Snel scannen op 3200dpi???

Hallo,

Met mijn nieuwe Canoscan 9900F, gekocht om dia-reportages te digitaliseren en op dvd te zetten, duurt het scannen van 8 dia’s zo’n 68 minuten. Instellingen en setup zijn :

• Resolutie 3200 dpi voor een afmeting van 1,295 x 0,897 inch (ongeveer 4400 x 2880 pixels en 36MB is dit per dia).
  • unsharp mask ‘aan’ + remove dust and scratches ‘normal’ + quality ‘high quality’ + auto exposer ‘aan’ à ‘100%’ (vermoedelijk ‘vergrotingsfactor’??)
  • firewire aansluiting (drivers op tijd klaar : bravo canon)
  • cube G4 450mhz met 896MB ram, os10.2.4 , harde schijf barracuda IV 80gig 7200rpm.
  • mèt of zonder ‘surfen’ maakt niks uit dus geheugenbeheer doet zijn werk goed?

Is er iemand die hier ook gegevens over heeft (eventueel epson perfection 3200??) en zijn er suggesties om dit proces te versnellen zonder ‘kwaliteitsverlies’ ???

Terzijde : de scans zijn dan wel uitzonderlijk goed. Met de optie ‘graincorrectie’ op ‘hard’ kan je bijna ‘zwarte’ dia’s schitterend laten scannen.

Dank bij voorbaat
Davedive

Euh, waarom 3200 dpi?!

Als je ze niet gaat afdrukken is 72 dpi genoeg!
Op je scherm zie je het verschil niet tussen 300 dpi en 72 dpi!!

Wil je ze afdrukken dan is 300 dpi al meer dan genoeg!
En voor drukwerk is 300 dpi ook goed!

dus euh, 3200 dpi, aub!
niet doen :slight_smile:

btw: ik heb een epson perfection 3200.
Wat is de vraag juist?

Inderdaad boesboes,

Ik vraag me ook een beetje af wat het nut is van 3200 dpi.

t was toch voor dvd? scherm blijft 72 dpi, dus 3200 is wel lichtelijk overdreven. niet?

Greetz

Waarom 3200 dpi ?

Simpel, bèste kwaliteit scannen voor maximale precisieweergave in originele weergave. Een backup van elke dia op data-dvd bewaren voor latere bewerkingen, detailuitvergrotingen,…
Voor dvd-show dan : van alle pixels die je hebt ‘downscalen’ naar kleiner formaat : dit moèt gewoonweg altijd beter zijn dan gewoon op klein formaat scannen. Detail die je niet gescand hebt kan je nooit weergeven. Als je dan vermindert in pixels voor dvd dan hou je waarschijnlijk meer detail over dan als je dat detail nooit gescant had.

Ofwel is er iets mis met mijn logica.

Dus vraag blijft eigenlijk nog altijd : boesboes(btw. canon of epson of negatiefscanner?) of iemand anders met 3200dpi-scanner wat zijn de ervaringen qua snelheid met instellingen zoals ik heb?

Dank
Davedive

Waarvoor in godsnaam 3200 dpi? Als prepresser in een drukkerij vervloeken wij mensen die hun beelden op zo'n hoge resolutie inscannen. Afgelopen zaterdag moest ik nog terugkomen om over te werken omdat zo'n figuur ook een 'bestandje' van 4 gigabyte in elkaar geflanst had, terwijl hij (of zij) het documentje makkelijk een grootte had kunnen laten hebben van een 5 a 600 mb. Als je er van uitgaat dat je voor afdrukken uitgaat van 300 dpi voor kleur en grijstinten en 2540 dpi voor zwart/wit en allemaal 1:1 scant ben je in ieder geval verzekerd van een prima afdruk. Voor beelden op scherm heb je meer dan voldoende aan 75 dpi (72 is genoeg voor 640x480 en 75 dpi is meer dan genoeg voor 1280x960)

Marc

Leest iedereen wel goed?

3200 dpi is prima. Heb je wel nodig ook als je [b:c04e7445eb] dia’s[/b:c04e7445eb] scant. Dit levert een RGB-beeld op van ca 40 mb. Dit is goed te gebruiken voor een A3 pagina. Natuurlijk zet je de beelden daarna om naar 250/300dpi om te kunnen gebruiken voor een afdruk.

