SMC update voor MacBook

Heb 'm nu ook geupdate, en verrek, hij loopt nou zo rond de 55 graden ipv net boven de 60. Overigens onder minimale belasting en op 1,5 GHz (z'n standaard...). De ventilator hoor ik net zo hard als voor de update - niet dus 8)

Hmmmm,

Ik heb de update ook gedraait en hoor de fan nu continue… een soort zacht monotoon geknor… dan had ik liever de vertrouwde koe…

Kan je zo’n update ook ongedaan maken ?

Grtz,

Sammy ;o)

PS: wel onder de 60’C…

Ik denk wel dat de batterijtijd een stukje vermindert doordat die fan constant blijft draaien, ik haal nu ongeveer 4u10min door wat te surfen en met wat muziek op en ik denk dat ik dan voordien een langere batterijtijd had als ik diezelfde dingen deed.

Ik zit nu met men macbookje op men blote billen en heb totaal geen last van de warmte, CoreDuoTemp toont een temperatuur van 50 - 51°C (tijdens surfen en muziek luisteren) nu net zag ik zelfs eventjes 48°C :slight_smile:

[quote:2691054af5="icecreammm"]Ik zit nu met men macbookje op men blote billen[/quote:2691054af5] WTF! Waar gebruik jij die dingen voor :P

Ik heb trouwens m’n MacBook op zo’n iCurve staan en hij draait nu zelfs op 34 graden! Dat haalde ik voorheen alleen maar met m’n iBook G4.

ik ga die firmware update dus echt niet draaien. Macbook is nu stil en wordt wel aardig warm, maar heb daar geen moeite mee. If it ain't broken don't fix it...

[quote:ed349823cc="icecreammm"]Ik denk wel dat de batterijtijd een stukje vermindert doordat die fan constant blijft draaien,[/quote:ed349823cc]

nou, omgekeerd kan je ook redeneren…
warmte = energie verlies, dus hoe warmer hij is, hoe meer energie er verloren gaat …
en daarboven geld, hoe kouder een computer is, hoe sneller hij is …
Probeer je processor eens naar een temperatuur van 0K of -273,0 °C te krijgen…
of toch iets in de buurt :wink: dan zal je wel zien dat hij lekker snel wordt hoor …
(zie diverse tests en movies online).

Firmware update ging zonder problemen. Het 'geboe' wat eerder te horen was (al leek het ook op een uil) is nu weg.

Ik lees hier en daar dat mensen de temperatuur meten. Ik heb wel iStat Pro (widget), maar die kan de temperatuur niet meten. Welk programma dan?

[quote:ae84bfabc4="move"]Wie verwacht er nou dat je voor een update van een laptop aangesloten moet zijn op een "werkend stopcontact". Dat is toch iets dat me met Windows nog nooit is verteld. [/quote:ae84bfabc4]

Je bent bijvoorbeeld met een Update bezig en de batterij van je Laptop is opeens leeg == > begrijp je :roll:

[quote:30629d4a04="awesomemac"]Ik lees hier en daar dat mensen de temperatuur meten. Ik heb wel iStat Pro (widget), maar die kan de temperatuur niet meten. Welk programma dan?[/quote:30629d4a04]

CoreDuoTemp

Thanx!!

Overigens doet nu de temperatuur meting in iStat Pro het wel na installatie van de DuoCoreTemp.

[quote:b007104c4e="awesomemac"]Overigens doet nu de temperatuur meting in iStat Pro het wel na installatie van de DuoCoreTemp.[/quote:b007104c4e]

Dit komt omdat CoreDuoTemp het SpeedIt framework installeert en iStat Pro maakt daar waarschijnlijk gebruik van voor die temperatuur.

[quote:5c9164911a="Jello"][quote:5c9164911a="icecreammm"]Ik denk wel dat de batterijtijd een stukje vermindert doordat die fan constant blijft draaien,[/quote:5c9164911a]

nou, omgekeerd kan je ook redeneren…
warmte = energie verlies, dus hoe warmer hij is, hoe meer energie er verloren gaat …
en daarboven geld, hoe kouder een computer is, hoe sneller hij is …
Probeer je processor eens naar een temperatuur van 0K of -273,0 °C te krijgen…
of toch iets in de buurt :wink: dan zal je wel zien dat hij lekker snel wordt hoor …
(zie diverse tests en movies online).[/quote:5c9164911a]

De processor produceert nog steeds evenveel warmte hoor. Nu draait de ventilator gewoon die die warmte beter laat wegvloeien. Om zo’n ventilator minimaal te laten draaien zal wel niet veel stroom nodig zijn. De batterij zal alleszins een beetje minder lang meegaan.

Trouwens, probeer jij maar eens iets op -273°C te krijgen :stuck_out_tongue: Gaat helemaal niet!

