Slechts 256 van de 512MB geheugen wordt herkend

hoi, ik heb tweedehand 512MB geheugen gekocht voor mijn ibook G4 1GHz (de eerste versie). bij het plaatsen blijkt mijn iBook er slechts 256MB te herkennen.

• ik vertrouw de verkoper, volgens mij is het echt 512MB, er zit ook een 512 stickertje op.
  • de verkoper heeft (toevallig) hetzelfde model ibook waar het 3 jaar prima in gewerkt heeft
  • ik had 2x 128MB, de 128 die ik vervang is ‘single sided’, de nieuwe 512MB is double sided.
  • het nieuwe geheugen is PC2100 266 DDR, dit komt volgens mij overeen met wat ik nodig heb, ook volgens Mactracker.
  • ik heb het geheugen tot 3x toe opnieuw geplaatst, het zit er echt goed in.

iemand een idee waar het aan kan liggen?
zijn er nog hardware checks of speciale instellingen die ik uit kan proberen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, groeten

Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft. Als het double-sided is, en je hebt nu single-sided, zal een helft wel niet aangesloten zijn :o

het is een beetje een lang verhaal, maar hier staat juist het omgekeerde qua single sided vervangen door double (en andersom) [url]http://www.macfreak.org/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=5&topic=1291[/url]

dat hele verhaal met single en double sided geheugen, heeft dat te maken met het slot? is het een slot eigenschap of die het volledig herkent of niet?

Dezelfde iBook :?? Intern kunnen er verschillen zijn tussen de diverse uitvoeringen. Ik vraag me af in hoeverre het nieuwe RAM geheugen compatible is met de snelheid van je moederbord.

[quote:87d9c518c0="Roesch"] * ik heb het geheugen tot 3x toe opnieuw geplaatst, het zit er echt goed in.[/quote:87d9c518c0]

Toen ik dit een keer deed moest ik echt [b:87d9c518c0]heel[/b:87d9c518c0] hard duwen voordat het geheugen goed op z’n plek zat.

Je geheugenslot kan stuk zijn. Het geheugen wordt dan niet herkend. Maar, omdat de vorige module het al deed, lijkt het erop dat je module stuk is gegaan door statische schok of transporteren. Niet leuk als je hem tweedehands gekocht heb! :x

Je kanhet alleen checken door je oude module erin te stoppen en kijken of die het nog doet. Zo ja, dan is de nieuwe stuk!

hmmm, dat ga ik dan maar eens proberen... jullie horen t antwoord

Volgens mij doet niets het meer?

[quote:1c216eb555="dreamlab"]Je kanhet alleen checken door je oude module erin te stoppen en kijken of die het nog doet. Zo ja, dan is de nieuwe stuk![/quote:1c216eb555]

oude bankje zonder problemen terug geplaatst. → dus nwe stuk? :x , ik kan het nog steeds niet helemaal geloven.

ik heb ook de hardware test gedraaid:
bij het starten gaf deze een foutmelding:
[i:1c216eb555]post/0/2048 DIMM1/J31[/i:1c216eb555]
en in het overzichtsscherm stond in het rood:
[i:1c216eb555]DIMMI/J31 256/512MB[/i:1c216eb555]
alsof die zelf ook niet kon kiezen. maar iets maakt de hardware test toch vermoeden dat er 512 in zat en geen 256.
Na het runnen van de uitgebreide test gaf de test aan:
[i:1c216eb555]geheugen: geen problemen[/i:1c216eb555]
tja…

ik moet denk ik mijn verlies maar nemen en ander geheugen kopen.
iemand belangstelling voor dit bankje??

even om het verhaal af te ronden: 512MB kingston (PC2700) gekocht bij Macstuff en zonder problemen in mijn ibook gezet. draait nu lekker met 640MB totaal.

En nu? Dat oude bankje verkopen natuurlijk!

Geintje: misschien is er wel een Windows koektrommel waar het WEL in werkt.

HE