Slot-loading iMac blijft problemen geven met beeld.

Mijn vriendin heeft een slot-loading imac, zeg maar het eerste model dat uitkwam. Op een gegeven moment verkleurde het beeld (naar geel, dan naar groen en ga zo maar door) als je (bijvoorbeeld) een dvdtje aan het kijken was. Dus: monteur laten komen, nieuw AV-powerboard er in en hij werkte weer. Tot een paar weken er na hetzelfde probleem ontstond. Dus: monteur laten komen, nieuw AV-powerboard er in en hij werkte weer.

Tot een paar weken geleden was alles prima in orde. Maar soms als je hem nu opstart verloopt het beeld. Het is eerst standaard en dan wordt het breeder of langer. Dit is best wel frustrerend als je de hele tijd je systeemvoorkeuren open moet laten om het bij te stellen! :evil:
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe het op te lossen is? Inmiddels is de applecare garantie afgelopen, dus dat antwoord (terug naar de macdealer) kun je me besparen :?

Je ziet geen verkleuring? Het gebeurt soms?

Misschien helpt het zappen van de PRAM… Opstarten met P R ALT Appletje ingedrukt, na 3 keer de Chime/boing loslaten. Daarna weer standaard scherm instellen…

Zou heel goed kunnen dat je Videokaart weer naar z’n gr… is…

Draai je OS X? Heb je een geaard stopcontact? Altijd gehad? :roll: Wel eens verhalen gehoord, vandaar, en zelf meegemaakt… :expressionless: Succes!

Kan je AppleCare CD niet je videokaart testen?

Nou, het was dus verkleuring en nu 'rekt' het scherm als het ware (horizontaal en vertikaal, maar nooit tegelijk) Ze draait OS X (10.1), dat gaat voor de rest prima. Ik zal eens vragen of zappen van het pram helpt.

Tsja, dat geaarde stopcontact moet er zowiezo komen, maar je weet hoe dat gaat hier in Amsterdam op die studentenkamertjes.

Bedankt voor je reply

Ja, studentenkamers.... Maar een ongeaard stopcontact kan problemen veroorzaken. Mijn eerste iMac is totaal naar zijn grootje gegaan vanwege mijn onwetendheid m.b.t. de noodzaak van een geaard stopcontact. Ik had ook de eerste lichting slotloading iMac. Het begon met een aanzwellend geluid via de boxen, terwijl hij uitstond, wel nog de stekker erin. Daarna kreeg het beeld problemen, verkleuring en beeld krimpen, etc.

In totaal heb ik hem zo’n keer of 4 laten repareren binnen de garantietermijn, een stuk of 3 keer een nieuw logicboard (moederbord), 3 keer een nieuwe videokaart en ik weet niet wat nog meer…
Ik was bang dat ik gewoon een maandagochtend iMac had, maar zeer waarschijnlijk was het het ongeaarde stopcontact… (computers moet je altijd op een geaard stopcontact aansluiten, dit staat ook in de garantiebepalingen, dus doe je het niet, vooral niet zeggen bij een reparatie binnen de garantie…)

Aangezien alles gebeurde binnen de 1 jaar garantie, heb ik na veel zeuren een nieuwe gekregen en die direct op een geaard stopcontact aangesloten, sindsdien nooit meer problemen gehad. Bovendien voor de zekerheid AppleCare aangeschaft, scheelt al dat gezeur.

Er gaan ook geruchten dat de videokaart en/of voeding kapot zou kunnen gaan door de firmwareupdate voor Mac OS X… Maar hoe dit precies zit en of dit echt waar is, is nog de vraag…
Toen de eerste keer de videokaart kapot ging, had je vriendin toen al Mac OS X draaien?

Eerlijk gezegd, is de kans groot dat de videokaart kapot is. Testen? Misschien met TechTool Deluxe van AppleCare? Mocht ze het laten repareren, zorg er dan voor dat er echt een geaard stopcontact is, want mocht er al niet meer kapot of beschadigd zijn, dan voorkom je het op die manier in ieder geval.

Succes!

Wow bedankt, ik heb m'n vriendin meteen maar op pad gestuurd naar een geaard wandcontactdoos. En inderdaad zo af en toe kwam er een vreemd geluid uit de boxen (dit terwijl hij uit stond) ~ daarop had zij de stekker er uitgehaald als d'r mac uit stond.

Beide videokaarten zijn kapot gegaan ten tijde van mac os 9. Ik heb iets van vier weken geleden mac os 10.1 geinstalleerd. Eigenlijk heb ik niet aan die firmware-updates gedacht. Ik zou ze naderhand wel kunnen installeren, maar of dat nut heeft…alles werkt op zich prima. Ik denk dat de stroomtoevoer is het grootste probleem is.

