Ik heb een MBP 13" late 2011 met daarop OS X Lion geïnstalleerd. Vervolgens heb ik SMCFanControl 2.3 geïnstalleerd maar wat me opvalt, in tegenstelling tot met 24" iMac met OS X Lion, is dat de fans op mijn MBP enkel 2-3 seconden hevig draaien en vervolgens weer op normale snelheid draaien.
Bij mijn iMac is het zo dat, van zodra ik een bepaald aantal RPM instel, deze zo blijft draaien tot het afsluiten.
Heeft iemand gelijkaardig probleem en/of een oplossing? Dan hoor ik het graag!
Het is niet slim om programma's als SMCFancontrol te gebruiken, Je mac kan prima ervoor zorgen dat je computer niet te heet wordt. De enige reden dat ik het gebruik is om te kijken of mijn ventilator goed functioneert aangezien hij laatst is gerepareerd.
Als je het echt nodig vindt dan zou ik proberen even het programma'tje opnieuw te downloaden of te proberen of je de settings kunt veranderen.
Ik wist niet dat er vanaf heden ook telkens een duidelijke reden moet worden opgegeven voor programma's die geïnstalleerd zijn :) ..
Het is namelijk zo dat de MBP zeer warm aanvoelt en de fans blijkbaar niet aanslaan. Ik had gehoopt door, even de fans wat te laten werken, de MBP af te koelen.
Ik weet heus wel dat er iemand zal zeggen van 'ja maar de sensoren in de MBP zorgen er voor dat de fans aanslaan wanneer nodig'.
Het mag af en toe ook wel eens een keer gezegd worden dat sommige mensen de problemen gewoon zélf opzoeken. Prima wat mij betreft, zo kom je je vrije tijd wel door. Maar kom dan niet zeuren op een forum als de boel weer eens in het honderd is gelopen.
Nu ja, dan vraag ik me toch af wat het nut nog blijkt te zijn van fora aangezien de persoon die raad/hulp vraagt, bekeken wordt als een idioot :) ..
Indien iedereen zo 'slim' was als jullie, waarom zou er dan hulp moeten gevraagd worden?
Nevermind boys, inderdaad dom van me om hier wat vriendelijke, maar tevens professionele hulp te verwachten!
Als je SMCFancontrol in het zoekveld ingeeft, kom je hierover vele topics tegen, waaronder deze:
http://www.onemorething.nl/community/topic/temperaturen-imac
Je hoeft er natuurlijk niet naar te luisteren, maar erover nadenken kan altijd. :wink:
Mijn MacBook Pro 13 inch kan ook loeiheet worden. Bij mij vooral bij YouTube en rawbewerking in aperture. Lekker heet laten worden. Hij regelt het allemaal prima zelf. En als het te gek wordt dan gaat de ventilator vanzelf aan. En weet dat hij beveiligd is. Dus bij te veel hitte schakelt hij zichzelf uit maar dat gebeurt heus niet zomaar.
Dus: MacBook op een harde ondergrond zetten zodat er lucht onderdoor kan. Daar is hij ook voor gemaakt. Volgens Apple is het een notebook en geen laptop. Verder niet programma's zoals fancontrol draaien. Als dat soort dingen is totaal onnodig. Net zoals al die 'opruimprogramma's '
Fans van MacBooks draaien [b]altijd.[/b] Al is het op een basissnelheid.
Het specifieke programma smcFancontrol past rechtstreeks de SMC op je logic board aan, en kan daardoor hardwarebeschadigingen veroorzaken.
Dat is onlangs nog gebleken toen iemand hier een topic opende over ventilatieproblemen. Die persoon had dus zelf steeds wijzigingen aangebracht, wat erin resulteerde dat de fans helemaal niet meer correct werden aangestuurd. Die Mac kon dus bij het vuilnis, of het logic board moest vervangen worden, maar dat is over het algemeen duurder dan een nieuwe Mac.
Beslis dus zelf welke software je wel en niet gebruikt, maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent als het fout loopt.:wink:
[b]Iets anders nog:[/b] Met alleen het verwijderen van het programma is nog niet alles gedaan. Je moet ook nog een SMC-reset uitvoeren, doe je dat niet, dan kunnen de fans inderdaad vreemd gedrag vertonen.
[quote=virusbeatbox url=http://www.onemorething.nl/community/topic/smcfancontrol-draait-niet-continu#post-2436039 time=1343153045]Nu ja, dan vraag ik me toch af wat het nut nog blijkt te zijn van fora aangezien de persoon die raad/hulp vraagt, bekeken wordt als een idioot :) ..
Indien iedereen zo \'slim\' was als jullie, waarom zou er dan hulp moeten gevraagd worden?
Nevermind boys, inderdaad dom van me om hier wat vriendelijke, maar tevens professionele hulp te verwachten![/quote]
[quote=virusbeatbox url=http://www.onemorething.nl/community/topic/smcfancontrol-draait-niet-continu#post-2436039 time=1343153045]Nu ja, dan vraag ik me toch af wat het nut nog blijkt te zijn van fora aangezien de persoon die raad/hulp vraagt, bekeken wordt als een idioot :) ..
Indien iedereen zo \'slim\' was als jullie, waarom zou er dan hulp moeten gevraagd worden?
Nevermind boys, inderdaad dom van me om hier wat vriendelijke, maar tevens professionele hulp te verwachten![/quote]
Ik vraag me af of ik me nu aangesproken moet voelen