f6a="Cenobyte"]

[quote:a483151f6a]Ik moet helaas bekennen dat de export naar DVD kwaliteit uitermate slecht is… [/quote:a483151f6a]

Dat vind ik dus ook. Ik krijg redelijk resultaat als ik single pass kies met de hoogst mogelijke doorvoersnelheid (8 of tegen de 8 ). Dan past er echter maar amper een uur op een DVD en heb ik eigenlijk nog steeds niet de kwaliteit van een TMPGEnc gecodeerd dual pass DVD… Waar het hem wringt? Ik weet het niet.[/quote:a483151f6a]

Je hebt me wel hoop gegeven. Ik ga eens spelen met DVD Studio Pro. Jammer dat de iDVD themes niet mee te kopieren zijn, want ik ben niet zo thuis in DSP.

Thx !