Toch zal ik techtool er ook even over heen gooien.

Dan heeft het probleem dus niets te maken met de upgrade naar Mac OS X. Die firmwareupdate is nodig voor 10.2 en zou iets versnellen in de iMac waardoor dit sneller kapot zou gaan. Niet expres, maar om 10.2 mooier te laten functioneren. Ik heb al een hele poos 10.2 draaien op mijn inmiddels aan mijn schoonzusje verkochte iMac slotloading en daar dus nog geen problemen mee gehad.

Het is trouwens niet zo dat een geaard stopcontact nu je problemen met je videokaart verhelpt. Wanneer je videokaart kapot is en je laat het repareren of zet er zelf een nieuwe of goede in, dan loop je minder kans dat er weer het een en ander kapot gaat door een ongeaard stopcontact.

Dat geluid via de boxen kan duiden op een kapotte logicboard (moederbord), had je dat geluid ook voordat je iMac werd gerepareerd, tijdens de garantie?

Dat geluid, ik weet niet precies waar het vandaan komt. Het zouden de boxen kunnen zijn, maar misschien zit het ergens bij de voeding (ik heb er nooit echt naar geluisterd). Het komt 1 keer in de tijd opdagen. Meestal haalt ze de stekker er uit en het is over.

De eerder genoemde problemen (vertekend beeldscherm en het vreemde geluid uit de boxen) zijn een tijdje geleden komen opdagen. Volgens mij stond er toen al wel os x op. Het zou ook aan de voeding kunnen liggen, hier in amsterdam hebben we een beetje vreemde stroomtoevoer.

Vanmiddag heeft ze een geaard wandcontactdoos gekocht en techtool deluxe er over heen gehaalt. Techtool constateerde geen problemen. Toen d’r mac aanstond had ze de eerder genoemde problemen niet. Waarschijnlijk is het gewoon afwachten of de problemen terug komen. Als ze terugkomen dan breng ik haar imac bij macsupport langs, ik heb namelijk niet zoveel ervaring met hardware vervangen.

Nou, in ieder geval heeft ze nu een geaard stopcontact, dat klinkt al weer een stuk veiliger! Afwachten dus.... :)

Uh, ik wil niet lullig doen maar ik heb een iBook en die heeft niet eens van die aardpolen aan de voeding dus zou het echt zoveel uitmaken?

Ik heb boven ook geen geaarde contacten maar wel al meer dan 10 jaar pc’s, nooit problemen gehad… Ik heb wel een overspanningsbeveiliging want je weet 't niet, als je een spanningspiek krijgt kun je je apparatuur wegdonderen. Helpt dit voldoende of zou ik eigenlijk geaarde contacten moeten hebben? Zal voor m’n iBook toch niet helpen en voor de laptop van m’n ouders ook niet.

Ik heb ook een iBook, maar dat is puur opladen, maar daar noem je wel wat... :? Tja, ze zullen er wel een reden voor hebben, zoals dat je je laptop niet voortdurend op het lichtnet hebt aangesloten en je op reis niet overal een geaard stopcontact hebt, etc... Zouden ze beter beveiligd zijn al? Ga ik niet vanuit...

Ik heb mijn eerste iMacje in een ‘recreatiehuisje’ gehad (er was geen andere woonruimte voor mij en mijn vrouw) en het electriciteitsnet was aangelegd door de terreinbeheerder, die handig was, maar toch een ‘amateur’. Ik vermoed dat de spanning niet altijd klopte, de stoppen zijn er een aantal keer uitgeklapt. Toen had ik nog geen randaarde… En binnen een week had ik al problemen met mijn iMacje… Sinds ik randaarde heb, heb ik met de Macs daarna geen last meer gehad, maar ik woon nu ook in een normaal huis… :wink:

Een overspanningsbeveiliging heeft volgens mij ook zin, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen, want aarde is lijkt mij toch anders dan zo’n zekering…
De pieken die normaal via de aarde wegkunnen, zorgen er bij zo’n beveiliging voor dat de zekering eruit knalt, maar of dat voldoende is? Ik ben geen electriciën, misschien kun je het aan zo iemand vragen?

Zelf heb ik er nooit bij stil gestaan, maar ik heb wel altijd een geaard stopcontact gehad. Ik vond het altijd wel makkelijk om meer dan 4 apparaten te kunnen aansluiten (telefoon, computer, bureaulamp). Toch zouden computerfabrikanten er wel iets over moeten schrijven in de handleiding of garantie.

M’n vriendin heeft inmiddels geen problemen meer met d’r imacje, dus iedereen blij. :wink:

Nogmaals bedankt voor je hulp JeePee!

Graag gedaan hoor! Daar zijn we met z'n allen een forum voor! :D Fijn dat hij het goed doet! 8)