Software voor 'optimale foto-management'? Zie uitleg...

Wanneer ik tig foto's laad zou ik graag alle foto's willen laden, vervolgens groot willen zien (zoals in 'Voorvertoning') en dan de slechte foto's eruit willen gooien (prullenbak dus). iphoto geeft een optie, maar de fysieke foto's blijven op je harddisk wanneer je ze daar al opgezet hebt. Dat werkt dus niet. Ik ben benieuwd of er andere apps bestaan?

Dank!

Paul

GraphicConverter is meer geschikt (met zijn browser-functie), SimpleImage of iView. GraphicConverter werkt met de fysieke foto's. [url]http://lemkesoft.com/en/index.htm[/url]

Ja, is idd. onhandig van iPhoto. Als je eenmaal eea geladen hebt en bewerkt hebt, is het een beetje onduidelijk hoe je een selectie weer def kunt verwijderen. In de 'Bestandenbrowser' van Photoshop CS kan dat wel. Mja, dat krijg je weer niet gratis bij je systeem...

Het probleem van Photoshop is dat je er niet makkelijk, laten we zeggen, 100+ foto's kunt laden. Dus moeten we zoeken in iets anders. 'Voorvertoning' zou perfect geweest zijn wanneer die optie er in zat. Ik was overigens verbaasd te ontdekken dat dat niet het geval was. Ik bestudeer de apps van angarawol even. Dank!

Paul

Ken je de producten van [url=http://www.iview-multimedia.com]iView[/url]?

iPhoto 4 is al iets beter dan zijn voorgangers… maar voor beeldbanken is het absoluut niet geschikt. Het bewaren van originele bestanden als je de foto enkel 90 graden draait is echt overbodig en zou in de voorkeuren uitgezet moeten kunnen worden. Ook het feit dat iPhoto alleen kan werken met foto’s die op de harde schijf staan is voor mij een reden om het links te laten liggen. Jammer, want er zitten wel een aantal aardige functies in.

Maar je kan toch je foto's importeren met iPhoto (al dan niet vanaf je harde schijf - daarna orinele map weggoien) en dan met diashow het eea weggooien en evt weer exporteren naar een nieuwe map?

Probleem is alleen (soms?) langzame import (zie andere vraag van mijn kant)

[quote:4f267dab6b="aperitivo"]Maar je kan toch je foto's importeren met iPhoto (al dan niet vanaf je harde schijf - daarna orinele map weggoien) en dan met diashow het eea weggooien en evt weer exporteren naar een nieuwe map?

Probleem is alleen (soms?) langzame import (zie andere vraag van mijn kant)[/quote:4f267dab6b]

Haha, ja dat kan vast wel, maar voor sommige onder ons die ‘anders’ in elkaar zitten past deze logica niet geheel in hun denkwijze. En ik ben er 1 van… :slight_smile:

Paul

Een erg handig en vooral snel programma om een mapje met foto's te bekijken is FR Photostudio. Het is shareware software en kost slechts 18 dollar. De ongeregistreerde versie is beperkt houdbaar.

http://www2d.biglobe.ne.jp/~fukunisi/frsoft/download.html

[quote:d0fff7d418="Paul"]Het probleem van Photoshop is dat je er niet makkelijk, laten we zeggen, 100+ foto's kunt laden. [/quote:d0fff7d418]

…Of ik zit er helemaal naast of ik snap niet wat je bedoelt, maar in Photoshop CS kun je dat dus wel in de bestandenbrowser. Selecteer de map waar je alle foto’s in hebt staan die je wilt zien, alle plaatjes hebben een preview die aan te passen (grootte, info, bestandsnaam, kleurprofiel) zijn. Dubbelklik geeft direct het hele beeld. Direct weggooien kan, naar een andere map slepen ook. Via een batch opslaan kan, stuk voor stuk bewaren kan. 100+ foto’s? Geen probleem mee gehad…
Beeld van onze Canon digitale camera’s dat ik eerst via FileViewer binnenhaalde, gaat nu via Photoshop. Sneller en makkelijker gaat t (bijna?) niet.
Ja, idd, Photoshop heb ik al, dus dat zijn dan de kosten niet meer.

Je hebt gelijk. File Browser in 7.0 doet dat ook (CS heb ik niet), maar je hebt kleine plaatjes - te klein om een foto goed te beoordelen. Dubbelklikken vergroot het beeld, maar dat zou betekenen dat ik (momenteel) 357 foto's moet openen om te kunnen beoordelen. Het is dus het traject ervoor dat ik graag een snelle beoordeling wil maken.

