Software om bestanden en mappen te beveiligen

forum -leden,

Ik ben op zoek naar een programma om bepaalde mappen en bestanden te beveiligen. Ik doel dan op een soort van mogelijkheid om een wachtwoord te laten vragen wanneer er op wordt dubbel geklikt. Is er zoiets in de handel en zo ja war zou ik dat kunnen vinden?

Ik gebruik Mac OSX 10.5.7.

Bart

je kunt met de commando's chmod en chown al het een en ander bereiken..

maar beter, een encrypted disk-image (.dmg) gebruiken, wat ongeveer de manier is hoe file-vault werkt.

Maak een paar extra accounts aan op je Mac. Dat werkt een stuk beter. En natuurlijk zo'n handig guest-account wat bij elke keer inloggen weer helemaal schoon is.

Kijk hier eens: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1962099&highlight=mappen+beveiligen#1962099 Dit is al zo vaak besproken. Er staan een hele zooi links in dat topic naar andere topics met dezelfde vragen over het beveiligen van mappen.

De beveiligde DMG met schijfhulpprogramma aan te maken blijft de beste oplossing.

Meerdere accounts aanmaken blijft [i:a825a72821]volgens mij[/i:a825a72821] de beste oplossing.

Zelf gebruik ik TrueCrypt nogal veel, maar dat kan wat overkill zijn: http://www.truecrypt.org/downloads

@iJoost Bestanden en mappen beveiligen met een account in Mac OS X biedt volgens mij niet de beste beveiliging. Ik heb zowel Mac OS X op de interne schijf van mijn Mac Mini als op een externe schijf geïnstalleerd en als ik opstart van de externe schijf kan ik gewoon door alle mappen van de interne schijf bladeren (ook van andere gebruikers).

Met een DMG bereik je een betere beveiliging.

Tuurlijk, als je atoomgeheimen te verbergen hebt... Maar als het alleen maar gaat om je mail en de vieze plaatjes, dan is het aanmaken van een extra accountje wel zo handig. Het woord "beter" kan meer betekenen dan alleen veiliger. ;-)

[quote:e00ddf0a04="MegaChriz"]als ik opstart van de externe schijf kan ik gewoon door alle mappen van de interne schijf bladeren (ook van andere gebruikers).[/quote:e00ddf0a04] Als je inlogt als root ook — maar dat betekent niet dat zomaar iedereen erbij kan.

Het beveiligingsrisico in jouw geval is volgens mij die externe schijf, want als die altijd naast de computer staat kan een ander er dus ook zo van opstarten en dat trucje uithalen. Zet de schijf achter slot en grendel en het wordt al veel moeilijker (want de spion zal op z’n minst een eigen externe schijf mee moeten nemen).

En dat gezegd ben ik het met iJoost eens: maak een extra account en zet daar de dingen in waarvan je niet wilt dat een ander ze ziet.

Het hangt er vanaf of mensen (regelmatig) fysiek bij de computer kunnen komen en in hoeverre je de mappen/bestanden beveiligd wil hebben, voor welke methode je kiest.

Bij beveiling met een DMG lever je iets aan gebruiksgemak in, omdat je dan zelf altijd een wachtwoord moet invoeren en moet wachten totdat de DMG is geladen. Een ander nadeel bij het gebruik van een DMG is dat als je het wachtwoord vergeten bent, je niet meer bij de gegevens kunt komen.
De methode van iJoost is prima zolang de beveiliging niet per se nodig is voor mensen die fysiek bij de computer kunnen. Als bijvoorbeeld de mappen/bestanden in geen geval door andere mensen die ook gebruikmaken van de computer mogen worden bekeken (bijv. huisgenoten), dan zou ik wel voor DMG gaan. Huisgenoten die regelmatig gebruikmaken van de computer zullen namelijk wat meer tijd hebben om een externe harde schijf te regelen om dat trucje toe te passen (ga ik dan van uit).

[quote:f85847b1ba="Jakko Westerbeke"] Het beveiligingsrisico in jouw geval is volgens mij die externe schijf, want als die altijd naast de computer staat kan een ander er dus ook zo van opstarten en dat trucje uithalen. Zet de schijf achter slot en grendel en het wordt al veel moeilijker (want de spion zal op z'n minst een eigen externe schijf mee moeten nemen).[/quote:f85847b1ba] En dat perikel is op te lossen door een firmware password in te stellen. Zo zal je altijd een wachtwoord in moeten geven als je van een alternatieve bron wilt booten. Erg handig en toch zo simpel. Zolang je je password maar niet vergeet ;)

En om te voorkomen dat men je files en/of wachtwoorden uitleest door de schijf er uit te halen en in een enclosure te stoppen:

• Secure virtual memory
  • Filevault

Hoezee :slight_smile:

[url=http://citp.princeton.edu/memory/]Klik[/url]?

[url]http://www.macpaw.com/machider[/url]

Mac hider