Snelheid dataverkeer bij meerdere gebruikers

Een vraagje. Ik ben binnenkort van plan om een netwerk in het appartementencomplex waar ik woon op te zetten. Wij hebben geen kabel en adsl verbinding maar sinds kort wel een draadloos internet optie. Omdat de maandkosten van zo'n aansluiting best wel hoog zijn, dacht ik dat ik zo'n verbinding misschien wel kon delen met 2 buurmannen en zo de maandkosten door drieen te kunnen delen. Downloadsnelheid is 2Mb en upload 512 Kb. Netwerk die we willen aanleggen moet draadloos zijn. Mijn vraag is of de snelheid veel achteruit gaat als je met z'n drieen zo'n aansluiting deelt en heb ik hier genoeg aan een hardware router. Of moet ik een computer als router laten fungeren. Ben nog vrij nieuw in het hele netwerk gebeuren. Heb al op de forums gezocht maar kon niet voldoende informatie in winnen. Misschien heeft iemand een betere oplossing, dan hoor ik dat ook graag. Alvast bedankt allemaal.

Je kunt een computer instellen als router, maar een hardware router is eigenlijk makkelijker (je kunt bijvoorbeeld ook het airport basisstation gebruiken als router).

Met zon verbinding zijn er eigenlijk weinig problemen als je het alle 3 gebruikt voor te surfen; het kan wel zo zijn dat als je begint met downloaden tegen hoge snelheid van iets dat de andere hier wel ns hinder van, kunnen ondervinden.

Maar hier zitten we ook gewoon met 3 op zo’n aansluiting

Ehm informeer eerst eens hoe ze authenticeren dat jij ook daadwerkelijk jezelf bent. Als je namelijk een wifi kaart van hen krijgt wordt het een btje moelijk om dat te delen met meerdere gebruikers... Ja je kunt dat wifi kaartje in een machine duwen en die dan gebruiken als router, maar dan moet je alsnog kabels aanleggen naar je buren.

het gaat namelijk zo, ik heb van de provider een antenne gekregen die hun signaal oppikt. Deze antenne is met een ethernetkabel aangesloten op mijn airport extreme base station. Wat de bedoeling is dat we alleen maar het internet delen. Ik hoef niet op hun systeem en zij ook niet op de mijne. Het gaat puur om internet. Wat de snelheid betreft, hoe gaat dat in theorie. Mag je zeggen van ik heb een downloadsnelheid van 2Mb delen door drie, dan heeft ieder zeg maar 700 Kb. Of is dit niet zo. Wat moet ik in mijn situatie, met de hardware die ik al heb, nog hebben. Ik heb een

• antenne met ethernetkabel
  • airport extreme
  • 17" powerbook.

hoor het graag

heb trouwens een vaste ip adres gekregen en toestemming om er een router aan te zetten

Je hebt al bijna alles in huis om aan de slag te kunnen. Jouw buurmannen hebben een WiFi kaartje nodig, zodat zij jouw Airport Extreme Base Station kunnen benaderen. That's it!

Je krijgt daardoor een netwerk met 3 computers.
Die van jou en de 2 van je buurmannen.

Je hebt dus een potentieel beveiligingsprobleem, want jullie kunnen elkaars spullen benaderen.
Jij kunt bijvoorbeeld printer bij de buurman. En jouw buurman kan de schijf van de andere buurman benaderen.
Dat zijn zaken die je kunt afschermen en waar overheen is te komen, maar het vergt wel even extra aandacht.
En het kan uiteraard ook een voordeel zijn, als je bestanden met elkaar wilt delen.

Controleer wel eerst of jouw buurmannen jouw Airport Base Station kunnen benaderen. Als de muren te dik zijn, dan kan het bereik flink teruglopen.
Ga daarom met jouw PowerBook 17" bij de buren langs en kijk of je daar voldoende signaal ontvangt. Als dat goed is, dan kunnen zij hun WiFi kaartjes aanschaffen.
(Lukt het niet, dan is het jammer en kun je die PowerBook maar beter bij mij inleveren :stuck_out_tongue: :wink: :lol: )

Het soort WiFi kaartje voor je buurmannen is uiteraard afhankelijk van de soort computer die zij eraan gaan hangen.

Succes!

de antenne komt bij de bovenbuurman. Ik heb hem nou aan het gebouw hangen maar omdat we met de vereniging van eigenaren hebben afgesproken dat we niks aan het gebouw mogen hangen, moet deze nu verplaatst worden naar mijn bovenbuurman. Hij heeft namelijk een balkon en ik niet. Daar zou dus de router moeten komen. Ik had gedacht aan een van linksys. Ik heb gehoord dat het bereik van de airport's best wel slecht zijn. Antenne bereik van de 17" powerbook is natuurlijk ook niet zo denderend. Heeft er toevallig iemand ervaring met de externe antenne aan een airport extreme?

je hebt toch ook een router nodig? Is het mogelijk om met de airport extreme alleen, 1 internetverbinding te delen?

Nee dat kan ook met die Airport alleen maar ik vind het maar een prut constructie. Op dit moment kun je op geen manier de downloadsnelheden van je buren beinvloeden en over het surfgedrag nog maar te zwijgen. Als ik jou was zou ik een losse linux/NetBSD doos draaien die een transparante proxy doet ( en je dus kan zien wat er gesurfd wordt ) en ook wat firewalling doet.

Verder is het zo voor iedereen mogelijk om lekker mee te surfen en daar zijn mensen op dit forum niet zo vies van :wink:

airport extreme en dr bott antenne? ik vind de bereikbaarheid ferm hoor. In vergelijking dan met andere merken?

Het zou me echt verbazen dat er iets beters zou zijn.Trouwens, als je airports extremes gebruikt, kun je eventueel nog uitbreiden met meerdere basisstations ovor beter bereik.
Dit is ONMOGELIJK bij andere merken.

Ik snap 't geklungel hier niet helemaal. 2MBit is zát voor 3 gemiddelde internetters (surfen, mailen). Als iemand flink zit te downloaden kan het inderdaad misschien een beetje hinderen.

Koop de Airport Extreem met optie om een antenne erop aan te sluiten en probeer 't eerst zonden antenna. Loop een beetje rond met je laptop om te kijken wat 't bereik is. Is 't niet genog sluit je een antenne aan (ik heb hier nog een 7 meter verlengkabel N-male N-female en 2.4 GHz hoek-reflector antenne - 13 dBi liggen die nooit gebruikt zijn - staat te koop).

En nee, je hebt niet automatisch toegang tot de hardeschijven van je buren en/of printers. Dat valt allemaal best mee. Je hebt overigens geen extra router nodig. Steek de internet connectie gewoon in de Airport.

[quote:0ef9ed6e88="Fuji"]Dit is ONMOGELIJK bij andere merken.[/quote:0ef9ed6e88]

Bridging, ja, is wel mogelijk met andere merken… of 't altijd probleemloos gaat is een tweede :wink:

Als je hardware hebt die niet decent kan bridgen dan heb je echt megarommel van de bovenste plank.

aangezien de internet antenne bij de bovenbuurman zit en hij geen apple heeft maar windows, heb ik geen zin om mijn airport bij hem te stallen. Wij zouden dan toch een basestation van een ander merk aan moeten schaffen. Iemand al ervaring met syslink qua bereikbaarheid van signaal. En adriaan, hoeveel kost de antenne?

Ik heb het zo: Binnenkomend sinaal opvangen met een linksys wap 11, van daaruit naar een switch,en van daaruit naar een 2e wap. Deze wap verbinden met een omni antenne, en bij instellingen de mac adressen van alle pc wireless kaartjes van betalende buren invullen, om het meeliften uit te sluiten. Hier 4 buren 1.5mb verbinding. Gaat perfect. kat in't bakkie.

btw Dat linksys spul werkt perfect

[img:cdf5adb103]http://www.hubshop.nl/Displays/SD15.jpg[/img:cdf5adb103] 2.4 GHz hoek-reflector antenne - 13 dBi voor 59 euro

De 7 meter verlengkabel N-male N-female verkoop ik voor 40 euro (ja, deze kabels zijn erg duur).

Bijelkaar voor 85 euro. Allemaal nooit gebruikt.

adriaan, hoe groot is die antenne?

he jackgr. Bedoel je 1,5 mb verbinding gesamenlijk of ieder deze snelheid? Hoe gaat het eigenlijk als iedereen nou gelijktijdig aan het downloaden is? Is dat dan nog vooruit te branden of wordt dat niks?

Geen idee [ik schat zo'n 30-40cm in de lengte], hier [url=http://www.hubshop.nl/Product.asp?WebsiteID=2&ProdID=46&CategoryID=30&MasterCategoryID=10]meer info[/url].