sneltoets voor volledige schermweergave in Safari

Goedenavond allemaal!

Weet iemand van jullie de sneltoets om een venster in safai naar “volledige schermweergave” te zetten zodat deze je hele beeldscherm omvat?
En tevens, is er ook een sneltoets om een afbeelding van het net standaard passend in je venster te krijgen?

Mijn dank zal wederom groot zijn:-)

Ik gebruik [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20346]Saft[/url] en dan kan ik via Shift+Command+F fullscreen browsen.

Sleep onderstaand scriptregeltje in de Bladwijzerbalk van Safari. Geef een duidelijke naam, bijvoorbeeld FullScreen. Klik voor een beeldvullend Safarischerm.

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

Maak hier een bookmark van:

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);

Ikzelf heb 'm als een “•” in m’n bladwijzerbalk staan.

gr. Martin

Zou echt super zijn als het werkte! echter, ik krijg het script nog niet aan de praat....:-(

Ik heb het script volledig geselecteerd, naar de bladwijzerbalk gesleept, en naam aangepast. Maar hij doet nog niets.

Doe ik hier iets fout?

Ik denk het wel jah, want bij mij doet hij het gewooN :)

Ik vind het eigelijk een nog een beetje de manier zoals je op een pc werkt alle progamma's fullscreen. Je zou het eigelijk moeten afleren want kleiner venster is toch overzichtelijker. Misschien niet op een 12 inc ibook maar in dat geval heb ik niets gezegt.

haha Remon,

Laat ik nu net een iBook 12 inch hebben;-)

dus, weet iemand waarom het script bij mij niet werkt?

iBook is vorige week gekocht dus het is nog steeds allemaal standaard bij mij

Probeer nogmaals: Dubbelklik regeltje, sleep in de bladwijzerbalk. Zorg dat j t/m ; geselecteerd zijn. Moet werken, heb zelf recentste 14" iBook.

Ik zal vast iets heel doms doen....maar krijg na een druk op de nieuwe knop wordt mijn scherm niet groter..... j t/m ; geselecteerd en naar de bladwijzerbalk gesleept....maar niets

Toch bedankt voor de tips! en ik blijf gewoon proberen

En mochten er andere tips zijn…of iemand weet wat ik fout doe ik hoor het graag…

Alhoewel…de acties zijn zo simpel die ik moet doen…dat moet toch lukken zou je zeggen
Safari versie 2.0.3 (417.9.2)

Misschien zit ik verkeerd, maar full screen deze full screen is niet dezelfde als bij windows. Nu wordt het venster op maximale grote. Niet dat alles verdwijnt en alleen de browser te zien is zoals in windows gebeurt met F11.

Dus kijk dit even na :smiley:

ahh Igor,

Jij zit helemaal goed!

ik heb het uitgeprobeerd en inderdaad als het venster verkleind is, en klik op ful screen, dan wordt het inderdaad vergroot:-)

Maar goed, je hebt het goed gezien…ik was dus op zoek naar een functie a la F11 in Windows…

Tja sorry mensen, ik weet dat veel van de lezeres hier niet veel op hebben met windows, maar dit vind ik toch wel een handige functie:-)

Thanks Igor!

Dan kun je het beste Saft gaan gebruiken, wat Nihilist ook al aangaf. Deze plugin voor Safari ondersteunt wel de feature die jij zoekt.

Andere mogelijkheid:

Systeemvoorkeuren → Dock → Toon/verberg automatisch aanzetten

Dan het scriptje gebruiken.

Daarna:

Safari → Weergave → ‘Verberg adresbalk’, ‘Verberg bladwijzerbalk’ en ‘Verberg statusbalk’

Klaar!

Een Applescriptje maken van à la Mac's voorstel, en deze met één functietoets activeren (m.b.v. [url=http://quicksilver.blacktree.com/]QuickSilver[/url]). Zal vermoedelijk niet zo erg moeilijk zijn om dit met een paar regeltjes code te realiseren.

Even een Applescriptje gemaakt: (toon/verberg: adresbalk, bladwijzerbalk, statusbalk en activeert 1e bladwijzer). Het scriptje is vooral handig voor kleine monitoren zoals de 12" ibook.

[code:1:bbcbdd7351]tell application "Safari" to activate
tell application "System Events"
keystroke "1" using command down --(*)
keystroke "|" using command down
keystroke "B" using command down
keystroke "/" using command down
end tell

–(*) Zet het onderstaand javascriptregeltje in de Bladwijzerbalk, eerste positie links.

–javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);
[/code:1:bbcbdd7351]

Hoe werkt het?
Kopieer de code, open Scripteditor (in de Applescriptmap in je programmamap) doe [command] + ‘N’ en plak de code. Bewaar twee versies: eenmaal gewoon (editable) en eenmaal als programma.
Met behulp van QuickSilver kan je het progje ook met een zelf te kiezen functietoets (F11 :D) activeren.

NB
Maak de drie genoemde balken eerst gezamenlijk zichtbaar (Menu > Weergave > Toon); dan zal het script optimaal werken.

Succes,
Leander

Hi Leander,

Superbedankt voor dit scriptje:-)

Nu loop ik echter tegen 1 probleem aan…Het script opent nog niet vanuit de bladwijzerbalk…
Wat heb ik gedaan
Scripteditor geopend, script geplakt, eentje als tekst en eentje als programma
Deze heb ik bewaard in de Documentenmap…

Vanuit documenten kan ik het script openen en open hij gelijk een nieuw venster en verbergt de genoemde balken.

Maar vanuit de link in mijn bladwijzermenu nog niet.
Ik heb de titel aangepast, en de knop uiterst links van in de balk geplaatst.

Doe ik hier toch iets niet goed?

BTW, super van je om dat script te schrijven!!

Applet, Dit scriptje kan je niet vanuit de Safari bladwijzerbalk/menu bedienen. Er zijn wel een aantal andere manieren om het scriptje te activeren.

Het meest handig om te gebruiken is het gratis programmaatje Quicksilver (= QS), zoals ik al eerder schreef. Met dit progje kan je het scriptje laten werken door middel van één zelf te kiezen toets (of toetscombinatie).

1. download het programma van de website
  2. installeer QS in je programmamap. Bij het installeren moet je “advanced mode” of iets dergelijks kiezen, daar vraagt ie om bij het installeren dacht ik.
  3. na installatie en opstarten van QS open je vervolgens de QS-Preferences
  4. klik in het preferences window in de linker kolom op “triggers” en klik dan op het plusje (+) onderaan
  5. nu zie je: “Select an item > type to search” (een blauw kleurvlakje)
  6. sleep het door jezelf gemaakte Applescript-programmaatje vanuit je programmamap op dit blauwe vlakje en laat los “sleur & pleur”. Klik op “Save”.
  7. klik op de “i” rechts onderaan. Ga met je muis in het vakje “Hot key” staan en kies een toetscombi, bijvoorbeeld :apple: F11 (of apple + t :lol: …LOL, je eigen naam applet)
    KLAAR

Een van de andere manieren om een Applescript aan te roepen is via je menubalk, maar dat lijkt me wat omslachtig in jouw geval, dan moet je teveel muizen…

Leander

Leander,

Super!!! Dit vind ik echt fantastisch!! En het werkt nu ook nog eens:-)

Helemaal geweldig!! Haha, en mijn eerste stukje customized commando’s:-)

Ik neem aan dat dmv Applescript zo meerdere zaken naar eigen keus in te vullen zijn?
Nou ja, ik heb nog werk genoeg om het OSX te doorgronden…dus ben nog wel even zoet:-)
Heb ik dat eenmal in de vingers, zal ik me is het het script gebeuren verdiepen

Maar superbedankt voor je medewerking.

Dit is HET forum wat ik momenteel nodig heb en hopelijk kan ik over een tijdje anderen helpen hier op het forum…Maar tot die tijd zullen er nog wel wat vragen verschijnen hierzo:-)

Thanks! Ik ben weer blij met mijn :apple: T

Leuk dat het gelukt is.

Nog een tip om Quicksilver automatisch te laten opstarten wanneer je inlogt:
Ga naar de Apple Systeemvoorkeuren > Accounts > en kies het tabje: “inloggen”
klik op het plusje (+) onderaan en navigeer naar QS.
Nu zal QS altijd automatisch opstarten bij aanzetten/inloggen op je Mac, zadat :apple: T ook inderdaad altijd werkt.

Nu je weet hoe je met QS een trigger aanmaakt, kan je ook bijvoorbeeld jouw veelgebruikte websiteadreslinkjes op dezelfde manier oproepen d.m.v. een functietoets. Je sleept gewoon de url uit de adresbalk van Safari op het blauwe vlakje. Ik heb bijvoorbeeld het volgende gedaan:
Ga naar de zoekunctie van deze website. Maak een zoekopdracht naar je eigen naam als auteur en zoek binnen de afgelopen 4 weken. Sleep de URL daarvan op het blauwe vlakje > klaar, je hebt nu met één klik al de berichten op je scherm waarin de naam applet voorkomen, handig toch?

Leander