Snelheid kabelinternet en Firewall - Heeft het een invloed op het ander

Hallo,

Ik vind dat mijn downloadsnelheid ondanks Chello kabelinternet te traag gaat. Alleen Speed Download haalt hoge snelheden. Verversen van internetpagina's en newsgroups (via Hogwasher) loopt erg traag.
Kan dit prbleem met de ingebakken firewall van OSX te maken hebben? Waar kan ik die trouwens aan-/uitzetten??? Heeft een andere chelloklant nog tips om de snelheid te verhogen?

Thnx
Trage Hankie

Hoi, ik zag toevallig dit op [url=http://www.macfxit.com]MacFixit[/url]

Slow Internet with Firewall Enabled Peter Zieseniss offers additional insight on the previously reported problem where enabling the Firewall when using an AirPort connection causes dramatically lower speeds:

"It seems that if you run an ipfw utility like BrickHouse to configure your firewall, it may get corrupted if you use it in combination with 10.2.x. The symptom (which, again has occurred at some point on at least 70% of my clients' Macs) is the following: under 10.2.x the internet connection of a given machine will suddenly become unbearably slow, but it still works–ie: if you wait 10 to 15 minutes, the apple.com page will load.

"I have found, almost by chance, that, in 100% of the cases, the fix was to delete the 'Firewall' folder from /Library/StartupItems/ and run BrickHouse to install a fresh firewall config. In short, I would recommend the person having the slow internet connection to look at their G4's firewall config.

"Finally, it seems that the ipfw (BrickHouse) firewall gets corrupted nearly every time someone turns file sharing on/off, then go to the firewall tab of the Sharing prefpane and get a warning that other firewall software is running."

Hopenlijk heb je er wat aan.

Groeten,

Frans

Sorry, link in voorgaande stukje is verkeerd.

het Moet zijn Dez is wel goed

Ik ben geen chello gebruiker, maar ik kan je wel vertellen waar je de firewall instellingen kunt vinden. Ze staan standaard uit als het goed is. Systeemvoorkeuren/samengebruik/firewall Als ik bij mijn basic-adsl account de firewall aanzet, loopt de snelheid iets terug, maar zo traag als een slak wordt het nooit.

Thnx LoveChild en Frans. Ik weet nu dat het niet aan de Firewall ligt en ga maar eens een pittig woordje wisselen met Chello.

Groetso

Hankie

Ik ben ook geen chello gebruiker en toch zie ook ik mijn snelheid soms drastisch teruglopen.Gebruik ik een andere computer dan heb ik het probleem niet.Vanochtend wilde ik de nieuwe Ati driver downloaden.Geschatte duur 6 uur,voor 10.2 mb met adsl!!!.Nadat ik Brickhouse even uitgezet duurde het 1 minuut.Kan toeval zijn.Kan aan de site liggen?Ga dat artikel maar eens even lezen. ???

[quote:post_uid0="Torz"]Ik ben ook geen chello gebruiker en toch zie ook ik mijn snelheid soms drastisch teruglopen.Gebruik ik een andere computer5{obleem niet.Vanochtend wilde ik de nieuwe Ati driver downloaden.Geschatte duur 6 uur,voor 10.2 mb met adsl!!!.Nadat ik Brickhouse even uitgezet duurde het 1 minuut.Kan toeval zijn.Kan aan de site liggen?Ga dat artikel maar eens even lezen. ???[/quote:post_uid0] dat lag niet aan ADSL, maar aan de ATI site bij mij was de geschatte tijd op een gegeven moment bijna 20 uur, toen heb ik bij de reakties op versiontracker een mirrorsite gevonden en toen had ik hem in 2-3 minuten!!  mijn adsl is over het algemeen erg stabiel (ook met netbarrier --> dus OSX firewall). downloaden met Internet Explorer gaat op ongeveer 48-52 Kb/p.s. en met de laatste versies van Chimera Navigator haal ik ruim 70Kb/p.s. heel vreemd, maar aangezien die het erg goed doet gebruik ik bijna alleen nog maar chimera!! (wel de latest builds).

HS-L

Chimera gedownload(gelukkig geen 20 uur overgedaan),gaat inderdaad met snelheden die ik tot nu toe nog niet had gezien.(73 kbs).Ik heb ook andere mensen horen klagen dat mxstream soms traag is.Het aantal mensen dat dit gebruikt is ook drastisch toegenomen.Misschien is de oorzaak simpelweg het vele aantal gebruikers op bepaalde tijden.

Ik gebruik bij mijn vriendin chello. Daar ging het op het een gegeven moment ook zeer langzaam. Heb toen gewoon chimera daar erop gezet en nu werkt het weer lekker snel.

Echter als ik mijn PB hier aan de kabel hang met IE gaat hij ook als een trein. Dus waar het nu precies aan ligt…

Misschien dan toch the bottleneck theorie? ???

[quote:post_uid0="Torz"]Ik heb ook andere mensen horen klagen dat mxstream soms traag is.Het aantal mensen dat dit gebruikt is ook drastisch toegenomen.Misschien is de oorzaak simpelweg het vele aantal gebruikers op bepaalde tijden.[/quote:post_uid0] met kabel internet is dit inderdaad het geval je deelt je lijn met je hele straat of wijk, was het handigst met TV, maar daar heb je nu met kabelinternet weer last van.!! maar met MXstream deel je geen lijn, je hebt je eigen lijn naar de KPN liggen en dus gaat het niet op. als mxstream traag is ligt dit over het algemeen aan de site of server die jij probeert te benaderen, want daar geldt het bottleneck effect wel!(>>==>><----<<hoe drukker hoe trager)

HS-L

Hoi,

zoals ik al in een ander threadje schreef, de standaard ingebouwde apple firewall is in een aantal opzichten beperkt, het gebruikt ipfw en overschrijft het hele ipwf configuratie bestand. Een goed firewall utility overschrijft alleen maar de waarden die nodig zijn. Als je 1 firewall utility gebruikt moet je het gebruik beperken tot dat ene. 'Er zijn velen wegen die naar Rome leiden', zogezegd alleen in dit geval zitten ze elkaar helaas nogal eens in de weg…

Een goed ingestelde firewall zal het internetverkeer niet vertragen, alleen blokkeren op de poorten en manier zoals je hebt ingesteld. Neemt niet weg dat een verkeerd ingestelde firewall het tegenovergestelde bereikt of ook voor vertraging kan zorgen. ipfw is een krachtige firewall met veel potentieel, veel 'simpele' unix commando's herbergen veel kracht en potentie van mogelijkheden. Het verkeerd schrijven of het corrput raken van configuratie bestanden van commando's als ipfw kunnen desatreus zijn. Verder kan het regelmatig repareren van de privileges van de  opstartschijf geen kwaad. Dat kan met diskutility.

Een utility/tweak wat ik altijd heb gebruikt is broadbandoptimizer:

http://www.enigmarelle.com/sw/BroadbandOptimizer/

Het stelt een aantal parameters in de tcp/ip laag opnieuw in die gunstiger kunnen uitpakken voor snelheden met kabel. Het kan ook via de teminal worden ingesteld.

Ik dacht dat 10.2 dit standaard aanboord had (de eerdere versies niet) maar 10.2.1 heeft de 'oude' ongunstige instellingen weer terug gezet, zodoende heb ik het recentelijk weer geinstalleerd.

suc6

obi

Gouwe tip Obi Wan Kenobi. Ik heb BroadbandOptimizer nu even lopen, maar het scheelt drommels veel!!!!

hankie