Snelle HD voor G5?

Ik ben voornemens binnenkort een G5 te kopen :mrgreen: . Voor optimale (HD)snelheid, wil ik weten wat wijzer is: een dubbele harde schijf met mogelijkheid tot softwarematige RAID, zoals Apple die aanbied als optie, voor zo'n €630 euro extra, of een grote firewire externe HD, die waarschijnlijk ook zoiets kost.

Heeft iemand hier praktijkervaring mee?

Ik gebruik een Western Digital Raptor 10.000 RPM als tweede hard disk. en als 'eerste' de standaard geleverde hard disk. Dit werkt voor mij zelfs sneller dan 2 Raptors in Apple raid (striped) Ik gebruik mijn G5 als video server.

hey,

Ik zou zoals de vorige poster al zei, je standaard opstartschijf vervangen door een raptor.
En misschien wel een 2e raptor bij plaatsen, geer raid maken of het moet zijn dat je zoveel data te verstouwen hebt maar doe het dan goed en koop een hardware raid.
oh ennuh check deze link ff http://www.barefeats.com/hard39.html

greetzz en suc6

Kijk, [b:8864e4fda9]dat[/b:8864e4fda9] zijn nog eens zinnige tips! Wat kost die Western Digital en hoeveel Gig. kan er op? Gebruik je de 'Apple' HD voor je systeem en de Western voor streaming?

Groet,
Leon

hey ik zou alles vervangen door de raptor. Ik geloof datie 80gig is maar correct me if i'm wrong

pff snelle reactie hoor 8)

Klopt. Ik gebruik de 'standaard' hard disk voor het systeem, programma's en dergelijke en de Raptor voor het video materiaal. Hard disk is 74Gb zie ook: http://www.westerndigital.com/en/products/current/retailkits/wd740gdrtl.asp

Is het niet zo dat je als je systeemop zo'n snelle 10.000 rpm schijf zet je hele systeem ook sneller wordt ?? En weet iemand een url voor mij waar ik wat meer over RAID systemen kan komen te weten, ik zou graag wat weten over kosten en mogelijkheden om een systeem neer te zetten waar ik zonder de boel steeds helemaal te formateren , zodra er wat geld is , het steeds uit te bouwen door er een schijf bij te prikken, geen idee of dit kan of niet . Alvast bedankt.

Hey,

@djdata; natuurlijk werkt je systeem sneller als het op zon schijf staat, maar alleen bij schijf intensieve taken, anders niet.

Ik heb geen url voor je maar vraag maar raak.
waar wil je je raid voor gaan gebruiken wat voor soort machine heb je, etc?

greetzz

Op mijn oude Mac heb ik nog een 10.000-toeren IBMschijf. Ik neem aan dat die nu ook nog snellere schijven maken die op de Mac passen? Was overigens een U2W-SCSI-schijf, dus een controller erbij die bijna even dus was als de schijf zelf...

Snelheidswinst voor je OS als geheel zie ik niet… Hooguit zou je snelheidswinst kunnen merken als je te weinig geheugen hebt, veel moet swappen en je swapspace op die schijf zit.

Zijn er overigens geen 15.000-toerenschijven beschikbaar (meer). Ik weet dat ze er toen mee bezig waren. En dat is toch ook al weer iets van vier/vijf jaar geleden…? Ik vraag dit overigens zonder naar de links te hebben gekeken. Als het daar dus op staat; schiet mij maar af.

OK dan:

Ik werk als webdesigner/grafisch vormgever. Vaak heb ik dus genoeg aan Flash en Photoshop of illustrator en wat kleinere tooltjes, maar verder gebruik ik de Mac voor van alles, van m’n facturen opstellen en printen, zooi archieveren, foto’s beheren die ik weer voor klanten en hun sites maak, veel Mail, etc.

Het laatste half jaar heb ik een paar keer gewerkt aan een enorme Flash presentatie (5000 frames) met ook nog geluid erachter. En een keer wat geëxperimenteerd met digitale video. Tja, dat is toch andere koek. Je loopt tegen de grenzen van je systeempje aan (Titanium Powerbook van ineens alweer 3 jaar, 500 Mhz, 768 MB, 30 Gig). Nu is een laptop voor mij nog handig, omdat ik heen en weer pendel tussen m’n vriendin’s etagewoning en de boerderij van m’n ouders.

Eind dit jaar hoop ik de nieuwbouwwoning die we samen gekocht hebben te betrekken (is nog niet af nu). Dan wordt het mobiliteitsprobleem minder belangrijk en hou ik m’n tiBook ‘erbij’ voor bijvoorbeeld een websitepresentatie af en toe.

Ik wil toch weer eens wat met 3D gaan doen (Maya heeft niet genoeg aan m’n huidige 8 MB videogeheugen, op 2 schermen…) en ook omdat ik heel de dag zit te Mac’en, wil ik graag een heel degelijk en snel systeem (weer een extra scherm, zoals ik gewend ben enzo). Als ik de snelheid kan verbeteren met een extra harde schijf, al dan niet extern, dan zal ik dat niet laten. Probleem is, dat ik niet weet hoe/wat/wat het kost/waar/hoe je het het best kan kopen.

Zo MOET je een HD in je Mac bestellen en is de keuze beperkt tot 2 modellen -> wat is wijsheid, de goedkoopste kiezen en die er maar ‘bij’ nemen, of de duurdere omdat die beter is en er een Raptor bij zetten?

