sleep extensies? - ontbrekende slaapstand

Ik heb os 9.2.2 versie US geinstalleerd op een powerbook G4,maar via de volgende omweg.Uit america een originele CD voor de powermac van een kennis ontvangen ,versie 9.0.2.Werkt natuurlijk niet op de nieuwste Titanium,deze vereist 9.2.2.Dus eerst geinstalleerd op een oude I book,vervolgens geupgrade naar 9.2.2.Systeemmap en applications op CD gebrand en verhuisd naar Powerbook. Alles werkt keurig, behalve de slaapstand.Ik ontvang bericht dat er iets ontbreekt in de sys.software,de vraag is natuurlijk wat.Energy module.paneel en prefs staan wel in het systeem,maar wat ontbreekt dan of is niet de goeie extensie???Als ik in de sys map van de Nl versie kijk zie ik zo op het oog niets extras. What is the problem??????

Een paar suggesties:

Ik heb wel eens meegemaakt dat er conflicten bestaan tussen verschillende talen van een systeem. Als de CD uit Amerika in het Engels is en andere items in het Nederlands, bijvoorbeeld, kan dit problemen veroorzaken. Wellicht zoekt het systeem naar 'Energy Module' (Engels) en heb jij alleen 'Energie Module' (Nederlands). Het scheelt twee letters maar toch is het anders geschreven.

Wat je nog zou kunnen proberen is updaten via software update. De hoofdtaal zoekt waarschijnlijk gewoon naar items in die taal. Misschien trekt hij net dat goede bij Apple weg.

Nog ff over die talen: check je systeemmap nog ff hierop. Elke update gooit een paar dingen weg en zet er weer nieuwe voor in de plaats. Als je inderdaad cd's met verschillende systeemtalen hebt gebruikt, heb je dus ook een systeem met meerdere talen erop. Ik raad je dan sterk aan om alles opnieuw te installeren. Er is vast wel een Mac Gek bij jou in de buurt die zo'n cd voor je heeft. Als je in de buurt van Haarlem woont, heb ik nog wel een originele Powerbook G4 cd voor je. Het is beter al je programma's direkt op je Mac te installeren ipv te kopiëren naar je harde schijf.

Sterkte d'rmee

[quote:post_uid0="Torz"]versie 9.0.2.Werkt natuurlijk niet op de nieuwste Titanium,deze vereist 9.2.2.[/quote:post_uid0] Waarom niet? OS 9.0 moet prima kunnen draaien op een titanium PB, OS 9.2.2 is niet vereist. Als de cd met 9.02 erop niet werkt ligt dat aan het type cd, niet aan de OS-versie die erop staat.

Was even weg,De powerbook laatste model schijnt het alleen te willen doen met 9.2,zeggen ze bij Apple. Ik had alle nederlandstalige extensies al vervangen door amerikaanse.Het zou echter kunnen dat omdat ik de systeemmap van een powermac heb gebruikt ,de enerymodule niet werkt(powerbook heeft extra features nodig vanwege de batterij), dat ga ik even onderzoeken. 9.2.2 origineel in NL heb ik zelf,maar als je een US versie hebt dan graag.

Oei, dit soort dingen zijn natuurlijk altijd af te raden! Is het niet een goed idee om gewoon US te bestellen (moet je even kijken of er een speciale "upgrade" of "language" prijsje te regelen is)?

Daarnaast moet je eigenlijk gewoon lekker Mac OS X installeren, daar heb je helemaal geen gezeur meer met talen.

Succes! :slight_smile:

[quote:post_uid0="Torz"]... maar als je een US versie hebt dan graag.[/quote:post_uid0] Ik heb een int versie voor je als je wilt. Ik woon in Haarlem. Weet niet of dat een beetje in de buurt is?

Als je wilt langskomen, hoor ik het wel…

Bedankt voor het aanbod ,maar ik gebruik OS9 steeds minder,en de programma's die alleen op OS9 draaien,worden steeds schaarser.Dus zie ik wel wat in Adriaans advies :stick to OSX. Overigens kan ik die US OS9,wel in classic gebruiken als ik dan wil slapen (eh de computer) dan gaat dat wel in OSX.

Ohja eh Ik gebruik OSX al vanaf 10.0.4

en,bij Jaguar zit zeker geen OS9 CD zoals bij 10.1.4,
want dan bestel ik er gewoon een in de US.

Torz :)stix to macosx