Snelheden Firewire vs USB2 (+opladen)

Hey MedeForumGebruikers,

Wie heeft er ervaring met de snelheden van de iPodmini aan Firewire en USB2??

Ik wil nl de iPodmini gaan kopen (4 of 6GB is nog niet zeker) en omdat mijn USB2 poorten vol zitten wil ik eventueel de Firewirekabel (of dock) bij kopen. Is de Firewire even snel dan de USB2?? En kan ik ook opladen via Firewire??

Gegroet,
iDD

firewire is sowiezo sneller. Het verschil tussen usb en firewire is dat de usb snelheid gedeelt wordt door het aantal apparaten. Dus als je usb 2.0 hebt 4 poorten op een usb bus dan wordt het 480mb/s gedeeld door 4. Langzaam dus, en daar komt ook nog bij dat usb puur op de cpu werkt.

Firewire heeft een eigen cpu (chip) die er voor zorgt dat de verbinding altijd op 400mb/s zit, het maakt dus niet uit hoeveel ipods je er aan gooit, plus het voordeel dat het maar heel weinig cpu gebruikt.

En het opladen werkt ook gewoon met firewire is dat niet even mooi, het is snel, laad op maar is wel klere duur.

greetz maarten

Die laatste zin van daydreamer is wel erg onduidelijk :?

USB2 is in cijfertjes net ietsje sneller dan Firewire, maar in de praktijk is het precies andersom. Echter denk ik dat je het verschil niet zal merken, dus je kan prima die USB 2 kabel gebruiken; een Firewire kabel lijkt mij een beetje zonde van je geld...

FireWire is sneller dan USB2.0 als je veel kopieert aan een stuk door. Als je af en toe een liedje overzet merk je het verschil niet.

Grappig is dat je vroeger alleen met FireWire op kon laden. Dat je ook met USB op kan laden is pas van de laatste tijd.

Dus als je poorten te kort komt kan je gerust FireWire gebruiken. Let wel, enkel de grote (6 pins) FireWire poorten hebben voeding. Sommige laptops hebben mini FireWire poorten, daarmee kan je niet opladen.

Als je interesse hebt, ik heb nog wel een setje liggen en volgens mij ook nog wel een mini dock.

nadeel van usb is dat het processor intensiever is. firewire daarentegen heeft eigen controllers die er voor zorgend at er taken niet naar de proc gaan, maar uit gevoerd worden in de controller. 1 van de redenen dat fw sneller is dan usb

greetzz

Sorry dat ik hier reageer, maar na lang zoeken kan ik toch niet vinden wat ik wil weten.

Wat is USB2.0 is dat wat anders dan USB.
Als mijn vader nou een vrij oude bak heeft met XP (ja hij weet het zelf ook) en wil een iPod mini erop aansluiten, kan dat dan?

Ik wil er namelijk morgen een voor hem aanschaffen, hij is zondag jarig, de bofkont…

USB 2.0 is gewoon USB versie 2.0

USB is dus versie 1, een stuk langzamer dan USB 2.0, oorspronkelijk bedoeld voor dingen zoals muizen, toetsenborden, printertje etc.

USB 2.0 is een stuk sneller, geschikt voor harde schijven en backward&forward compatible. Dat betekend een USB 1 apparaat kan aan een computer met een USB 2.0 poort en een USB 2.0 apparaat kan aan een USB 1 poort.

Dus om een lang verhaal kort te maken de mini kan op de XP machine met een USB poort maar e.a. zal een stuk trager werken

top, bedankt, ren ik meteen de stad in...

Thnxs voor de info mensen. Heeft eventjes geduurd, maar ik heb m!!!

iPod Mini Silver a 4GB. Helaas was de dock nog niet geleverd. Maar daar ga ik vrijdag ff om.

Zo VET apparaatje. Super klein, goed leesbaar scherm. Klikwiel is in notime gewend. :smiley:

Is nu aan t laden en net klaar met muziek overzetten. Kan haast niet wachten tot ik m kan gebruiken *zucht… wat zijn 2uur lang :wink: *

@Goes: je pa kan ook voor een paar tientjes een USB2 pci-kaart in z'm PC erbijzetten.... Werkt wel een stuk prettiger....

[img:5becaa6910]http://www.weethet.nl/images/hardware/speed_interfaces.gif[/img:5becaa6910]

@ pepe

wat wil je met die grafiek zeggen, het zijn theoretische snelheden
Firewire is in de praktijk wel een stukje sneller dan usb 2.0

greetzz