software bij en typen op een powerbook

Hallo,

Ik hoorde dat je bij de ibook meer software krijgt dan bij een Powerbook.
Klopt dit, en wat zit er wel en neit bij?
Ik werk nu nog op windows xp, ben van plan over te stappen, maar zou word en excel wel willen blijven lezen en bewerken.

Hoe typt een powerbook eigenlijk, is het verstandig toch een tb/muis er aan te hangen als je thuis werkt??

Eelke

Of er bij een iBook minder software bij wordt geleverd dan bij een Powerbook weet ik niet. Wel is het zo dat als je een Powerbook met DVD brander koopt, daarbij extra DVD software wordt bijgeleverd.

Kijk eens op de Apple site, daar staat redelijk goed aangegeven welke software je bij welke Mac krijgt. Als je Office cq. Excel wil blijven gebruiken, dan zou ik Office X for Mac kopen, dan heb je Excel, Powerpoint, Word etc. net zoals op een PC.

Zelf werk ik met een Powerbook G4 15" en heb hier ook een losse muis bij. De mousepad werkt op zich prima en is ook intensiviteit te veranderen, maar toch heb ik een losse muis, want ik werk liever met een tweeknopsmuis en scrollwheel. Een los toetsenboord vind ik niet nodig, want het Powerbook toetsenboord tikt lekker weg. Misschien dat je uit Arbotechnische overwegingen wel een los toetsenboord wou willen of moeten, maar echt nodig vind ik het dus niet.

oke,

nou ik denk dat ik mijn huidige draadloos tb (usb) er maar op aansluit, wel zo gemakkelijk.

Eelke

Voor Excel en Word kun je zowel AppleWorks (gratis bij iBook) als iWork gebruiken. OpenOffice werkt ook prima, alleen moet je die onder X11 draaien of NeoOffice (gebaseerd op een oude OpenOffice in Java). Gelukkig zit X11 gewoon bij OS X Tiger.

/Mars

maar als je erg gehecht bent aan veel geavanceerde functies van Microsoft, moet je gewoon Office nemen, dat zou ik doen..

[quote:2920cd85c2="hpvmars"]Gelukkig zit X11 gewoon bij OS X Tiger. [/quote:2920cd85c2]

Even toch vermelden dat deze op je Tiger Disk 1 staat bij extra software :wink:

En inderdaad, Open Office zal zeker voldoen voor jou dan, hoewel hier personen zijn die vinden dat je Office nodig hebt om zeer professioneel te kunnen werken :wink:

[quote:8108238492="Eelke"]oke,

nou ik denk dat ik mijn huidige draadloos tb (usb) er maar op aansluit, wel zo gemakkelijk.

Eelke[/quote:8108238492]

Vwb de muis moet ik je teleurstellen Eelke. Deze heb je nl. helemaal niet nodig. Het wrijfvlakje werkt zo fijn, dat je nog geeneens een muis wilt gebruiken.
Vandaar dat ik nog een werkeloze BT muis heb liggen. Iemand belangstelling?

nou, ik was gister in appleshop, en heb wat gespeeld met de powerbook. Ik miste toch echt de muis wel.

is dat vreemd? :wink:

Eelke

[quote:4b21dcbcce="Eelke"]nou, ik was gister in appleshop, en heb wat gespeeld met de powerbook. Ik miste toch echt de muis wel.

is dat vreemd? :wink:

Eelke[/quote:4b21dcbcce]

Gewenning heet dat.
Waarbij opgemerkt dat niet iedereen het juiste ‘gevoel’ weet te ontdekken en dus eeuwig naar een muis blijft verlangen

Gelukkig heb ik nu een muis hier, en probeer ik het eers uit zonder, als ik er echt niet aan kan wennen, dan grijp ik weer naar de muis.

Hoe zit het eingelijk met het tb?

Eelke

[quote:1464398b68="Chasnam"] En inderdaad, Open Office zal zeker voldoen voor jou dan, hoewel hier personen zijn die vinden dat je Office nodig hebt om zeer professioneel te kunnen werken ;)[/quote:1464398b68]

Als je echt professioneel wilt werken gebruik je geen van beide, maar bijvoorbeeld LaTeX samen met bijvoorbeeeld TeXShop.

/Mars

[quote:bcd4d7743b="hpvmars"]Als je echt professioneel wilt werken gebruik je geen van beide, maar bijvoorbeeld LaTeX samen met bijvoorbeeeld TeXShop.

/Mars[/quote:bcd4d7743b]

[i:bcd4d7743b]Echt hardcore professioneel[/i:bcd4d7743b] is het om met een handmade Nakaya vulpen (ongeveer ter waarde van de duurste G5 met 2x 23" scherm) op handgeschept rijspapier te werken.

Maar dan hebben we het ook echt over de inner circle van professionele hardcore tekst-junks…

[img:bcd4d7743b]http://www.noxbox.nl/files/kawasemi.jpg[/img:bcd4d7743b]

Ik houd niet zo van dat opzichtige, ik heb dan liever deze, de Waterman Carene: [img:1db7325fa9]http://www.thebestthings.com/pens/graphics/carene.jpg[/img:1db7325fa9]

[quote:ecb0e5b057="hpvmars"][quote:ecb0e5b057="Chasnam"] En inderdaad, Open Office zal zeker voldoen voor jou dan, hoewel hier personen zijn die vinden dat je Office nodig hebt om zeer professioneel te kunnen werken ;)[/quote:ecb0e5b057]

Als je echt professioneel wilt werken gebruik je geen van beide, maar bijvoorbeeld LaTeX samen met bijvoorbeeeld TeXShop.

/Mars[/quote:ecb0e5b057]

Niet enkel en alleen tekstverwerkingen he, ik maak m’n verslagen en projecten voor den Unief ook in LaTeX, hoe kan je het anders ooit echt heel proper krijgen met eps grafieken er in en hopen formules… Maar de discussie waar ik naar verwees ging niet over tekstverwerking alleen, ook rekenbladen etc etc

Hehe, zo prof hoeft het natuurlijk ook niet :innocent:

maar dank voor de tips! :smiley:

Eelke