[quote:e6df6e35a6="nfonteijn"] Trouwens, probeer jij maar eens iets op -273°C te krijgen :P Gaat helemaal niet![/quote:e6df6e35a6]

Je geraakt in de buurt door bv een koker (lees een buis) bovenop je proccesor te zetten,
en daar vervolgens bevroren stikstof (etc) in te doen… -273 haal je niet, maar -100, -50 toch wel hé kuch :wink:

[quote:8162dd0c9b="Jello"][quote:8162dd0c9b="nfonteijn"] Trouwens, probeer jij maar eens iets op -273°C te krijgen :P Gaat helemaal niet![/quote:8162dd0c9b]

Je geraakt in de buurt door bv een koker (lees een buis) bovenop je proccesor te zetten,
en daar vervolgens bevroren stikstof (etc) in te doen… -273 haal je niet, maar -100, -50 toch wel hé kuch ;)[/quote:8162dd0c9b]
Vloeibare stikstof zul je bedoelen. Idd, -100°C zal haalbaar zijn. Het absolute nulpunt is volgens de wetten van de thermodynamica onbereikbaar. Maar mensen die zich met zulke koeling toestanden bezig houden hebben dringend een sociaal leven nodig :?

[quote="nfonteijn"][quote="Jello"][quote:3906990a6e="nfonteijn"] Het absolute nulpunt is volgens de wetten van de thermodynamica onbereikbaar. Maar mensen die zich met zulke koeling toestanden bezig houden hebben dringend een sociaal leven nodig :?[/quote:3906990a6e] Het absolute nulpunt is inderdaad nog niet haalbaar, maar is wel bijna benaderd!!

en waarom hebben die mensen een sociaal leven nodig? denk eens aan de zaken als ze het lukt…
Proccessors van meer dan enkele terrahertz, geen verlies meer op de leidingen, … kortom het ideale (wat niet echt haalbaar is) … mare laten we on topic blijven :wink:

ik heb de update ook geinstaleerd alleen bij de eerste herstart begon de macbook als een gek te blazen. daar schrok ik van. maar verder heb ik geen problemen. ik vind hem nog steeds stil.

Hoe kouwer hoe sneller is niet waar. Geleiding wordt minder bij lagere temperatuur. Temperatuur is in feite niets anders dan beweging van moleculen en elektronen. Bij het absolute nulpunt staat dat stil en is er ook geen ruimte meer tussen de kleinste deeltjes. Alle massa is dan super geconcentreerd in nihil volume. Tenminste dat is wat ik me nog ongeveer herinner van de natuurkunde lessen van pakweg 25 jaar terug. Jeetje wat een ouwe lul word ik...!!! :barbu:

[quote:77bdb25836="leXy"]Hoe kouwer hoe sneller is niet waar. Geleiding wordt minder bij lagere temperatuur. Temperatuur is in feite niets anders dan beweging van moleculen en elektronen. Bij het absolute nulpunt staat dat stil en is er ook geen ruimte meer tussen de kleinste deeltjes. Alle massa is dan super geconcentreerd in nihil volume. Tenminste dat is wat ik me nog ongeveer herinner van de natuurkunde lessen van pakweg 25 jaar terug. Jeetje wat een ouwe lul word ik...!!! :barbu:[/quote:77bdb25836]

PEUT.
Als iets kouder wordt, gaan de atomen, moleculen dichter bij elkaar… dat is waar.

elektronen springen van de ene naar de andere moleculen, dat verschijnsel => elektrisiteit.

Als het nou kouder is, dan is de ruimte tussen de atomen/molecullen kleiner, en kunnen de elektronen zonder teveel weerstan, moeite van de ene naar de andere springen.

Bijgevolg: een geleider op 0K of 273,2 °C is een SUPERGELEIDER met GEEN WEERSTAND.
Meer info btw: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleider of op diverse sites (dit is eerste voorstel van Google).

M.a.w. hoe kouder je boel => hoe minder weerstand
hoe minder weerstand => hoe minder joule verlies (joule = warmte verlies)

Dan ga ik me hersens ook maar eens afkoelen naar het absolute nulpunt... :baby:

[quote:b01485e069="Jello"][quote:b01485e069="leXy"]Hoe kouwer hoe sneller is niet waar. Geleiding wordt minder bij lagere temperatuur. Temperatuur is in feite niets anders dan beweging van moleculen en elektronen. Bij het absolute nulpunt staat dat stil en is er ook geen ruimte meer tussen de kleinste deeltjes. Alle massa is dan super geconcentreerd in nihil volume. Tenminste dat is wat ik me nog ongeveer herinner van de natuurkunde lessen van pakweg 25 jaar terug. Jeetje wat een ouwe lul word ik...!!! :barbu:[/quote:b01485e069]

PEUT.
Als iets kouder wordt, gaan de atomen, moleculen dichter bij elkaar… dat is waar.

elektronen springen van de ene naar de andere moleculen, dat verschijnsel => elektrisiteit.

Als het nou kouder is, dan is de ruimte tussen de atomen/molecullen kleiner, en kunnen de elektronen zonder teveel weerstan, moeite van de ene naar de andere springen.

Bijgevolg: een geleider op 0K of 273,2 °C is een SUPERGELEIDER met GEEN WEERSTAND.
Meer info btw: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleider of op diverse sites (dit is eerste voorstel van Google).

M.a.w. hoe kouder je boel => hoe minder weerstand
hoe minder weerstand => hoe minder joule verlies (joule = warmte verlies)[/quote:b01485e069]

Als je refereert naar een artikel op Wikipedia lees je best wat je quote. Er bestaat materiaal dat supergeleidend wordt onder een kritische temperatuur, niet op 0 Kelvin. 0 Kelvin kan men in reële omstandigheden onmogelijk bereiken. Geloof me, ik studeer ingenieurwetenschappen, ik heb de supergeleiders voor men neus zien werken op -130°C geloof ik…