Snelheid van internet op 1 netwerk verschilt enorm..!

Hoe kan de snelheid van internet van verschillende computers op mijn draadloze Airport Express netwerk zo enorm verschillen? Tussen verschillende momenten op de dag verschilt de snelheid van internet vaak, maar nu merk ik dat op HETZELFDE moment de snelheid op hetzelfde netwerk enorm verschilt. Via de test van Macbidouille gemeten is de snelheid van mijn ADSL verbinding op mijn iMac G5 bijvoorbeeld 652.778 Kbps en dat is volgens mij erg langzaam, terwijl op hetzelfde moment de iMac G3 (nota bene!) een snelheid meet van 2756.342 Kbps !! 4 x zo snel op die ouwe iMac. Het zelfde netwerk, ze staan nu in dezelfde kamer. Enige verschil is verder dat de G3 op het netwerk aansluit met D-link en de G5 met een Apple-kaart. Hoe is dit enorme verschil te verklaren??

Heb je toevallig op een van beide QOS aan staan ? Die kaapt standaard (ik geloof) 10% van je bandbreedte weg. Dat verklaard het verschil overigens nog niet helemaal...

Kijk daarnaast eens na of er misschien kabeltjes in de langzame mac loszitten dat wil ook nog wel eens helpen.

rob

Wat is QOS? en hoe kan ik dat zien? Ik heb bij mijn iMac G5 alles draadloos, muis en keyboard - bij de G3 niet. Maar dat kan het verschil toch ook niet verklaren? Verder heb ik voor een goed vergelijk alle andere programma's behalve Safari uitgezet.

QoS = [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service]Quality of service[/url].

Hoe ver staan de Macs van het accespoint?

Ze staan vlakbij, G5 nog dichterbij dan de G3. De G5 staat zo'n 3 meter van de Airport Express, de G3 zo'n 7 meter (terwijl die dus 4x zo snel internet heeft!) Ik snap er niks van!

Wat zit er allemaal tussen de accespoint en de (langzame) G5? Muren / vloeren met gewapend beton, een tv, radio, magnetron etc....?

Deze kaart zit waarschijnlijk ook in je G5. Zou je net als de persoon op het plaatje eens kunnen kijken of de antenne wel goed vast zit?

Er zit helemaal niks tussen!