Software update melding

Ik heb een vraag met betrekking tot de software update. Bij het updaten van Java 1.4.2 kwam de melding: Some of the checked updates (lees: Java 1.4.2) could not be installed. Make sure you have permissions to write to /tmp/501/TemporaryItems/com.apple.SoftwareUpdate. Nu heb ik in Disk Utility de permissions van mijn HD repaired. Java installeerd hij nu goed, maar nu krijg ik dezelfde melding voor Ichat update... (Ik heb hem niet nodig want ik gebruik Ichat niet, maar zou wel graag de oorzaak van het probleem willen weten.) Wie weet wat er aan de hand is?

Groet!

Het zou kunnen zijn dat je niet de eerste gebruiker van de computer bent. Die heeft namelijk als ID het nummer 501 en die mag alles installeren. Zorg er dus voor dat je de installaties doet vanaf het hoofdaccount. Ben je wel de eerste enige echte hoofdgebruiker (ID501) dan is er iets anders aan de hand. Wat weet ik ook niet. Het kan een andere installaie zijn geweest die de schrijfrechten veranderd heeft...

Je kunt anders via de terminal ook de map weer op jouw naam zetten… Hoef je niet helemaal de permissies te herstellen.

Hoe kan ik ik dat binnen de terminal doen? Ik durf niet met m'n handen aan die terminal te komen, hoewel ik het idee heb dat het zeer handig zou zijn als ik het wel deed....

Groet, en alvast Dank![/quote]

Ik heb hier iets soortgelijks op de OSX server. Software update geeft netjes een aantal updates aan, maar als ik op installeren klik gebeurd er niets. Geen foutmelding geen actie, noppes. jammergenoeg lopen we hierdoor nu drie security updates achter. Als iemand raad weet graag.

Ben er inmiddels achter dat je ze gewoon handmatig kunt ophalen (onder help bij programmatuurupdate staat een link naar de apple website) maar lastig is het wel :wink:

Dit heb ik ook al eens meegemaakt en er ging toen een draadje op dit forum over. In het engels kwam de volgende tip. Die heb ik gedaan en toen lukte het wel. Is wel op eigen risico, maar ik heb toen de gok gewaagt. There is a way to remove the installation checks for the installer but, since it is not supported, I am afraid that you will have to use it at your own risks. Would you want to try it, here are the steps :

1. Copy the installer to your desktop
  2. Control-click on the installer package and select “Show package contents”
  3. Open the “Contents” and “Resources” folders
  4. Locate the “VolumeCheck” file and click on it once
  5. Enter Apple-I. In the window that appears, select “Permissions” and make sure that both the owner and the group are set to your username.
  6. Close the get info window and drag the script to the trash.
  7. Launch the installer

This should force the installer to work. However, note that I have been able to run it without any issues on a configuration similar to yours, by downloading it from the Apple site – I just tried again.

Janny

Had het laatst ook met een Powerbookje. Geen zorgen om maken, alleen meer tijd voor nemen. Als je gewoon de softwareupdate laat lopen en die meldingen negeert, kom je er met meerdere malen de update laten lopen ook vanzelf. Duurt alleen een paar keer opnieuw opstarten en apart updaten, maar het komt vanzelf goed. Zoals wel vaker met een Mac...

[quote:423de74ce0="Ludo"]Ik heb hier iets soortgelijks op de OSX server. Software update geeft netjes een aantal updates aan, maar als ik op installeren klik gebeurd er niets. Geen foutmelding geen actie, noppes. jammergenoeg lopen we hierdoor nu drie security updates achter. Als iemand raad weet graag.

Ben er inmiddels achter dat je ze gewoon handmatig kunt ophalen (onder help bij programmatuurupdate staat een link naar de apple website) maar lastig is het wel :wink:[/quote:423de74ce0]

Softwareupdates op een server zijn heel makkelijk in de terminal te doen. Hoef je niet eens naar de machine toe:[code:1:423de74ce0] ssh admin@IPadres_server
sudo softwareupdate
password: *********[/code:1:423de74ce0]

Nu haalt softwareupdate de mogelijke updates op
en kun je uit het lijstje een of meerdere updates kiezen (knip en plak)
Omdat je dit uit je superuser doet heb je geen last van rechten over het algemeen.

Dit werkt overigens ook op je eigen macje.

[code:1:423de74ce0]usage: softwareupdate --list
[/code:1:423de74ce0] en dan zie je bijvoorbeeld:

[code:1:423de74ce0]Software Update found the following new or updated software:
! iPodWeb2004-04-28-3.0
iPod Update 2004-04-28, 3.0, 8112K [required]

• AirPortSW-3.4.1
    AirPort Software, 3.4.1, 9152K [restart]
  • iSightUpdater102-1.0.2
    iSight Update, 1.0.2, 920K
  • QuickTimeBroadcaster-1.0.1
    QuickTime Broadcaster, 1.0.1, 900K
    [/code:1:423de74ce0]

Deskman bedankt voor je uitleg, kan heel handig zijn. Alleen wat bedoel je pcies met knip en plak? Waar plak? Thanxs

Het lijstje wat ik te zien kreeg geeft steeds twee regels:

[code:1:d9ec853afc]AirPortSW-3.4.1
AirPort Software, 3.4.1, 9152K [restart]
[/code:1:d9ec853afc]

Het eerste stuk is het bestandje (geen spaties en rare tekens) de tweede regel is welke updat het is, de maat en of je ndaarna moet herstarten.

Om tikfauten te voorkomen kun je het best in de terminal die regels knippen en plakken om de update te doen. Je kunt er (met een spatie er tussen) meerdere achter elkaar zetten:

[code:1:d9ec853afc]sudo softwareupdate AirPortSW-3.4.1 iSightUpdater102-1.0.2[/code:1:d9ec853afc]

Als je dan het proces start (enter) dan zie je na een tijdje wel dat er wat gebeurt en verschijnen er voortgangsprocenten in beeld:

[code:1:d9ec853afc]10% 20% 30% 40% 50% — 90% 91% 92% 99%[/code:1:d9ec853afc]
Geduldig wachten, koffie drinken of doorwerken of de hond uitlaten en daarna een reboot doen als dat nodig is.

Ok - bedankt voor je uitleg! Overigens denk ik dat het software-update programma gewoon defect is (kan dat eigenlijk?) Voor zover ik weet hebben wij nml. maar 1 hoofduser op de server staan en is dit nooit gewijzigd.