Snelheid van een iPod HD?

Ik ben van plan een 30 gig iPod van iemand over te nemen. Ik wil hem voornamelijk gebruiken als juke box in de auto, en als externe firewire HD voor m'n PowerBook.

Nu vroeg i me af of de iPod HD wel snel genoeg is om grote bestanden snel te openen en op te slaan.

Ik heb zelf ook een iPod 30 gig en een powerbook. ik geen enkel probleem met enige vertraging als ik iets wil openen of opslaan. werkt heel goed! :mrgreen:

Ik denk dat dat wel goed moet gaan. Ik heb weliswaar geen iPod, maar wel een vergelijkbare mobiele externe HD. Zit gewoon een laptopschijfje in die weliswaar op een lagere snelheid draait als andere schijven. Maar volgens mij moet dat voor grote bestanden in principe geen probleem vormen.

Tenzij je hem wilt gebruiken voor videomontage, want dan raad ik je toch wel een 7200 RPM schijf aan.

Je moet wel op letten, want als je je iPod lang achter elkaar als externe hd gebruikt dan wordt ie heel erg warm.

iPod HD is geen snelheidsmonster, maar normale bestanden enzo opslaan en openen is geen probleem..

Heb volgens mij een keer getest op 5MB per seconde of iets dergelijks…

[quote:58b2495b19="maceddy"]iPod HD is geen snelheidsmonster, maar normale bestanden enzo opslaan en openen is geen probleem..

Heb volgens mij een keer getest op 5MB per seconde of iets dergelijks…[/quote:58b2495b19]

…serieus maar 5? Met FireWire haal ik bijna 45 megabyte per seconde… :? …stukken sneller dan mijn USB 2.0 externe HD die op 25 blijft hangen.

Let inderdaad wel op dat je iPod nogal warm wordt bij langdurige HD activiteit. Als scratchdisk legt hij het genadeloos hard af tegen een interne HD als gevolg van een gebrek aan busbandbreedte t.o.v. S-ATA/SCSI. Hij moet dan flink heen-en-weer schrijven door dat flessehalsje.

Kortom: prima jukebox, goede backup schijf, minder als volledige vervanging van een HD

volgens mij was het een 2400 of 3200 RPM schijf... weet ff niet meer waar ik dat van had.. (of was het een 2900??)

kan iemand dit bevestigen?

Na lang zoeken wel iets gevonden...

[quote:1f51c44c82=“www.everymac.com”]Uses a Toshiba 4200 RPM ATA-5 (FireWire, IEEE-1394a) drive?[/quote:1f51c44c82]

En dit kom ik op meerdere sites tegen…
Dan isie voor een 4200 toeren schijf niet echt rap :?

edit:
Bron:
http://www.everymac.com/systems/apple/consumer_electronics/stats/ipod_3rdgen.html

4200 is standaard in laptops hoor. Vaak snel genoeg voor de meeste dingen. Ik heb op mijn externe mobiele schijf zelfs al eens voor een schoolproject een film gemonteerd in iMovie. Dat liep beter als op de interne schijf van mijn iBookje. Voor het daaropvolgende montageproject was er overigens wel genoeg geld beschikbaar om een LaCie D2 schijf te kopen.

Ik zeg ook niet dat 4200 RPM schijven per definitie traag zijn, maar VOOR een 4200RPM schijf is ie errug traag..

In mn iBook zit ook een 4200RPM schijf en die is aanmerkelijk sneller dan mn iPod…

Komt door de cache denk ik...

zet je iBook maar eens in Target mode, en sleep wat bestanden
over-en-weer, dan is die iBook helemaal niet zo denderend snel…

Ok, bedankt voor jullie reacties... ik ga dan toch maar opteren voor een firewire 800 250GB HD van LaCie. Wij werken met veel en grote bestanden, dus af te leiden aan de reaties is een iPod als HD niet echt aan te raden voor professioneel gebruik.

Inderdaad. Wanneer het voor privegebruik is zal hij nog wel voldoen. Maar zodra het professioneel is kun je beter op safe spelen.