Had de vraag ook al in een ander topic gesteld, alleen werd mij aangeraden om een nieuw topic te openen. Vandaar.
Het volgende is het probleem :
Sinds vorige week donderdag ben ik overgestapt naar Mac. Het ziet er allemaal schitterend uit, ook al is het nog flink wennen voor me. Hiervoor had ik een laptop met windows. De iMac staat nu precies op dezelfde plek als waar mijn laptop vaak stond : op mijn bureau. Echter heb een probleem met de wifi verbinding.
Hij geeft rechtsboven aan dat het bereik MAXIMAAL is, en dat ik verbonden ben met onze router (SMC). Klopt ook want middels het wachtwoord (ons vliegend netwerk is beveiligd) ben ik ook aangemeld. Echter is het internet op de iMac, zeer traag. Soms zegt hij als ik een internetpagina wil openen helemaal geen verbinding te hebben, terwijl hij vol bereik aangeeft. Hoe kan ik dit oplossen? De router staat 1 verdieping lager. Ik heb de iMac ook er al even naast gezet; nog steeds hetzelfde probleem.
Wat kan ik hier aan doen? Is er niet iets van een USB dat je verbinding beter kan opvangen o.i.d. ?
Ik baal er erg van, want zonder internet op m’n nieuwe iMac is het toch een heel stuk minder leuk.
En zit nu uit ellende achter een windows computer, omdat ik graag snel internet wil…en daar moet ik vanaf natuurlijk
Is je Mac het enige apparaat op je router? Zo ja, dan heb ik geen idee. Zo nee, dan moet je misschien in de routerinstellingen iets wijzigen. Ik had ook dit probleem en dat kwam doordat mijn Playstation ook op de router bezig was. Dit was opgelost door op de router in te stellen dat de apparaten een [i:9a59a97d92]public address[/i:9a59a97d92] moeten delen.
Edit: voor het configureren van je router heb je waarschijnlijk een configuratieprogramma nodig. Dat programma stond ongetwijfeld op je Windows-laptop. Je kan op de website van de fabrikant kijken of ze een Mac-versie van dat programma hebben. Als ze die niet hebben, moet je misschien je oude laptop even aansluiten om de instellingen van de router te wijzigen.
[quote:05fc760414="Ostinato"]Is je Mac het enige apparaat op je router? Zo ja, dan heb ik geen idee. Zo nee, dan moet je misschien in de routerinstellingen iets wijzigen. Ik had ook dit probleem en dat kwam doordat mijn Playstation ook op de router bezig was. Dit was opgelost door op de router in te stellen dat de apparaten een [i:05fc760414]public address[/i:05fc760414] moeten delen.
Edit: voor het configureren van je router heb je waarschijnlijk een configuratieprogramma nodig. Dat programma stond ongetwijfeld op je Windows-laptop. Je kan op de website van de fabrikant kijken of ze een Mac-versie van dat programma hebben. Als ze die niet hebben, moet je misschien je oude laptop even aansluiten om de instellingen van de router te wijzigen.[/quote:05fc760414]
Ik ben niet de enige op de router. Mijn oude laptop heb ik aan mijn zusje gegeven, die zit daar nu op. Maar instellingen heb ik ook daar nooit op hoeven instellen. Het was gewoon verbinding zoeken met netwerk, SMC (onze router) aanklikken, wachtwoord invoeren en KLAAR.
Kan het zijn omdat ik als 2e erop wil dat hij zo traag is ?
@MichMich; de router staat hier al jaren, ik geloof dat m’n pa alles een tijdje geleden daarvan heeft weggegooid…
Ja, het maakt echt uit of er meerdere apparaten op je router zitten. Mijn internetverbinding op de Mac viel helemaal weg toen de Playstation een demo ging downloaden.
Waarschijnlijk zat er een disk met programmaatjes bij je router. Mogelijk met alleen Windowsprogramma’s dan moet je het even op de laptop van je zus installeren. Succes.
Alles nagekeken, maar geen disc meer te vinden hier helaas....wat kost een router tegenwoordig? Dat ding dat hier staat is zeker al een jaar of 5 oud (maar dat hoeft denk ik niet uit te maken natuurlijk, al weet je het nooit..)
Ik krijg nu net op mn iMac de melding als ik een internetpagina wil openen : [i:7bec22d17a]Fout 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): De server is niet gevonden.[/i:7bec22d17a].
2 seconden later probeer ik het weer en werkt hij wel (redelijk) snel.
Kijk 'ns wat er gebeurt als je zus niet op het internet zit. Verder: check de website van de fabrikant van de router. En verder weet ik ook niks meer te melden... :|
Het zou inderdaad kunnen zijn dat hij op een of andere manier je lease (het toewijzen van je IP adres) verliest.
Het is echter lastig om op afstand uit te leggen hoe dit is op te lossen.
