[solved]Casema en airport

Vandaag leek nationale feestdag te worden. Omdat er glasvezel tot aan mijn voordeur ligt kan ik geen ADSL krijgen. Casema zat met het oude netwerk vol. Vanmorgen stond de Casema-monteur met zijn spulletjes voor de deur; in 10 minuten modem vastgeschroefd; Tibook eraan en blazen... ...tot zover nationale feestdag... 2 megabit is_en_blijft fijn... Vanavond probeerde ik mijn Airport (extreme) aan het modem te hangen... no dice... De airport verkrijgt geen DHCP lease.

Is er iemand die zijn ABS werkend heeft met het ‘nieuwe’ casema modem ?

[quote:08206b0fbd="walinsky"] Vanavond probeerde ik mijn Airport (extreme) aan het modem te hangen... no dice... De airport verkrijgt geen DHCP lease.

Is er iemand die zijn ABS werkend heeft met het ‘nieuwe’ casema modem ?[/quote:08206b0fbd]

Is het een klein Motorola modempje??
Die heb ik bij een kennis aan de praat gekregen i.c.m. een witte BS. Niet zonder problemen, oude Comm21 modem was kapot, na 1 week kwam er een nieuwe. Het werkte niet meer, na veel gebel bleek er een foutje in de administratie te zitten. En 5 minuten later draaien als een zonnetje.

Cyberwolf

Het is de nieuwe 'kleine' motorola. (surfboard)

Vandaag van pure ellende airport mee naar 't wark genomen, om te kijken of mijn ethernetpoort niet stuk was; Niets aan't handje; airport kreeg keurig dhcp adres... dus dat was het niet. Na wat googlen kwam ik 2 dingen tegen; Het schijnt te helpen als je de modem een tijdje uitzet (heeft de hele nacht uitgestaan) Ik wam ook verschillende berichten tegen waar gemeld werd dat de modem niet genoeg 'power' zou hebben om de ethernet-verbinding met een router op te zetten. Blijkbaar gaat het wel goed als je er een werkstation rechtstreeks mee verbindt [i:b966179772]of een hub/switch gebruikt[/i:b966179772]... Zo gezegd zo gedikkiedikkiedaan... et voila...

Toch een draadloos breedband-feestje

[quote:22b080a379="walinsky"]Het schijnt te helpen als je de modem een tijdje uitzet (heeft de hele nacht uitgestaan) Ik wam ook verschillende berichten tegen waar gemeld werd dat de modem niet genoeg 'power' zou hebben om de ethernet-verbinding met een router op te zetten. Blijkbaar gaat het wel goed als je er een werkstation rechtstreeks mee verbindt [i:22b080a379]of een hub/switch gebruikt[/i:22b080a379]... Zo gezegd zo gedikkiedikkiedaan... et voila...[/quote:22b080a379]

Ik wil binnenkort ook een Extreme Base Station kopen en heb ook Casema. Maar wat heb je nu precies moeten doen? Heb je nu de Base Station direct met een Ethernetkabel aan je modem zitten? En dat werkt? Of heb je nu een hub of switch er tussen? :expressionless:

Ik heb er een switch tussengezet. Ik had geen zin om verder te testen; mijn meterkast (met modem) zit 30 meter van mijn ABS, en ik had de beschikking over een switch... dus de keuze was vrij simpel. Daarnaast kan ik nu een server in de meterkast schroeven en die ook in de switch prikken :lol: Configuratie is te simpel voor woorden (althans met de nieuwe casema-modems); Airport instellen op dhcp ... en gaan...

overigens lijkt het erop dat casema nogal ruim in de ip-adressen zit; ik heb een blok van 256 adressen tot mijn beschikking :smiley: :smiley: :smiley:

Bedankt voor je snelle reactie!

Hmmm, dat zou een extra aanschaf betekenen… Ik heb nu een Router van Sitecom, zou die in plaats van die switch kunnen? Wat doet zo’n switch eigenlijk/wat verandert het, waardoor het dan wel werkt? :?

Een switch is een 'intelligente' hub/repeater. Vroegah... bouwde je netwerken met hubs. (andere techniek als token-ring, coax etc. daargelaten) Strikt genomen herhaalt een hub alles wat je computer over je netwerktouwtje 'zegt' naar alle andere aangesloten computers. Een switch is hierin wat intelligenter; die weet naar welk aangesloten apparaat je 'praat', en zal alleen je data doorsturen naar dat apparaat. Hubs en switches worden ook gebruikt om grote afstanden te overbruggen; hoe meer afstand je signaal af moet leggen, hoe meer 'koperverliezen' je hebt. Ze worden dan puur gebruikt als versterker. En op de een of andere manier zit hierin hoogstwaarschijnlijk de crux... Zoals ik al schreef kwam ik verschillende berichten tegen waarin gemeld werd dat [quote:c97a003472]de modem niet genoeg 'power' zou hebben om de ethernet-verbinding met een router op te zetten. Blijkbaar gaat het wel goed als je er een werkstation rechtstreeks mee verbindt of een hub/switch gebruikt...[/quote:c97a003472] vraag me niet waarom; maar voor mij was de oplossing eenvoudig; ik had nog een switch... dus ik was gauw klaar... en het werkt Het zou kunnen dat je Sitecom beschikt over meerdere ethernet-poorten; dan kun je hem rustig hoereren als hub/switch ... maar stel je er niet te veel van voor... bij de computer-boer-op-de-hoek kun je voor een scheet en drie knikkers een hubje kopen.

even voor je beeldvorming:
je casema-abonnement geeft je maximaal 4Megabit snelheid.
er is op deze aardkloot geen hub/switch te koop die trager is dan 10Megabit
…dus je hoeft geen duur/fancy ding te kopen dat ‘op de toekomst voorbereid’ is; je internetverbinding wordt er echt niet sneller op…
(ik vraag me overigens af of er überhaupt nog 10Mb hubs verkocht worden)
…maar struin rustig eens marktplaats.nl of tweakers.net af om voor 5 of 10 euro zo’n ding te kopen
(bij de meeste bedrijven worden ze inmiddels in de container gegooid)
…ik heb de mijne in ieder geval van een wisse dood gered; die staat in mijn meterkast te prijken :wink:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik weet genoeg en probeer eerst m'n Sitecom, daarna zoek ik eventueel naar een hub/switch! 8)