Scannen in een veel hogere resolutie heeft weinig zin, wanneer je een 100 ASA filmpje gebruikt ga je namelijk korrel zien.

Scannen op deze resolutie duurt inderdaad erg lang. Als je veel dia’s/negatieven hebt kan je beter proberen een deal te maken met een 1-uurs fotoservice. Deze scannen tegenwoordig de aangeleverde negatieven/dia’s namelijk ook in om ze af te kunnen drukken. Ik heb hier prima resultaten mee behaald, tegen een prijs waar geen diascanner tegenop kan. En het kost je dan dus ook geen tijd.

Oef, bedankt Appleholic,

Eindelijk iemand die mij begrijpt :cry: :cry:

Dia’s worden gescand : 3200dpi zal ik heus niet gaan gebruiken om een A4’tje te scannen ter archivering, so marc1966 en anderen : hold your horses. Prepress, en al die andere zaken van afdrukken, … zijn voor mij op dit moment niet van toepassing (trouwens om het origineel bestand van 4400x2880 pixels te verkleinen naar 640x420 duurt dit in photoshop… 10 seconden??).

Het originele ‘grote’ bestand opslaan als datafile laat mij toe om later (ik plan om toch wel nog enkele jaren mee te gaan, en de evolutie in visuele media is sowieso explosief) voor wie weet wat allemaal ('bleu ray’dvd en hd-tv) mijn nu ingescande, gedigitaliseerde diareportages naar een nieuw niveau te tillen zonder opnieuw te moeten scannen :smiley: (dat hoop ik toch)

cheers
davedive

[quote:62421b8265="Ja Rune"]Inderdaad boesboes,

Ik vraag me ook een beetje af wat het nut is van 3200 dpi.

t was toch voor dvd? scherm blijft 72 dpi, dus 3200 is wel lichtelijk overdreven. niet?

Greetz[/quote:62421b8265]
Houd er wel rekening mee dat we hier over dia’s praten en niet over foto’s van 10x15 cm! Hier heb je nou eenmaal wat meer dpi’s voor nodig om een redelijk plaatje te krijgen (een dia is een beetje kleiner dan een tv-scherm hè?).

3200 is misschien wat overdone voor dvd, maar de helft is denk ik niet overdreven.

Ik weet wel als ik met mijn flatbed op hoogste resolutie scan, waarbij de afbeelding tevens vergroot moet worden (zoals bij een dia) dat het vrij lang kan duren.

Aah, ok tx, weeral iets bijgeleerd

Greetz

Ok, heb me ondertussen neergelegd bij de tijdsduur van het scannen want ..... hèt grote voordeel van osx en unix core komen hier wel naar voor : het systeem laat genoeg ruimte, qua ram-gebruik, om géén enkele invloed te ondervinden als ik naast dat scannen ook nog andere taken uitvoer (ik probeer wel iedere keer maar 1 programma naast het scannen te openen).

Dus lekker surfen, mailen, … terwijl op de achtergrond de scanner mij om het uurtje eens 5 minuutjes aandacht vraagt om : nieuw batchscanning in gang te steken, preview te vragen en scanning te starten. Na het beëindigen van het scanprocess verwittigt een geluidssignaal me daarvan en volgt het volgende.

Fantastisch toch die jaguar onder de kap :smiley: (ik zou dit in ieder geval niet met xp aandurven)

Bedankt voor alle reacties
davedive

Dave, Ik zou persoonlijk al die filter-instellingen uitzetten tijdens het scannen. (unsharp mask, remove dust and scratches, auto exposer) En dit naderhand met mbh van de Photoshop Batch functie laten toepassen op de gescande beelden. Je zal zien dat het scannen dan stukken sneller gaat.

Je kan dan overdag alles scannen, en je laat Photoshop 's nachts bijvoorbeeld alle beelden bewerken met de filter-instellingen die je hierboven hebt genoemd.
Dan kan je 's ochtends je bewerkte beelden op dvd zetten als backup.

ps.
“Auto exposure” is een automatisch belichtingsfilter, geen verschaal-factor.

Good luck,
Herman.