Paul

Snel, makkelijk en gratis:

[url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15257]Canon ImageBrowser[/url]

Ook grote hoeveelheden foto’s. Zowel foto’s op harde schijf als op CD en Compact Flash card.
Doorklikken opent de foto in PhotoShop.
En de foto’s zijn gemakkelijk te archiveren. Inclusief slideshow.

[quote:f25d691fad="appleholic"]Snel, makkelijk en gratis:

[url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15257]Canon ImageBrowser[/url]

Ook grote hoeveelheden foto’s. Zowel foto’s op harde schijf als op CD en Compact Flash card.
Doorklikken opent de foto in PhotoShop.
En de foto’s zijn gemakkelijk te archiveren. Inclusief slideshow.[/quote:f25d691fad]

Dat klinkt goed… maar eh… wat ik download is een update :wink:

Imagebrowser? Ik denk dat je al een camera moet kopen om aan die oftware te raken. Ik herinner me een draad met iemand die een iets ouder toestel had een ook niet aan de Mac OS X versie raakte.

Geloof me vrij, GraphicConverter is het programma dat je zoekt (het is ook schitterend in diverse ‘batches’, veranderen van namen, van formaten (vb van pict naar jpg), het opent de meest bizarre formaten, enz…
En is zijn $ 35 meer dan waard (ik heb het al 6 jaar en krijg alle updates nog steeds gratis)
Als je trouwens in de browser zit en je drukt op de ctrl-toets krijg je een massa opties. Je kan ook van folders verplaatsen enz…
Sorry maar de browser van GraphicConverter is veel beter dan het spul van Photoshop.

[quote:3c60909b29="angorawol"]Imagebrowser? Ik denk dat je al een camera moet kopen om aan die oftware te raken. Ik herinner me een draad met iemand die een iets ouder toestel had een ook niet aan de Mac OS X versie raakte.

Geloof me vrij, GraphicConverter is het programma dat je zoekt (het is ook schitterend in diverse ‘batches’, veranderen van namen, van formaten (vb van pict naar jpg), het opent de meest bizarre formaten, enz…
En is zijn $ 35 meer dan waard (ik heb het al 6 jaar en krijg alle updates nog steeds gratis)
Als je trouwens in de browser zit en je drukt op de ctrl-toets krijg je een massa opties. Je kan ook van folders verplaatsen enz…
Sorry maar de browser van GraphicConverter is veel beter dan het spul van Photoshop.[/quote:3c60909b29]

Ik heb ‘geluk’. Graphic Converter zit blijkbaar gratis in Panther? Althans, bij m’n G5 wel met installatie-software. Ik heb alleen geen knip, wis, clear, delete gevonden; wel ‘copy’… zie ik wat over den kop?

Paul

[quote:95b06cadb8="angorawol"]Imagebrowser? Ik denk dat je al een camera moet kopen om aan die oftware te raken. Ik herinner me een draad met iemand die een iets ouder toestel had een ook niet aan de Mac OS X versie raakte.[/quote:95b06cadb8] jawel hoor ik heb wel de osx versie gekregen. @paul: maar welke camera heb jij? weet niet of de canon software ook de fotos van niet canon camera's can binnenhalen.

daan.

Spreken we hier over hetzelfde programma? Wat bedoel je trouwens met nip, wis, clear, delete, in de browser of in een (document) beeld. Tja een map copieren gaat inderdaad niet in de browser, maar dan maak je een nieuwe map aan en copieert de boel daarheen. (of je gebruikt de batch-functie) Het heeft inderdaad zijn eigenaardigheden maar dat went.

Ik bedoel, dat wanneereen foto geopend is op je scherm die foto kunt verwijderen.

Greetz,

Paul

Met Iview media pro kan je dit perfect gaan doen. Je sleept er gewoon een map met beelden in je kan ze openen en zo verder browser met je pijltjes. Je kan ze ook deleten in je map.

In GraphicConverter selecteer je een foto in het browservenster (of meerdere fotoo met apple-command) en kun je met de sneltoets appeltje - delete of return, de beelden naar de trash brengen (zelfde toetscommando die je voor je finder gebruikt B.T.W.)

Perfect, dit werkt inderdaad zeer goed! Dank voor jullie advies> Had ik dus een app waarvan ik de mogelijkheden nog niet kende.

Paul