Slepen van een bestand zonder het te kopieren.

Vrienden,

Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik een bestand sleep naar een map dat het wordt geknipt en geplakt en dat het niet gekopieerd word. Ik moet telkens [command] indrukken en slepen en dat vind ik omslachtig.

Greetings :slight_smile:

Gewoon slepen?

Als jij een bestand van schijf a naar schijf b wil slepen dan zal dit altijd gekopieerd worden. Naar mijn weten is een geen truuc om ervoor te zorgen dat je het bestand niet kopieerd maar verplaatst zonder een kopie op schijf a te behouden.

@MacBjorn: die truuk is er dus wel en wordt door de TS genoemd: de [command] toets ingedrukt houden als je sleept en het bestand verplaatst van A naar B. Ook als A en B twee verschillende schijven zijn.

Dat wel kopieren op dezelfde schijf, of niet kopieren naar een andere schijf dat doe je met [option] ingedrukt! (En dus niet met het appeltje)

Klopt tijn: geforceerd kopiëren is [option] en geforceerd verplaatsen is [command]. Maar de TS heeft het over verplaatsen dus is [command] in dit geval wel relevant.

Jullie zullen het wel niet met mij eens zijn, maar ik vind dit bij Windows toch echt makkelijker. Gewoon knippen en plakken, klaar!

Ja, maar onder Windows had dit zeker nadelen... stel dat je een foutmelding of crash krijgt voor dat je het geplakt had, is de hele inhoud van je klembord weg. Dat heb je dus niet als je kopieerd in plaats van plakt.

[quote:b1ac8a4b45="vogel"]Jullie zullen het wel niet met mij eens zijn, maar ik vind dit bij Windows toch echt makkelijker. Gewoon knippen en plakken, klaar![/quote:b1ac8a4b45] Maar daar zit Windows weer eens lekker van de gebruikers interface af te wijken. Knippen betekent dat hetgeen je geselecteerd hebt meteen weg is en achterblijft op je clipboard. Dan kun je het nog eens een keer ergens plakken en zelfs meerdere keren als je wilt, zolang je het clipboard maar niet overschrijft met wat anders.

Kopiëren en plakken kan op de Mac overigens wel.

Dat heb ik dus in mijn Windows tijd ook geregeld gehad... je knip even een bestandje, en komt later nog wat tegen, en je knipt dat ook... maar voordat je het eerste bestand had geplakt. Gevolg: eerste bestand pleite.

Later heeft Microsoft dit wel verbeterd door een “slim” klembord te maken. Maar ook dat had nadelen, want nu kon men meer en meer aan het klembord toevoegen, en als Windows dan vast loopt, ben je de hele inhoud kwijt.

Watr dat betreft vind ik Windows XP toch handiger. In "deze computer" kan je (ik meen rechter muisklik) aangeven: "bestand verplaatsen naar" en dan de doelmap/schijf aangeven. Klaar! Dat mis ik dus met de Mac.

Maar goed, verplaatsen is [command] + slepen (maar in de finder toch meestal gewoon het bestand slepen toch?? :? ) en kopieren is [option] + slepen.