Een nieuwe router kost inderdaad niet veel… en mocht er wat budget over zijn… kijk dan eens naar een mooie Airport Extreme …
[quote:d6c7d9142e="Ostinato"]
Edit: voor het configureren van je router heb je waarschijnlijk een configuratieprogramma nodig. [/quote:d6c7d9142e]
Waarschijnlijk ben je sneller klaar als je dit in je browservenster typt:
http://192.168.1.1/
Vaak kom je hiermee in het configuratiegedeelte van je router. Per router verschilt het vervolgens wat je te zien krijgt en hoe je dan iets moet veranderen. Aangezien ik die router van jou niet ken, houdt het hiermee voor mij op helaas…
Controleer eens de "kwaliteit" van de verbinding met je router. Houdt de alt toets ingedrukt en klik op het Airport waaiertje in je menubalk. Type het over of maak voor mijn part een screenshot met shift-cmd-3 en plaats die hier.
Kijk zoals gesuggereert is ook eens of er geen firmware update is voor je router. Aangezien die vijf jaar oud is lijkt het mij van wel.
Bij mijn SMC staan de inloggegevens op de onderkant van de router. En het IP-adres, én de gebruikersnaam én het wachtwoord. Zo kom je in het 'programma' (de web based configurator) van de SMC.
In het menu van de web-based configurator kun je vervolgens inderdaad andere kanalen selecteren. Ook al heb je vol bereik, dat zegt niets over de hoeveelheid storing ‘op de lijn’, de hoeveelheid ruis zeg maar. Daarvoor moet je bijvoorbeeld kijken naar de verhouding ‘packets’ die na één keer verzenden goed over komen ten opzichte van de packets die meerdere keren moeten worden verzonden. Als die verhouding laag is, is je netwerk automatisch traag.
Ook kun je in de configurator kijken of je IP adress pool goed staat ingesteld. En of je DHCP-functie wel aan staat. En of er geen vreemde NAT- of andere protocollen zijn ingesteld. En hoe de beveiliging van het WiFi-deel is ingesteld. Ga zo nog maar even door.
Overigens zou je ook eens moeten proberen of je Mac via een UTP-kabel aan de router ook nog zo sloom is. Als dat je snelheidsproblemen oplost, zit de fout zeer waarschijnlijk niet in het netwerkgedeelte (zeg maar de router) maar in het WAP-deel (zeg maar je WiFi) van je configuratie.
We kunnen wel concluderen dat de instellingen van de router [u:dc2d29b287][b:dc2d29b287]helemaal geen invloed hebben[/b:dc2d29b287][/u:dc2d29b287] op de verbetering van je ontvangst kwaliteit (met uitzondering van settings waarvan iedereen weet dat je die goed moet hebben staan.).
Dit is toch echt een gigantische misser van Apple, die ze blijkbaar ook niet in staat zijn zomaar op te lossen. Ik was totdat deze fout zich openbaarde op mijn macbook ook zeeeer enthousiast over Mac spul, maar ik moet zeggen dat die pro-apple gevoelens wel erg ondermijnd worden momenteel…
Ik heb nog geen echte oplossing gevonden. De enigste workaround die enigszins effect lijkt te hebben, is je DHCP settings uit zetten en je netwerk en IP handmatig in te stellen…
Heb je al eens geprobeerd om in de router een vast IP-adres gekoppeld aan het MAC-adres aan je Mac toe te kennen? Met je Mac uiteraard in het standje IP-lease van server?
Ben inmiddels een avond rommelen verder, dankzij de tips hier. Inmiddels ingelogd op de router, firmwire update gedaan. Geen verschil. Toen gebeld met de Apple store waar ik de iMac vandaan heb, ze vertelde me dat er verschillende 'channels' waren voor de router. Wederom ingelogd, alle kanalen geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde probleem. Vervolgens weer gebeld. Of ik een software update zou willen doen. 10.6.2 staat erop, maar niets veranderd. Even de vaste kabel aan m'n mac gedaan toen ik de update van 1.9 gb binnen haalde, en dat was internet als een speer (zoals het hoort). Maar helaas heb ik die kabel niet op mijn kamer.
Zou het een kwestie zijn van, nieuwe router kopen en klaar?
[quote:7141a89cae="mark-a-mac"]Heb je al eens geprobeerd om in de router een vast IP-adres gekoppeld aan het MAC-adres aan je Mac toe te kennen? Met je Mac uiteraard in het standje IP-lease van server?[/quote:7141a89cae]
Hoe kan ik dit doen?
Begin er nu echt gek van te worden. iMac nu 2 weken in huis, maar vaak soms geen zin om hem aan te zetten omdat internet toch (bijna) niet werkt. Ik ben er flink klaar mee! En vraag me af wat de oplossing kan zijn.
Een nieuwe router, of iMac terugbrengen naar de store?