Sneller van smtp host switchen

hallo,

ik heb het probleem dat ik op verschillende plaatsen mijn mail gebruik, en telkens hebben ze een andere provider.
ik heb ook verschillende mail adressen te gebruiken en als ik van locatie verander, en mail wil sturen, moet ik in Mail elke smtp host van elke account aanpassen.

is er een mogelijkheid, een haxie, een widget, een aplicationenhancer, een kabouter voor mijn part die het in staat stelt als ik in het apple menuutje van locatie verander dat mijn smtp host automatisch ook verandert? dit zou enorm tof zijn.

bedankt…

nico

Je kan je eigen smtp server draaien localhost, das wel evil maar in ieder geval een optie. Is het niet mogelijk om meerdere 'accounts' aan te maken en daar snel naar te switchen?

Er zijn twee oplossingen:

Mail kan zelf bijhouden welke SMTP servers er zijn.
Lukt het verzenden niet, dan krijg je een foutmelding met meteen de mogelijkheid om de juiste SMTP server te kiezen uit een lijstje dat Mail kent.

De tweede oplossing heb ik toegepast (omdat ik geen Mail gebruik maar Entourage).
Met mijn iBook zit ik voornamelijk thuis en op kantoor te mailen. Daar heb ik dus ook 2 SMTP servers nodig.
Om dat op te lossen heb ik al mijn accounts dubbel opgenomen.
Één keer met de SMTP server van kantoor en één keer met de SMTP server van thuis.
Bij het verzenden van mail hoef ik dus alleen maar de juiste afzender te kiezen en mijn mail wordt verzonden.
En vergeet ik het een keer, dan krijg ik een foutmelding. En kies ik dan alsnog de juiste afzender.

Misschien klopt het niet wat ik zeg, maar ik heb voor diverse doeleinden mail bij diverse providers. Maar ik SMTP allemaal via dezelfde. Je afzender blijft dezelfde, die vul je in bij je accountgegevens. Dus ook als ik voor mijn eigen domein (bij cistron) mail verstuur gaat dat via xs4all (waar ik mijn ADSL heb)

am I right or am I right??

Deskman: Klopt, maar hij relayed wel alleen voor zijn eigen range. Dus alleen voor een bepaalde ip-range wordt er mail verzonden.

Deskman, jouw verhaal klopt omdat jij vanaf één plek mailt. Nico mailt vanaf meerdere locaties.

Maar heel simpel gesteld:

Als je aan het netwerk van provider A hangt, dan moet je ook altijd de SMTP server van provider A gebruiken. Hang je aan het netwerk van provider B, dan moet je de SMTP server van B gebruiken.

Tenzij je natuurlijk een eigen SMTP server draait, maar dat kan niet altijd. Je zit bijv. achter een firewall/proxy server of de provider heeft poort 25 geblokkeerd, zodat je een eigen SMTP server niet kunt gebruiken.

Ik heb nog even zitten denken. Het leek me wel erg vreemd als dit niet zou kunnen zonder steeds andere smtp-servers te kiezen. En volgens mijn bescheiden mening moet dat zo: je kunt bij je accounts bij de meeste mailprogramma's sturen via de SMTP-server van je eigen inbelaccount als je dat maar met login en password opgeeft. Daarmee ben je van al het geswitch af! Moet ook achter een firewall werken.

[img:3e631c5c70]http://www.noxbox.nl/files/smtp.jpg[/img:3e631c5c70]

Mee eens?

Mee eens. Maar niet alle providers ondersteunen dat. :cry:

Maar hoe zit dat dan?? Een provider kijkt toch alleen maar wie er van zijn smtp server gebruik maakt? Of hangt dat maar net van de mailserver (software en instellingen) af? Ben daar, technisch gezien, wel benieuwd naar.

Heb je weleens aan webmail gedacht? De meeste providers bieden dat ook en dan kan je vanaf elke plek via je browser je email bekijken en sturen. Ik gebruik dat wanneer ik op vakantie ben bijvoorbeeld.

je hoeft de SMTP instellingen helemaal niet te wijzigen want als je ergens anders zit en Mail kan zijn ei niet kwijt (en zijn mail ook niet) dan vraagt hij of je een andere SMTP wil gebruiken en dan zeg je "JA".

Maar ik moet toegeven dat het beter zou zijn als Mail op basis van je lokatie ook de juiste SMTP server neemt.

Zou dit in Panther al zo zijn…?

Dat is idd een heel mooi feature. Alleen gebruik ik zelf Entourage op mijn iBook, dus moet ik gebruik maken van mijn truuk met de dubbele accounts. :(

getsie... Entourage! :(

Ik zal wel moeten. Mail werkt niet samen met de proxy server van Microsoft. :cry: Gelukkig gaan we die uitfaseren.