Snel en eenvoudig tekst op vaste plaatsten toevoegen op bestaande pdf

Ik krijg ongenummerde facturen uit een wordpress site als pdf. Ongenummerd omdat de zaak niet alle te factureren items online aangekocht worden. Nu zoek ik naar een handige workflow om die naar de boekhouding te sturen zodat ze daar (opgelet: geen grafische mensen) een factuurnummer, factuurdatum en betalingstermijn toe kunnen voegen op die pdf. Liefst telkens op dezelfde plaats in een bepaald lettertype en grote. Ik kan mij niet ontdoen van de gedachte dat ik op één of andere manier hier een handzaam sjabloon voor moet kunnen maken waar de boekhouding mee kan werken. Wie o wie weet hier raad mee? Alvast heel erg bedankt voor alle tips.

Mijn twee voorlopig opties met elk hun stevig nadeel:

• Open de pdf in voorvertoning en stel daar het gewenste lettertype en grote in om dan voor elk item een tekstvlak toe te voegen. Nadeel is dat die telkens in het midden van de pdf geplaatst worden en ik ze telkens nog op goed gevoel moet verplaatsen en ze nooit echt mooi zullen lijnen met bestaande tekst.

• Ik maak een pages document met de na te vullen teksten op zijn plaats en drop mijn pdf hierop. Nadeel is dat ik telkens op ware grote moet drukken en de tekstomloop moet aanpassen. Daarna lijkt mijn afbeelding ook mijn tekst af te dekken en slaag ik er niet in de pdf naar de achtergrond te plaatsen.

En die WordPress site, is dat toevallige een WooCommerce site?

<p class="cite">EagerB0bNerd op 18 november 2020 om 21:11</p> En die WordPress site, is dat toevallige een WooCommerce site?
Ja dat is woo en pdf invoices en packing slips plug in zorgt voor die ongenummerde factuur.

Dat is heel bijzonder, wilde je die plugin namelijk aanraden omdat die precies doet wat je wilt. Is ook beter om het gelijk goed te doen in plaats van achteraf op een ingewikkelde manier. Dus je zou even moeten uitzoeken waarom het niet doet wat het zou moeten doen.

<p class="cite">EagerB0bNerd op 19 november 2020 om 12:04</p> Dat is heel bijzonder, wilde je die plugin namelijk aanraden omdat die precies doet wat je wilt. Is ook beter om het gelijk goed te doen in plaats van achteraf op een ingewikkelde manier. Dus je zou even moeten uitzoeken waarom het niet doet wat het zou moeten doen.

Misschien drukte ik mij wat verkeerd uit, die plug in doet precies wat hij moet inderdaad. Dat hij de facturen ongenummerd laat is een verzoek van mij in de settings. Het is zo dat niet elke bestelling via WOO een factuur moet krijgen (hybride B2B, B2C shop) daarnaast komen er ook bestelling via andere kanalen tussen. Daarom dus dat we graag die nummering manueel achteraf doen, het juist een gestroomlijnde manier vinden voor de mensen van de boekhouding om dit te kunnen doen.

Op die manier. Maar je mag gerust twee reeksen facturen hebben, een voor de webshop, een voor zaken buiten de webshop.

Dat je binnen de webshop zowel b2b als b2c doet lijkt me geen probleem. Je zult immers voor elke transactie een factuur moeten hebben, aan wie je iets verkoopt maakt voor de factuur niet uit lijkt me.

Wat ook een optie is om WooCommerce te koppelen aan een facturatiesysteem. Dan kan je alles binnen één reeks facturen houden, met oplopende nummers.

Super bedankt voor je feedback. Het lijkt alsof ik me maar wil niet wil schikken naar je suggesties maar appricieer ze enorm :-). Alle B2C verkopen via de website zijn straks één lijn in de boekhouding, dat is kasverkoop en daarvoor is dus niet telkens een factuur nodig. Voor de eerder uitzonderlijke B2B klanten moet er een factuur komen. Als ik de plug in laat nummeren zouden er dus gaten ontstaan in de nummering omdat de B2C verkoopsfacturen niet gebruikt worden, dat is niet toegelaten natuurlijk. Een facturatie systeem is helaas niet.

Nou ja, dan kom je dus terug op je oorspronkelijke vraag.

Misschien kan je iets met Acrobat Pro?

https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/using/add-headers-footers-pdfs.html

en dan beetje naar onder scrollen: Kop- of voettekst met Bates-nummering toevoegen (Acrobat Pro)

Die kende ik nog niet, ga ik is mee experimenteren. Ik weet dat het wat knullig is allemaal maar proberen creatief te zijn met de middelen die we hebben natuurlijk.

Het kan ook in Word. Dan plaats je de pdf in de achtergrond (in de header). Paginavullend.

Tekst erover zetten. Die tekst stylen en bewaren als template.

Bij een volgende dubbelklik je de header, klik het plaatje en vervang die door de volgende pdf.

Tekst aanpassen en klaar.