Sluimer vraag

Ik neem dagelijks mijn MacBook in een stevige schoudertas mee naar mijn werk en terug naar huis. De afstand is een kwartier fietsen. Maar wat is nu beter voor het apparaat en met name de harde schijf? MacBook helemaal uitzetten of laten sluimeren. Graag jullie inzichten. TNX.

Het maakt niks uit. Zodra het lampje begint te pulseren, te snurken zeg maar, staan alle bewegende delen geparkeerd en in stilstand... wat dat betreft is er geen verschil met afsluiten...

Dus dan is sluimeren beter, want ik heb weleens gehoord dat de harde schijf het meest heeft te lijden tijdens het opstarten?!

Wat ze met opstarten in het geval van harde schijven bedoelen, is het vanuit stilstand op toeren komen... en dat gebeurt ook bij het wakker worden uit de sluimerstand...

Interessant. Ik vroeg me inderdaad ook af wat er precies gebeurde in sluimerstand. Dat bewegende delen geparkeerd stonden wist ik al. Is het enige wat hij doet de spanning op het geheugen houden? Het hibernaten wat ik ken van windows (Inhoud RAM naar HD schrijven) doet een mac volgens mij enkel wanneer hij geen stroom meer heeft, correct?

[quote:052300f127="Rapatski"]Het hibernaten wat ik ken van windows (Inhoud RAM naar HD schrijven) doet een mac volgens mij enkel wanneer hij geen stroom meer heeft, correct?[/quote:052300f127] Correct. Als het goed is staat er altijd een image van je Ram klaar op je HD, dus als je de accu eruit haalt terwijl hij in sluimer staat, zou hij gelijk in safe sleep moeten staan... Je kunt die image zien in je temp map, daar staat ten alle tijden een image bestand met hetzelfde formaat als jouw hoeveelheid Ram.

[quote:435843f176="unSOUND"]Wat ze met opstarten in het geval van harde schijven bedoelen, is het vanuit stilstand op toeren komen... en dat gebeurt ook bij het wakker worden uit de sluimerstand...[/quote:435843f176] Maar als je de computer opstart als hij uit staat, moet de leeskop van de HD toch heel wat werk verrichten waarvan hij slijt. Iets wat niet gebeurt wanneer je de computer laat ontwaken.

ik zie niet in hoe de kop van je HD kan slijten,aagezien die niets aanraakt maar magnetisch werkt :S

Het besturings mechaniek natuurlijk.

Het gaat niet zozeer om de leeskop, maar om de mechaniek die de schijf laat draaien... Die slijt harder wanneer hij vaak moet optrekken zeg maar... Beschadigingen aan de schijven zelf kan eigenlijk alleen maar gebeuren door kortsluiting, schade ( leeskop die tegen de schijf schuurt ) en het verliezen van magnetische kracht.

Hee; ik ben een tijdje in de veronderstelling geweest dat fouten in mijn geheugen mn harde schijf hadden laten crashen. (PC tijden :roll:). De HD was total loss, die was tikkend ermee uitgescheden. Toen ik later CSI ging toepassen ontdekte ik met memtest fouten in het 3 jaar oude, top notch Corsair geheugen.

Of heeft een stroompiek van een bliksemschicht gewoon beide veraarscht?

[quote:05dec9bbfe="LEXY"]Het besturings mechaniek natuurlijk.[/quote:05dec9bbfe]

Achzo,sorry,maar ik was gisteren al van 4 uur wakker,dan werkten mij hersenen niet al te goed meer :stuck_out_tongue: