Snelheid iBook G4 als stroop!

Ik heb vaak veel apps openstaan en wanneer ik Photoshop 7 erbij zet en er wat in gewerkt heb (niets bijzonders!) dan wordt m'n hele comp (iBook G4 + 10.3.9) zo traag als wat. Ik kan er geen geheugen meer bijstoppen (vol) en alleen de comp uitzetten en weer opstarten geeft me voldoende snelheid terug. Nu vroeg ik me af of de stroperigheid minder zou zijn als ik delen van Photoshop (mappen met brushes, styles, etc.) zou opschonen! Voordat ik ga experimenteren, wil ik weten of de kans op succes groot is. Wie?

Wanneer je lang met Photoshop hebt gewerkt kan je het volgende doen om geheugen vrij te maken: edit > purge. Verder kan je met bijvoorbeeld OnyX je systeem onderhouden (gratis).

Afgezien van onderhoud, voldoende geheugen, zowel RAM alsook harde schijfruimte, kan je ook widgets nog uitzetten met een hack. MacOSX 10.4 maak ook anders gebruik van de grafische processor, danwel heb je meer videoRAM nodig, danwel een snellere CPU. Op een iBook met 32 MB video geheugen, draait 10.3 merkbaar sneller dan 10.4.

Da's dan zeer vreemd. Want hier draait Tiger (10.4.6) merkbaar sneller dan toen ie op Panther (10.3.9) draaide op m'n iBook G4 1,07 Ghz.