Snelheid brander

Weet iemand wat de snelheid van de cd/dvd brander in de G5 is. als je "best" aanklikt? Het beste voor audio masters is eigenlijk 2x de snelheid, maar "best" is veel sneller en heeft volgens mij meer te maken met het afstemmen van snelheid harde schijf naar brander? Ik vraag me dus af wat nu het best is???

Best is de hoogste snelheid die de media toestaan. Een superdrive kan meestal op 24x branden. Als je cd recordable niet verder kan dan 12x zou hij dat als maximum aan moeten houden.

Voor audio geldt dat sneller branden de kans op jitter (cq storing) en uitleesproblemen vergroot. Afhankelijk van hoe goed je cd-speler is in het uitlezen van cd’s natuurlijk. Er schijnen mensen te zijn die te snel gebrande cd’s herkennen…alleen of dat ook in een blinde test gebeurt weet ik niet. Gewoon experimenteren met wat het beste bevalt, meestal gaat het met audio prima tot zo’n 8x.

Best is dus de technisch haalbare maximum snelheid, niet persé de beste voor uitlezen in andere loopwerken/compatibiliteit.

Bij DVD moet je nog veel meer opletten op hoe snel je hem brandt want de DVD spelers hebben aanzienlijk meer problemen om gebrande DVD's goed uit te lezen dan een CD speler met gebrande CD's. Dat komt omdat de data bij een DVD veel dichter bij elkaar staat dan bij een CD. Bovendien is DVD-R nog vrij nieuw vergeleken met CD-R dus dat spreekt voor zich. Het is leuk een aardig als een SuperDrive op 8 keer kan branden maar dan valt te bezien of een gewone DVD speler dat uit kan lezen. Je kunt beter op langzamere snelheden branden dan is de kans op problemen het kleinst. Natuurlijk kost dat tijd maar als je het geduld op kan brengen zit je minder snel te vloeken omdat die traag gebrande schijf eerder zal werken dan een snel gebrande schijf. :lol:

Dat was nou ook min of meer de reden dat ik deze vraag stelde. "Best" is dus eigenlijk misleidend, ofschoon ik nog niet echt problemen heb gehad met masters dat ze niet goed worden uitgelezen.. Toch zou ik iedereen adviseren om voor professionele doeleinden de brandsnelheid zo langzaam mogelijk te houden!

nou...niet zo laag mogelijk, maar 2 speed is in iedergeval goed. Daar zet ik hem altijd op, en dat wordt door fabrieken goed bevonden. 4 speed is trouwens ook prima! Hoger zou ik niet gaan. Maar bij 1 speed draait de cd niet snelgenoeg om lekker stabiel te zijn.