smtp probleem Mail

Bij een collega krijg ik mail bij een specifieke account niet verstuurd (me.com wel). Nieuwe iMac 10.6.2 (built 10C2234). Heb de tip in het volgende draadje al uitgevoerd, daarmee was het probleem met me.com wel verholpen ( http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=163002 )

Het gekke is dat op een andere mac dezelfde account wel wil. Bij het activiteitenoverzicht in mail zie je ook dat er geen verbinding met de smtp server tot stand kan worden gebracht.

Alle instellingen al geprobeerd (alleen poort 25 aanvinken etc.)

Inmiddels knap radeloos aan het worden … :frowning:

Gebruik de SMTP-server die bij de internettoegang hoort waar je gebruik van maakt. Of gebruik een geauthenticeerde vorm van SMTP als je mail aanbieder dat heeft.

We gebruiken de smtp-server die bij de mail-account hoort. Werkt overal, ongeacht de provider, hier op kantoor, bij mij thuis, bij een andere collega thuis, en tot een week geleden ook bij de desbetreffende collega thuis, alleen dan vanaf een PC.

We hebben overigens inmiddels wel geprobeerd om een account te gebruiken die bij de internettoegang hoort, ook hier geen contact met de smtp-server.

SMTP-toegang wordt in de meeste gevallen geblokkeerd naar alle SMTP-servers behalve de eigen SMTP-server van de ISP. Die moet je gebruiken en niet die van het mail-account. Dat is nog maar vierhonderd en zevendertig keer eerder uitgelegd op dit forum. Dus om het nou een FAQ te noemen... ;-)

Je hoeft ook niet “een account te gebruiken die bij de internettoegang hoort” want SMTP gebruikt nu juist [i:fb352ed800]geen[/i:fb352ed800] account. Daarom blokkeren ze ook standaard alle SMTP-servers behalve hun eigen. En ja, daamee kun je ook zonder problemen mail versturen met een ander afzender adres.

Kijk voor de grap ook eens wat je zie onder:

Mail > Venster > Verbindingsassistent > Toon details

Firewall, Little Snitch actief oid?

Geen firewall of andere zaken actief.

@iJoost, ik begrijp dat dit wellicht al 1000 x is behandeld maar je zult ook begrijpen dat als je al 8 jaar deze smtp-server gebruikt maakt het raar is dat het op een nieuwe iMac nu niet meer gaat, en vanaf de PC wel…

De verbindingsassistent geeft overigens het volgende aan: Er is verbinding gemaakt met de server: inloggen is niet vereist.
Bij de smtp-server die hoort bij de internettoegang (smtp.mailhost.hetnet.nl) wordt het volgende aangegeven: Het is niet gelukt om verbinding te maken met deze smtp-server … etc…

Ik begrijp dat jij het raar vindt. Maar het is zo. Sommige ISP's zijn er wat later me begonnen dan anderen. En wellicht zijn sommige ISP's zelfs wat minder succesvol in het consistent toepassen ervan. Wellicht dat dat nog iets verklaart... maar verder heb je er uiteindelijk niets aan want je zult er gewoon mee moeten leren leven. Net als al die anderen die je zijn voorgegaan en die je gemakkelijk met de zoek-functie kunt vinden om het ze zelf te vragen... ;-)

Het resultaat van de verbindingsassistent onderstreept dit alleen maar.

Zoals gezegd gebruik de SMTP-server die hoort bij je internettoegang. Of, handiger als het een laptop is, gebruik geauthenticeerd SMTP. Dat wil zeggen als hetnet dat ondersteunt natuurlijk.

Succes.

Dank voor de reacties. Het probleem lijkt inmiddels opgelost. Inmiddels heb ik het adres van de smtp-server van hetnet gewijzigd (blijkt geen smtp voor te moeten staan) Nu deze smtp-server wordt gebruikt gaat het goed. Lijkt er op dat hetnet vrij selectief (of willekeurig) omgaat met het blokkeren.

Ik heb overigens uitgebreid gezocht op dit probleem, vooral omdat dit zich eerst heeft voorgedaan op een ander adres (zelfde account) met een professionele glasvezelaansluiting (waarvan geen smtp-server voorhanden is) Deze zoektocht leverde een berg resultaten op die wezen op een bug in de update van 10.6.2. Ook op het supportforum van Apple wordt hier vrij veel melding van gemaakt.

Het resultaat van de verbindingsassistent dat ik aangaf liet overigens zien dat er met de smtp-server die we tot dusver gebruikten wel contact is en die van de internettoegang niet. Het is raar dat er wel verbinding is met de smtp-server van onze mail-provider.

Wat mij betreft kan dit draadje op slot.