software om je schijf te defragmenteren

Eindelijk na een lange tijd heb ik nu alles voor macos x. Classic staat er niet meer op, maar ik heb wel het idee dat mijn harde schijf nagekeken kan worden op defragmentie en enige errors e.d. aangezien er zoveel opgezet is en er weer afgehaald.

Nu heb ik gehoord dat norton niet zo betrouwbaar is met het speeddisken en controleren van de hd in osx.

Is dit juist of zou ik norton kunnen aanschaffen.

Graag wil ik van jullie wat tips en truuks weten om de hd weer te optimaliseren.

Dank,

Marco

Hey nookie,

Hier heb je truuks en tips voor je gehele MacOSX system een beetje op peil te houden en te optimaliseren!
Bekijk dit maar eens goed.
:slight_smile:

Verder staat er in dit forum genoeg info omtrend dit onderwerp…

Enne… Norton zou ik zelf NIET aanschaffen! Alles is ok behalve Norton!

Suc6!

:wink:

thx

10.3 (eigenlijk Darwin, de kernel) defragmenteert files onder de 20 MB zelf al on-the-fly. Zal een boel schelen.

Oeh knowledge! tnx!

:o

Dat 'on-the-fly' defragmenteren - kan dat initieel veel tijd kosten? Nadat ik iTunes 4.1 en Panther installeerde was mijn Mac een eeuwigheid bezig met de schijf. Uiteindelijk heb ik gereset en mijn iTunes prefs getrashed. Daarna startte iTunes gewoon op.

Dat zou zeker kunnen in het begin. Eigenlijk wel irritant, maar snelheidswinst later is weer leuk meegenomen.

Of jouw storing daaraan lag lijkt niet waarschijnlijk, iets in de console/system log gezien?

Ik had het gisteren weer. Hij heeft een nacht doorgedraaid. De Mac reageerde vanmorgen niet meer op keyboard en muis - dus ik heb hem gereset.

iTunes slokt als hij dit doet grote hoeveelheden (vele gig’s) van de opstartschijf op. Hij maakt temp-files gaan gok ik. Als ik niets doe en iTunes opstart begint hij er opnieuw mee. Als ik de prefs weggooi start hij gewoon op.

Maar bij het inschakelen van ‘deel mijn muziek’ start hij deze diskactiviteiten weer. Zonder te stoppen.