Groet,
Leon

@ateazz , das mooi, ik ben aan het sparen voor een G5 en hoop deze komende zomer aan te kunnen schaffen, ik wil m gaan gebruiken voor voornamelijk Video bewerking/editing en audio bewerking, en verder voor de gewone dagelijkse zaken als mail en een beetje chatten en surfen. Het liefst zou ik een raid systeem hebben, wat ik kan blijven uitbreiden door er steeds schijfen bij te prikken, dus is de vraag is er een sys waarmee dat kan of moet je in 1 keer al je schijven configureren en kun je er daarna niets meer aan toevoegen. Verder is natuurlijk van belang dat de data overdracht zo snel als mogelijk gaat gezien ik veel met grote video files verwacht bezig te zijn.

Oja ,mij is ook nog ens verteld dat je zo’n raid systeem zo kunt instellen dat mocht er 1 van de schijven stuk gaan je geen data verliest omdat de andere schijven die data ook bevatten en je na het plaatsen van een nwe schijf alles weer kunt reconstrueren,klopt dit ook of is dit een onzin verhaal, en gaat dit dan niet weer tenkoste van de snelheid , als je dit soort veiligheid in bouwd ???

Ik ben benieuwd wat je me kunt vertellen/adviseren, alvast bedankt in ieder geval.

hey djdata,

Ik zou in jouw geval beginnen met 3 schijven (raid 5)
je data wordt in 2en gesplitst en worden elk verstuurd naar een schijf, nr 3 is voor de back-up als het ware, gaat 1 schijf kapot dan kanie de data van die 3e rebuilden.
Je kan zo je systeem elke keer uitbreiden met 2 schijven tegelijker tijd, Zorg wel dat de dezelfde capaciteit hebben (liefst ook zelfde type).
Je kan het ook met 2 schijven (raid 0 stripen) maar dan heb je geen veiligheid ingebouwd, keuze tussen veilig en snel of alleen snel.
Als je meer wil weten hoor ik het wel.

greetzz

@Leon, ga sschijven kopen bij een pc boer en bouw ze zelf in, stuk geodkoper en meer keus.

[quote:d89a2a9eba]@Leon, ga sschijven kopen bij een pc boer en bouw ze zelf in, stuk geodkoper en meer keus. [/quote:d89a2a9eba]

OK, dat kan ik wel, heb ik tien jaar geleden ook al eens gedaan bij een PowerTowerPro kloon. Maar is die Raptor de beste keus voor een snelle, grote interne HD?

Groet,
Leon

WD Raptor is voor zover ik weet de enige die een serialATA HD maakt met 10.000rpm Maar ik kan me vergissen.

Er zijn ook 15K HD’s maar die werken alleen met SCSI of fibre channel.
De G5 heeft heeft een SerialATA aansuiting voor de HD’s

ja de raptor is wel de beste keus, maar het is niet de enige die 10000 keer rondjes draait in een minuut.

greetzz en suc6

Ben zeer tevreden over de Raptor(s) :) . Heb er twee in stripe(Apple raid) draaien. Alleen het OS + applicaties staan erop. Er zijn inderdaad nog steeds scusi schijven van 15000, die je in raid kan laten draaien. Alleen heb ik voor de Mac nog geen raidkaart gevonden die 320 ondersteunt . Alleen 160.

Vertel eens wat meer details; Je hebt een G5, waar je de originele HD uitgehaald hebt en vervangen door twee (hoeveel MB? type?) Raptors, waarop je apple softwarematig raid op gebruikt.

Corrigeer me maar als het niet klopt.

Maar wat ik nou wil weten, is natuurlijk: [b:28885aa72f]Wat is het verschil met een ‘gewone’, standaard HD schijf?[/b:28885aa72f]

Hoeveel procent is het sneller? Of hoeveel MB/seconde heb je gemeten, of kan je het uberhaupt nauwelijks merken met werken aan je Mac?

Ik heb "alleen" een G4 met een seriele Ata Kaart ,daar zitten twee Raptors(36g) stripe softwarematig op. Je kunt een stripe aanmaken in diskutility. Beter is als je een G5 hebt om een seriele Ata raid kaart te kopen en daar je Raptors op zetten. Schatingen over hoe veel sneller is lastig. Maar laatst heb ik een Raptor in een G5 gezet. De winst in Xbench was van 153 naar 182. Maar er zat maar weinig geheugen in die machine. Met meer geheugen kan het rendement hoger zijn. Als je de Raptor in stripe met een andere zet dan gaat de Bench vast boven de 200 zitten, op die machine. Als je een raid pci kaart gebruikt kun je je oude schijf(en) laten zitten en voor de data gebruiken. De raptors zijn alleen voor het systeem,applicaties en werkschijf.

Kijk! DIT noem ik nog eens zinnige informatie! Thanks! :D

Aangezien je geen G5 kan kopen zonder HD, zou ik die er het liefst nog ‘bij’ gebruiken. Maar als ik het goed begrijp, passen er maar 2 harde schijven in een G5. Of zet je die Apple schijf dan in een extern kastje ofzo?

Hoe heet zo’n PCI kaart en wat kosten zo’n kaart en twee 72 gig Raptors?

Als je een extra PCI kaart voor serial ATA installeert(al dan niet raid) kan je de standaard schijf laten zitten.