SlimServer: hij speelt niet

Ik heb SlimServer op mijn persoonlijke webserver draaien waardoor mijn iTunes library online is te raadplegen. Maar het beluisteren lukt op de een of andere manier niet. Als ik een nummer wil afspelen zegt hij: "Stopped. Your player was not found."

Wie weet hoe ik mijn muziek online kan beluisteren?

Ik heb hier een SLIMP3 speler staan en gebruik ook de SlimServer software. Ik zal vanavond eens kijken of ik wat kan vinden.

Hier is de quick'N'dirty tutorial!

Volgens mij zit jij in de web interface van de Slim Server te kijken.
Daar krijg je een mooi overzicht van alle muziek die in jouw iTunes bibliotheek staat.
Je bent daar terecht gekomen in je browser via de URL http://<mijn-IP>:9000/
Maar die web interface kan zelf geen muziek laten horen.
Daarvoor heb je Players nodig.

Hardware players zijn de SLIMP3 en de opvoler, de SqueezeBox.
Zodra je die aan je netwerk hangt zie je ze in de web interface vanzelf verschijnen.
(In de linker kolom, onder Settings.)

Software players zijn programma’s die MP3 streams kunnen spelen.
Een daarvan is iTunes.
Gebruik Appeltje-U in iTunes om een stream te openen en geef nu de volgende URL op:
http://<mijn-IP:9000/stream.mp3

In het iTunes status schermpje zie je nu “Welcome to SlimServer” verschijnen.

Nu is het tijd om terug te gaan naar je web browser.
Refresh de pagina en kijk in de linkerkolom onder “Settings”.
Daar staat nu “Player Settings for <mijn-IP>” bij.

Als je daar op klikt, dan kun je voor die player allerlei instelling vastleggen.
Maar dat is nu niet belangrijk.

Klik in linkerkolom onder “Settings” op “Browse Artists”.
Je krijgt een lijst met artiesten te zien.
Klik op het play-icoontje achter “All Albums”.

De Slim Server gaat nu de muziek streamen naar iTunes en na enkele seconden hoor je iTunes jouw muziek afspelen.
In het status venster van iTunes zie je ook informatie over de artiest, album en meer van dat soort gedoe.

De rest mag je zelf gaan uitzoeken.

Heb je nog vragen, dan lees ik het wel.

Veel plezier!

Perfect uitgelegd en het werkt al even perfect. Alleen jammer dat je eerst die url moet invoeren in iTunes. Ik had gehoopt dat de song in een online Quicktime player zou afspelen waardoor je hem ook kunt downloaden.

Volgens mij kun je elk programma gebruiken dat die MP3 stream kan ontvangen. Ik heb iTunes als voorbeeld gekozen omdat je dat hebt.

Op een PC zou je volgens mij bijvoorbeeld Windows Media Player kunnen gebruiken, maar ik heb dat niet geprobeerd.

[quote:049d49c23a="lucasraggers"]Ik had gehoopt dat de song in een online Quicktime player zou afspelen waardoor je hem ook kunt downloaden.[/quote:049d49c23a] Ik heb geen SLIMP3, dus ik kan het niet controleren, maar is dat niet een gevolg van de filosofie van Apple/iTunes dat je [b:049d49c23a]muziek[/b:049d49c23a] wel kan delen, maar de [b:049d49c23a]files[/b:049d49c23a] niet? Ofwel, dat je het alleen kunt streamen, en daarbij nog alleen in een lokaal netwerk?

[quote:e0c8c1fde2="Fokker3"][quote:e0c8c1fde2="lucasraggers"]Ik had gehoopt dat de song in een online Quicktime player zou afspelen waardoor je hem ook kunt downloaden.[/quote:e0c8c1fde2] Ik heb geen SLIMP3, dus ik kan het niet controleren, maar is dat niet een gevolg van de filosofie van Apple/iTunes dat je [b:e0c8c1fde2]muziek[/b:e0c8c1fde2] wel kan delen, maar de [b:e0c8c1fde2]files[/b:e0c8c1fde2] niet? Ofwel, dat je het alleen kunt streamen, en daarbij nog alleen in een lokaal netwerk?[/quote:e0c8c1fde2] Dat is hier niet het geval. De Slim Server is in staat om de muziek bestanden in de iTunes directory op te halen en af te spelen. Maar die bestanden kunnen ook op een hale andre plek staan. Dat maakt weinig uit. Het is dus de Slim Server die de muziek speelt en niet iTunes, zodat Apple hier geen invloed op heeft. Dat het voor de rest lijkt op het delen van muziek in iTunes is puur toeval, waarbij de Slim Server deze mogelijkheid al had voordat iTunes ermee kwam.

Streamen van de muziek kan ook over internet. Ik kan mijn Mac overal aan het internet hangen en dan de Slim Server die thuis staat benaderen. Het enige probleem dat je kunt hebben is dat je de muziek in een hogere bitrate opslaat dan de upload snelheid van je internet verbinding.
Heb je 192 kbps AAC bestanden en je hebt maar een upload van 64 kbps, dan kun je dat dus vergeten.