Snel .JPG captions corrigeren

Voor mijn werk moet ik captions toevoegen aan .jpg bestanden. Hiervoor gebruik ik Photoshop 7, In het 'caption' veld vul ik alle gegevens over de foto dan in.

Vaak komt 't voor dat ik dezelfde typfouten in meerdere foto’s moet corrigeren (voorbeeld: 100 foto’s met het woord ‘konein’ i.p.v. ‘konijn’), dit doe ik dan met een Batch-‘Action’: open folder, open caption, save, close

Het werkt, maar ik denk dat dit veel sneller kan. Is er een progamma waarmee ik de foto niet hoef te openen, en waarin ik de opdracht ‘find konein and replace with konijn’ over een folder met foto’s kan uitvoeren?

Ik denk niet dat je dit bedoelt, maar voor het hernoemen van bestanden maak ik vaak gebruik van [url=http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11366]A Better Finder Rename[/url]. Dit tooltje kan vanuit de finder, hele direcories (en subdirectories) heel slim hernoemen. Er zitten tal van opties in, zoals een autonummering, alles lower/uppercase etc.

De caption metatag die Photoshop gebruikt lijkt me niet zo makkelijk aan te passen als Photoshop zelf daar geen tool voor heeft. Op versiontracker kon ik zo 1-2-3 niet een tool daarvoor vinden. Misschien dat het met Applescript kan, aangezien Photoshop dit ondersteunt.

graphicconverter?

graphicconverter?

Met GraphicConverter van je batchgewijs (Convert and modify) b.v. comment aanpassen. Is dat wat je bedoeld?

Nee, voor het hernoemen e.d gebruik ik Iview. hoewel Graphic converter een goed alternatief lijkt (net even geprobeerd), is 't niet geschikt om captions te corrigeren, zoals ik bedoel.

A Better Finder Rename is bij mijn weten ook alleen voor 't hernoemen van files, toch?

Ik heb geen ervaring met Applescript, maar een programmaatje dat bovenstaande voor elkaar krijgt, zou heel wat beeldbewerkers een hoop werk schelen Ik denk aan een ‘Photoshop-spelling corrector’ of ziets.

Progammeurs slag uw slag!
Goudmijntje ! 8)

Met captions bedoel je metadata?

Metadata= keywords van de desbetreffende foto?

En niet de benoeming van het bestand zoals je het gaat zien in de finder?

ik neem aan dat 't de meta dat is, ja

Voor het veranderen van Captions kun je photo mechanic gebruiken daarmee kan je veel bestanden tegelijk en snel veranderen. www.camerabits.com

Dit is, dacht ik, een stuk beter geworden in Photoshop CS, met zijn File Browser!! 8)

In het verleden had je voor dit werk fotostation. daar kon je een IPTC file aanpassen en ook toepassen op een aantal geselecteerde beelden. jammergenoeg is de osx versie pas in mei op de markt. De classic versie is wel nog te downen. www.fotoware.com

ik ga die photo mechanic vandaag nog proberen..

Inmiddels ben ik een grote fan geworden van Photo Mechanic, werk er veel mee. maar helaas ook hier geen batch mogelijkheden voor wat betreft het 'find-replace' verhaal .

Nou, dat wordt weer 's snuffelen door applescript....

U wordt op de hoogte gehouden!

Erik

Yep het is te doen met applescript, al hoewel het niet echt eenvoudig is (maar daar wordt t niet minder leuk van... :P )

Je moet wel 10.3 gebruiken, je kunt je caption wijzigen middels SIPS (Scriptable Image Processing System), wat door de command line wordt aangestuurd, en die kan je weer middels applescript aansturen.

maak maar 's een ‘myphoto.jpg’ aan met de caption ‘koneinen’ en bewaar die op je bureaublad.

• Open de terminal en type: ‘[b:7fb3102ed0]sips -h[/b:7fb3102ed0]’
    om een omschrijving te krijgen hoe sips aan te sturen is.

• In de terminal type: ‘[b:7fb3102ed0]sips -g all /Users/erik/Desktop/myphoto.jpg[/b:7fb3102ed0]’
    Dit geeft je een overzicht van alle aanwezige infovelden…

• In de terminal type: ‘[b:7fb3102ed0]sips -g description /Users/erik/Desktop/myphoto.jpg[/b:7fb3102ed0]’
    het resultaat is: ‘description: koneinen’

• In de terminal type: ‘[b:7fb3102ed0]sips -s description paashaas /Users/erik/Desktop/myphoto.jpg[/b:7fb3102ed0]’
    hiermee bewaar je de description als ‘paashaas’ in de jpg weer…

• In de terminal type: ‘[b:7fb3102ed0]sips -g description /Users/erik/Desktop/myphoto.jpg[/b:7fb3102ed0]’
    Voila: het resultaat is: ‘description: paashaas’

Goed, dit is nog niet geautomatiseerd, maar je kunt een applescript dropscript maken wat eerst twee variabelen opvraagt, ‘zoek caption’ en ‘vervang caption’, en vervolgens middels sips (aangestuurd vanuit applescript (do shell script ‘sips -g blablabla’) de zoek-vervang functie uitvoert.

Je merkt het wel, het kan wederom met Applescript (wat niet?), alhoewel ik er nu geen tijd voor heb om dit ‘zomaar’ even voor je te programmeren.

Als je bekend bent met applescript, wens ik je er prettige paasdagen mee…

Er zullen echter prg-tjes beschikbaar zijn die het al reeds kunnen denk ik, een google deed mij al wonderen.

Anders mag je me altijd een pb-tje sturen,
dan kunnen we zien of ik je op een andere wijze kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

Erik Koldenhof

dat wordt een avondje puzzelen, maar toch, bedankt! Als dit me lukt, ben ik uit de brand 8)

[quote:f0bb3b87f3="nillio"]dat wordt een avondje puzzelen, maar toch, bedankt! Als dit me lukt, ben ik uit de brand 8)[/quote:f0bb3b87f3]

En…
Nog fijne paasdagen gehad?

Erik

Hebben ze bij Photo Mechanic toch op zitten letten: De nieuwe versie heeft een zoek - vervang functie! 8) :lol: :D :P

Betekent dit dat je ondertussen een jaar hebt zitten puzzelen op dat script? :wink:

nou nee. 'k heb gewoon braaf gecorrigeerd met Photo mechanic, 1 voor 1.