Snelheid LAN-poort Airport Extreme

Beste forum leden,
Ik heb thuis een Ziggo internet abonnement van 600Mbit, en heb daarvoor deze week hun ConnectBox ontvangen.
De Connectbox staat in bridgemodus, en is via een utp kabel aangesloten op een airport extreme (AE), de AE functioneert als router.
Op het wifi netwerk van de AE meet ik downloadsnelheden van 600 Mbit, dat is dus helemaal ok. Echter, alles wat ik via een LAN-port (bekabeld) aansluit haalt maar een snelheid van max 90 Mbit. Ergens wordt de snelheid van de LAN poorten dus gemaximeerd op 100 Mbit. De AE extreme is van de laatste versie, en zou Gbit LAN poorten moeten hebben. Hebben jullie enig idee wat voor de lage snelheid kan zorgen op de LAN poorten? Dank voor het meedenken!

Wat voor ethernetkabel gebruik je precies? CAT5? CAT5E? CAT6?

En wat hangt er aan de andere kant voor apparaat aan?

Ik denk dat de kabel CAT5 zijn. Weet ik niet zeker maar daar ga ik veiligheidshalve maar van uit. Eenzelfde kabel is gebruikt om van de modem naar de AE te gaan, en de AE haalt via het draadloze netwerk de volle snelheid van 600 Mb, vandaar mijn gedachte dat de kabel niet direct de beperkende factor kan zijn. Maar zeker weten doe ik het niet.

Uiteindelijk hangt er achter de AE nog een andere AE, aangesloten via een kabel. Die haalt draadloos ook maar 90 Mb, vandaar dat ik probeer terug te gaan in de ‘keten’ om na te gaan waar de drop in snelheid in eerste instantie door wordt veroorzaakt…

Als de eerste AE (die aan de modem hangt) een draadloos netwerk met een downloadsnelheid van 600 Mb kan creeren, dan moet via de LAN poorten toch ook een vergelijkbare snelheid kunnen worden gehaald?

Begin met zo weinig mogelijk apparaten en kabels aangesloten. Als het dan goed werkt, voeg je een apparaat toe en kijk je opnieuw etc.

Haal de tweede AE eens weg, als die geen gigabit ondersteund, of niet haalt vanwege de gebruikte kabel valt mogelijk de eerste AE terug op 100mbit. Ik weet niet of dit specifiek geldt voor de AE, maar bij meerdere routers en switches is dit standaard gedrag.

@ TheBigZ en irbob, dank voor jullie reacties.
Binnenkort wordt alle bekabeling vervangen en kan ik dus goed gaan experimenteren/dingen gaan uitsluiten. Ik zal mijn bevindingen tzt hier delen.