software installeer vraagje

Ik ben dus pas geswitched alleen ik heb alweer een probleem bij het installeren van Software. Ik heb een programma van internet dat ik wil installeren (alweer gewoon legale software :) ) heb van alles geprobeerd maar t lukt me niet. Het is een uitvoerbaar UNIX bestand (volgens toon info) een zwart icoon met rechts boven in het icoon groene tekst. Wanneer ik t open geeft osx een melding dat er geen standaard programma is geselecteerd om dit programma te openen.

Slepen naar programma’s werkt ook niet.

Wie kan mij helpen? Dank u

Waarschijnlijk heb je een Windows-programma gedownload. Eindigd de naam op .exe ? Dan is het een Windows-programma.

Ik denk dat de resource fork van het bestand stuk is, het beste is opnieuw even downloaden, liefst gestufft of gezipt.

nou staat geen extensie achter, ook niet in toon info menu,.. bestand kapot?

Waarschijnlijk, soms is de filetype/creator met een progje te herstellen, je moet dan echter wel weten wat het oorspronkelijk bestand voor soort is geweest.

Ik weet het niet zeker, maar ik heb volgens mij wel eens zoiets gehad. Ik kon toen het bestandje in de terminal utility gooien en toen werd het uitgevoerd. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker.

Charlz, is het prog een update o.i.d. van een prog die je nog niet hebt? Wat is de naam?

Uitvoerbaar Unix bestand... Misschien ontbreekt de X11 software hier nog? X11 is, grof gezegd, een vertaalslag waarmee Unix-programma's onder OS X kunnen draaien. Open Office (Office-programma) en bijvoorbeeld Gimp (grafisch programma) hebben dit nodig alvorens te kunnen werken.

Maar je zou inderdaad ook wat meer info over jouw software kunnen geven…

het is een terminal comando.

een unix executeable is een terminal comando dat in de terminal kan worden opgestart.

terminal commando’s vindt je oa in:

/bin/
/sbin/
/usr/bin/

als de terminal wordt opgestart wordt via een terminal configuratie bestand oa ingelezen
waar de unix executeables staan.
Een unix executable moet in een van de paden staan (door de installer gedaan?) of het pad waar de executeable staat moet worden toegevoegd aan het terminal configuratie bestand.
als de executebale niet voor je werkt (ik neem aan dat je weet hoe de terminal werkt?) ga dan op zoek naar een GUI frontend voor de executebale, dan gaat het waarschijnlijk wel voor je werken…

obi