SMB printen naar windows

Hier is de situatie:

Ik heb een mac en een pc, allebei verbonden met een switch (dus GEEN router) omdat we Telenet duo hebben, en dus 2 ip-adressen.

Daarstraks heb ik voor het eerst via smb een verbinding kunnen maken met de windows pc.Bij netwerk smb://ipadres ingevuld en dat werkte. Nu zou ik echer ook graag gebruik kunnen maken van de printer die aan de windowsbak hangt. De printer is al gedeeld op de pc.

Ik wil dus deze printer zien op de mac. Bij printerconfiguartie heb ik op toevoegen geklikt, daar “windows-afdrukken” gekozen. Daaronder staat een menuutje met WORKGROUP in, maar verder is er niks te zien. Iemand een ideetje?

By the way: is het trouwens mogelijk om elke keer automatisch met een netwerklocatie te verbinden? Op school moet ik bijvoorbeeld via m’n ibook elke keer helemaal terug via netwerk > xserve > gebruikersnaam…

Hoe is de printer verbonden aan dat wintel-apparaat? USB of parallel of via netwerk?

Ik heb hier een netwerk-printer die ik kan bereiken op zowel m’n Delletje als op de twee macs die hier staan. Maar dat was een kwestie van het ip-adres van de printer vinden, invullen en klaar. Zelfs windhoos maakte daar geen probleem van.

Parallel aangesloten...

ik denk dat de printer mac compatible moet zijn.

Ik heb zelf een laserjet 1000 en daar is voor zover ik weet geen mac driver voor (ik heb m eigenlijk ook nooit rechtstreeks op mn ibook aangesloten om te proberen). Ik krijg het ding voor geen mogelijk aan de praat en heb precies hetzelfde probleem. Hij wordt gewoon niet zichtbaar.

Had ik nu toch maar de duurdere gekocht, op het moment dat ik de printer aanschafte kon me de mac support aan mijn r**t roesten, maar een maand later stond er een iBook op mn bureau…

Ik weet niet of er ondertussen al wel een driver geschreven is eigenlijk.

Dit topic lijkt te gaan hangen op de vraag of er mac-drivers beschikbaar zijn voor jouw printer. En of je een printer kan delen via de parallelle poort. Op dat laatste weet ik geen antwoord. Op het eerste weet jij wel het antwoord, of je kunt dat uitzoeken op de website van de fabrikant.

[quote:9b80470e9f="hanzwillem"]ik denk dat de printer mac compatible moet zijn.[/quote:9b80470e9f]

Nee hoor, gewoon GIMP Print installeren. Ik print hier thuis naar een (non-PS) HP LaserJet 6P die aan een PC hangt.

Hoewel SMB printen moet werken levert het access probleem in SMB veel problemen op. Veel eenvoudiger is het om IP te printen. Op de PC (Win2k, WinXP) internet printing services aanzetten.

groet

henk

Ik sluit me bij bovenstaande aan met nog een opmerking: Als je in je Mac Findervenster op het Netwerk icoon klikt, zou je de printer (mits printersharing op Windows aangezet) moeten kunnen aanklikken.

Er is op het zakelijk netwerk bij mij zelfs een Rendez Vous printer te bereiken. Geen idee waarom en hoe, want alles is hier verder Windows. Hebben die ook RendezVous?

wow bedankt! IPS dus, want windows netwerk sharen werkt bij mij niet. Ik zal het over 4 maanden meteen proberen :)

[quote:e46387c781]By the way: is het trouwens mogelijk om elke keer automatisch met een netwerklocatie te verbinden?[/quote:e46387c781]

Voor het automatisch verbinden met een netwerk-lokatie: Mount de lokatie op je desktop, ga naar Systeemvoorkeuren -> accounts -> kies je account -> ga naar opstarten en sleep de gemounte disk in het lijstje. Handig![/quote]