Snelheidsverschil hub of switch

Is er een merkbaar snelheidsverschil tussen een hub of een switch ? En dan heb ik het niet over het overzetten van data in een netwerk maar gewoon over thuisgebruik en internet.

Hier zitten we met vijf achter een hub en internet is enorm traag (trager als normaal bij kotnet) zou dit kunne liggen aan de hub of iets anders

Hub stuurt alle signalen naar alle kanten. Switch doet dit niet dus in theorie scheelt dit wel behoorlijk. Vier van de signalen gaan voor niks over het netwerk.

Ik de praktijk weet ik het niet omdat ikzelf geen hub heb. Ik weet wel dat als mijn kinderen zitten te X-boxen met zijn tweeen (2 xboxen-online-live) en dat als ik dan ook nog iets zit te frotten op internet ze gaan vloeken omdat ze dan bandbreedte tekort komen.

In zijn algemeenheid is een switch sneller dan een hub, dit doordat een switch een dedicated verbinding met het gekozen netwerk device maakt. Of het ook nog van invloed is op relatief trage Internet verbinding durf ik niet te zeggen.

De hub of switch zal alleen invloed hebben op het lokale netwerk. Op het internet verkeer zelf heeft het absoluut geen invloed. Maar als je met meerdere mensen tegelijk zit te internetten kun je beter gebruik maken van een switch, dan van een hub. Het lokale netwerk wordt dan beter benut.

Je hebt waarschijnlijk een 100 megabit per seconde hub?

Je internet aansluiting zal niet sneller zijn dan 1 of 2 megabit per seconde.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je hub zoveel vertraging oplevert dat de snelheid van je LAN lager wordt dan je internet verbinding. Het lijkt me dus dat de oorzaak waarschijnlijk ergens anders ligt.

Hoe laag is de snelheid van je internet? Heb je dat gemeten door bijvoorbeeld een groot bestand te downloaden of gebruik te maken van zoiets als www.speedtest.nl? En wat is de theoretische snelheid van je aansluiting?

Jan

Voor die perikelen had ik al een draadje gestart http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=32167&highlight=

Deze was om te kijken of een hub het verschil zou kunnen maken maar blijkbaar is dit niet het geval, jammer dan moet ik doorzoeken. Bedankt voor de hulp

Nog even het verschil samenvatten (mij wordt het niet geheel duidelijk uit het bovenstaande);

In een netwerk wordt data in pakketjes verstuurd.
Een hub stuurt een pakketje dat door een computer op het netwerk wordt gezet naar alle aangesloten computers, waarna de computers waar het niet voor bedoeld is, het pakketje negeren. Een pakketje dat op een netwerk van 5 macs wordt aangeboden, wordt verstuurd naar de andere 4 (of zelfs alle 5, daar wil ik af wezen).
Een switch maakt uit het netwerk verkeer op welk ip-adres aan welke poort hangt, en stuurt het pakketje alleen naar de goede poort, hij switcht dus automatisch.
Als je dus met 5 macs actief bent heeft dit een daling van de snelheid met een factor 4-5 tot gevolg. Bij een switch blijft in principe de volledige snelheid beschikbaar.
Zoals gezegd, je internetverbinding heeft een lagere bandbreedte, die in principe makkelijk over zowel een hub als een switch zou moeten kunnen. Als je met z’n 5-en tegelijk p0rno zit down te loaden, moet je die verbinding natuurlijk wel delen…